Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a lánctartozás megakadályozásáért

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2013.07.16. 21:45 | Utolsó frissítés: 2015.01.26. 16:41

Olvasási idő: 5 perc
kezességtervezőkivitelezőTeljesítésigazolási Szakértői SzervzálogjoglánctartozáskörbetartozásMagyar Kereskedelmi és Iparkamara2013. évi XXXIV. törvényteljesítésigazolásbankgarancia
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.



Az Országgyűlés az építésügyi lánctartozások – a gyakorlati életben körbetartozásnak is nevezett jelenség – megakadályozása érdekében létrehozta a Teljesítésigazolási Szakértői Szervet. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara égisze alatt működő szervezet létezéséről minden tervezőnek, kivitelezőnek érdemes tudnia.

Magyar Közlöny: 2013. évi 57. szám; 2013. évi 111. szám
Érintett jogszabály: 2005. évi XLVII. törvény; 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet
Módosította: 2013. évi XXXIV. törvény;
Hatályos: 2013. július 1.
Építésijog.hu Hírlevél 2013 év. 5. szám

1. Mi is az a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv?

A 2013. évi XXXIV. törvény által létrehozott Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSzSz) független szervezetként a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működik, és igazságügyi szakértői tevékenységet végez. A TSzSz azonban csak a jogszabályban meghatározott szerződéses jogviszonyokban és csak meghatározott kérdések elbírálása során járhat el.

A TSzSz vezetőjét, vezető helyettesét az igazságügyi szakértők közül az építésgazdaságért felelős miniszter az építésügyért felelős miniszter és az igazságügyért felelős miniszter egyetértésével nevezi ki [2013. évi XXXIV. tv. 3. § (1) bek.; 2005. évi XLVII. tv. 2. § (1) bek. f) pont].

A szervezet tagjait szintén az igazságügyi szakértők közül az építésgazdaságért felelős miniszter – a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Építész Kamara, a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara és építőipari szakmai szervezetek véleményezése mellett – az igazságügyért felelős miniszter egyetértésével nevezi ki [2013. évi XXXIV. tv. 3. § (1) bek.].

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a jogszabály szerint – amely remélhetőleg a gyakorlatban is érvényesülni fog – a Teljesítésigazolási Szakértői Szervet, annak tagjait és tisztségviselőit nem utasíthatja [2013. évi XXXIV. tv. 3. § (3) bek.].

2. Milyen kérdésekben járhat el?

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárása a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki, vagyis más tevékenységekre nem kérhető a közreműködése [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (3) bek.]. Építési beruházásnak az építési tevékenység megvalósításával összefüggésben végzett gazdasági, és építésügyi tevékenységek összessége értendő [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (8) bek.; 1997. évi LXXVIII. tv. 2. § 30. pont].

Az építési beruházásokhoz kapcsolódóan az építészeti-műszaki tervezési, építési, kivitelezési szerződés teljesítéséből eredő kérdések vizsgálhatók a TSzSz eljárásában, de nem minden probléma vonatkozásában [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (1) bek.]. A jogszabály külön nevesíti az építési és a kivitelezési szerződést, azonban az építési és a kivitelezési szerződés nem minősül külön szerződési típusnak, az eltérés legfeljebb annyi lehet a két fogalom között, hogy a Ptk. kizárólag az építési szerződés elnevezést használja.

Az építési beruházás keretében is csak két kiemelt kérdéskörben lehet felkérni a TSzSz-t szakértői vélemény készítésére:
a) a teljesítésigazolás kapcsolatosan, ha
- a teljesítésigazolás kiadása nem történt meg,
- a teljesítésigazolás kiadása vitás, vagy
a teljesítésigazolás kiadásra került, de a kifizetés nem történt meg [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (1) bek.]

b) a szerződést biztosító mellékkötelezettségek közül a bankgarancia, a zálogjog és a kezesség érvényesíthetőségéhez, amennyiben az érvényesítés kérdése vitás a szerződő felek között [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (2) bek., 1. § (4) bek. a) pont].

A jogalkotó egyéb szerződéses biztosíték vizsgálatát nem tette lehetővé, bár véleményem szerint legalább a kötbér és a jóteljesítési garancia összege vonatkozásában is érdemes lett volna a TSzSz tevékenységét lehetővé tenni. A kötbérrel és a jóteljesítési garanciával kapcsolatosan is előfordulnak olyan visszaélések, amelyek a vállalkozók anyagi érdekét súlyosan sérthetik.

3. Miben más a TSzSz mint egy igazságügyi szakértő?

Fontos tudni, hogy a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a bíróság, a közjegyző, az ügyészség, a rendőrség és a jogszabályban meghatározott más hatóság eljárásában nem rendelhető ki [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (6) bek.; 2005. évi XLVII. tv 1. § (1) bek.]. A TSzSz szakvéleménye kizárólag a szakvéleményére alapított peres eljárásban használható fel.

4. Ki lehet a TszSz tagja?

A Szerv tagja az az igazságügyi szakértő lehet, aki a kijelölt szervezetek bevonásával kialakított, 11 tagú véleményező bizottság által meghirdetett pályázati kiírásnak megfelelt és akit - a bizottság véleményének meghallgatása mellett - az építésgazdaságért felelős miniszter az igazságügyért felelős miniszter egyetértésével kinevezett [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 3. § (1)-(2) bek.].

A szakértői tanács tagjai független szakértőként járnak el. A szakértői vélemény tartalmát illetően nem kérhetnek és nem fogadhatnak el utasításokat sem a TSzSz vezetőjétől, vezetőhelyettesétől, sem más személytől [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 7. § (1) bek.].


5. Milyen jogszabályok vonatkoznak a Szerv működésére?

A Teljesítésigazolási Szakértői Szervre, valamint a tagjának jogaira és kötelezettségeire a 2013. évi XXXIV. törvény, az igazságügyi szakértői tevékenységről szóló 2005. évi XLVII. törvény, a 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet rendelkezései vonatkoznak, illetve a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv saját ügyrendje további részletszabályokat állapíthat meg.

6. Mikortól tevékenykedik a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv?

A TSZSZ-t létrehozó törvény 2013. július 1-jén lép hatályba, azonban jelen tájékoztató lezárásának időpontjában (2013. július 12.) az MKIK tájékoztatója szerint még nem kezdte meg a működését. A kamara tájékoztatóját itt olvashatja el.

A működés megkezdésére még biztosan várni kell, mivel a TSzSz leendő tagjai 2013. június 26-áig adhattak be pályázatot, és valószínűsíthetően a pályázatok kiértékelése, a tagok felvétele, majd a működési szabályok kialakítása és elsajátítása még jelentős időt vesz igénybe.

Amint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara tájékoztatást ad ki a működés megkezdéséről, azt a kamarai értesítést követő Építésijog.hu Hírlevélben közölni fogjuk.

7. Ki lehet-e zárni a TSzSz jogkörét a szerződésben?

A jogalkotó gondolt arra az esetre is, ha az erőfölényben lévő fél valamilyen módon a szerződésbe foglaltatja a TSzSz eljárásának kizárását, korlátozását. A 2013. évi XXXIV. törvény alapján semmis az a szerződési kikötés, amely a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárását kizárja, korlátozza, vagy a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárásának kezdeményezéséhez negatív jogkövetkezményt fűz [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (7) bek.].

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárásának szabályairól, valamint a TSzSz szakértői véleményhez kapcsolódó előnyökről az Építésijog.hu Általános tájékoztatók/Követelések érvényesítés című almenüben olvashatnak.

A TSzSz vezetőjével 2014. novemberében készített riportot itt elolvashatja: A tartozások egy részét a TSZSZ puszta említésének hatására kifizetik
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...