A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény átfogó módosítása

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2014.01.19. 16:41 | Utolsó frissítés: 2014.01.19. 17:30

Olvasási idő: 9 perc
2014TerületfejlesztéstörvényszőlőTerületrendezésA területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényterületfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.


Az Országgyűlés a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény (Tftv.) hatályát kiterjesztette a területi önkormányzatok vidékfejlesztési és koordinációs feladatainak ellátására, és új alapfogalmak bevezetésére is sor került.
Egyebek mellett jelentősen módosult a központi állami szervek területfejlesztési és területrendezési feladat- és hatásköre, továbbá a szervezetek közötti kapcsolattartás tartalma, formája is.


Magyar Közlöny: 2013. évi 208. szám
Érintett jogszabály:
1996. évi XXI. törvény
Módosító jogszabály: 2013. évi CCXVI. törvény
Hatályos:
2013. december 14., 2014. január 1.

1. Újabb alapfogalmak a Tftv-ben

A Tftv. új alapfogalmai:
a) operatív program: az Európai Unió pénzügyi tervezési időszakaihoz kapcsolódó, összefüggő prioritások mentén fejlesztési stratégiát meghatározó, strukturális és kohéziós alapok felhasználásával ágazati vagy területi szempontú fejlesztéseket megvalósító terv, amelyet a Kormány döntése alapján, a tagállami benyújtást követően az Európai Bizottság hagy jóvá;
b) ipari park: általános ipar- és területfejlesztéssel foglalkozó, infrastruktúrával ellátott területtel rendelkező, fejlesztő, termelő és szolgáltató tevékenységet folytató működésre és innovációra törekvő, Ipari Park címmel rendelkező szervezet;
c) területfejlesztési terv: a térségre készülő területfejlesztési koncepció és program;
d) ágazati tervek: a szakpolitikai stratégia, a szakpolitikai program és a hálózati fejlesztési terv;
e) területi terv: a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv;
f) térségi gazdaságfejlesztő szervezet: a térségi partnerséget megvalósító, helyileg optimálisnak ítélt működő szervezeti forma, mely rendelkezik az ipari parkokkal és a szabad vállalkozási zóna fejlesztéséhez szükséges képességekkel [1996. évi XXI. tv. 5. §].

Az ipari park Tftv-ben rögzített fogalma egyébként szó szerint megegyezik az ipari parkokról szóló 297/2011. (XII. 22.) Korm. rendeletben megtalálható meghatározással [297/2011. (XII. 22.) Korm. rend. 1. § 1. pont]. Az ipari park fogalma ezért nem újdonság, kizárólag a jogalkotó döntése értelmében a Tftv-ben is meg kell jelennie.

2. Pontosították a területcsere fogalmát

A területcsere hatályos fogalma: a Budapesti Agglomeráció területrendezési tervéről szóló törvény (2005. évi LXIV. törvény) hatálya alá tartozó települések területén olyan területrendezési hatósági eljárás, amely lehetőséget biztosít a településrendezési eszköz módosítása során arra, hogy a településszerkezeti tervben a visszasorolni kívánt beépítésre szánt területtel, megegyező területi kiterjedésű új beépítésre szánt területet lehessen máshol kijelölni [1996. évi XXI. tv. 5. § t) pont].

A 2013. december 13. napjáig hatályos fogalom szerint a visszasorolni kívánt beépítésre szánt terület helyett a területcserére a visszavonttal megegyező területi kiterjedésű új beépítésre szánt terület máshol történő kijelölése érdekében kerülhetett sor.

3. Bővült a Kormány feladata a regionális politika érvényesítése körében

A jövőben a Kormány határozza meg a kedvezményezett területfejlesztési-statisztikai kistérségek és települések besorolását, valamint a besorolás feltételrendszerét, továbbá felülvizsgálja a kedvezményezett kistérségek és települések körét [1996. évi XXI. tv. 7. § n), o) pont].

Azt a gyakorlatot, hogy az országos fejlesztési koncepciót a területfejlesztési koncepcióval együtt, továbbá a kiemelt térségek körét, valamint a területfejlesztési támogatások és a decentralizáció elveit az Országgyűlés a Kormány előterjesztése alapján határozattal fogadja el, a törvény 6. § és 7. § szövegezésének kiigazításával tette egyértelművé a módosítás [1996. évi XXI. tv. 6. § a), c), e) pont, 7. § aa), ac) pont].

4. Mi az az Országos Területfejlesztési Érdekegyeztető Fórum (OTÉF)?

Az OTÉF a területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásáért felelős egyik központi állami szerv, mely az Országos Területfejlesztési Tanács jogutódja.

Az OTÉF elnöke a nemzetgazdasági miniszter (a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter), tagjai:
a) a területfejlesztésért felelős miniszter (a nemzeti fejlesztési miniszter), a területrendezésért felelős miniszter (a belügyminiszter), a vidékfejlesztésért felelős miniszter (a vidékfejlesztési miniszter), a helyi önkormányzatokért felelős miniszter (a belügyminiszter), az energiapolitikáért felelős miniszter (a nemzeti fejlesztési miniszter), a közlekedésért felelős miniszter (a nemzeti fejlesztési miniszter), a településfejlesztésért felelős miniszter (a belügyminiszter), a szociálpolitikáért és a társadalmi felzárkózásért felelős miniszter (az emberi erőforrások minisztere),
b) Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke és négy delegáltja, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke és négy delegáltja, a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének elnöke és négy delegáltja, a főpolgármester, valamint a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke [1996. évi XXI. tv. 8. § (4)-(5) bek.].

A fentiek alapján látható, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter és a belügyminiszter több terület felelőseként is részt vesz az OTÉF munkájában. Amennyiben az adott területért felelős miniszter megnevezés változik, vagy más lesz a Kormányban az illetékes, az OTÉF tagjait meghatározó rendelkezést nem kell módosítani, ezért praktikus a miniszter felelősségéhez kapcsolódóan meghatározni az OTÉF tagjait.

Az OTÉF feladata a kormányzat, valamint a megyei önkormányzatok és a fővárosi önkormányzat területfejlesztési, területrendezési és vidékfejlesztési érdekeinek, törekvéseinek feltárása, egyeztetése, megállapodások létrehozása, információcsere, javaslatok, alternatívák vizsgálata, továbbá a megyei jogú városok és fővárosi kerületi önkormányzatok fejlesztési elképzeléseinek és célkitűzéseinek összehangolása.

Az OTÉF közreműködik:
a) a területfejlesztési politika kialakításában,
b) a területfejlesztési, a területrendezési, a vidékfejlesztési, az ágazati és a megyei, valamint a fővárosi fejlesztési elképzelések és célkitűzések összehangolásában,
c) a területfejlesztési, a területrendezési és vidékfejlesztési célú ágazati eszközök összehangolásában,
d) az ágazati tervek véleményezésében,
e) az országos, az országos jelentőségű, valamint az országhatárokon átnyúló infrastruktúra-tervezés (létesítmények, hálózatok elhelyezése) összehangolásában [1996. évi XXI. tv. 8. § (2)-(3) bek.].

Az OTÉF ülésén egy szavazattal rendelkeznek a kormányzati és egy szavazattal rendelkeznek az önkormányzati tagok. Az OTÉF konszenzussal hozza meg döntéseit, ügyrendjét maga határozza meg [1996. évi XXI. tv. 8. § (6), (8) bek.].

5. Mikor lesz az OTÉF alakuló ülése?

A 2013. évi CCXVI. törvény alapján a nemzetgazdasági miniszter (aki a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter) 2014. február 28-ig fogja összehívni az Országos Területfejlesztési Érdekegyeztető Fórum alakuló ülését [1996. évi XXI. tv. 29. § (1) bek.; 212/2010. (VII. 1.) Korm. rend. 73. § p) pont].

6. Hogyan változott a miniszterek felelősségi köre?

A területfejlesztésért felelős miniszter vagyis a nemzeti fejlesztési miniszter
helyett a továbbiakban a nemzetgazdasági miniszter (vagyis a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter) kezeli a területfejlesztési célok megvalósítását közvetlenül szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatot és koordinálja a területfejlesztési célok megvalósítását közvetetten szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználását. A nemzetgazdasági miniszter feladata, hogy összehangolja a közigazgatási szervek területfejlesztéssel kapcsolatos tevékenységét, és szakmai irányítást gyakorol a területfejlesztés intézményrendszere felett.

A területfejlesztésért felelős miniszter feladatköréből törölve lett a területfejlesztési jogszabály-előkészítési és végrehajtási feladat, továbbá a regionális fejlesztési ügynökségek feletti tulajdonosi jogok gyakorlása is [1996. évi XXI. tv. 9. § (1) bek.; 212/2010. (VII. 1.) Korm. rend. 84. § b) pont].

Új feladatként a településfejlesztésért felelős miniszter tesz javaslatot a kedvezményezett települések besorolásának feltételrendszerére és besorolására a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter közreműködésével [1996. évi XXI. tv. 9/C. §].

A területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter feladata az alábbiakkal bővült:
a) gondoskodik a területfejlesztéssel kapcsolatos információs rendszerről, az adatszolgáltatás rendjéről és területfejlesztés szakmai követelményeiről;
b) a megyei önkormányzatok, a fővárosi önkormányzat a megyei jogú városok önkormányzatának egyetértésével, valamint a fővárosi kerületi önkormányzatok többségének egyetértésével kidolgozzaa területi szempontú fejlesztéseket tartalmazó operatív programokat, gondoskodik megvalósításukról, érvényesülésük érdekében nyomon követi és értékeli azok végrehajtását;
c) javaslatot tesz a kedvezményezett területfejlesztési-statisztikai kistérségek besorolásának feltételrendszerére és besorolására, a településfejlesztésért felelős miniszter közreműködésével;
d) javaslatot tesz a szabad vállalkozási zónák kijelölésére, működésük szabályozására [1996. évi XXI. tv. 9/B. §].

7. Milyen a kapcsolat az állami és a területi szervezetek között?

A megyei önkormányzat és a térségi fejlesztési tanács a Tftv-ben meghatározott területfejlesztési feladataival összefüggésben végzett munkájáról évente tájékoztatja a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős minisztert, valamint a területrendezési feladataival összefüggésben a területrendezésért felelős minisztert [1996. évi XXI. tv. 14. § (5) bek.].

8. Ki állapítja meg a kedvezményezett kistérségek és települések besorolását?

A Tftv. záró rendelkezéseiben felhatalmazást kapott a Kormány arra, hogy rendeletben állapítsa meg a központi államigazgatási szervek területfejlesztéssel és területrendezéssel kapcsolatos feladatait, a miniszterek közötti folyamatos koordináció szempontjait; továbbá a kedvezményezett területfejlesztési-statisztikai kistérségek és települések besorolásának feltételrendszerét és besorolását [1996. évi XXI. tv. 27. § (1) bek.].

A Tftv. 27. § (1) bekezdése – az eddigieken túl – felhatalmazta a Kormányt arra is, hogy a rendeletben határozza meg:
a) a területfejlesztési tervezési tevékenység folytatásának részletes feltételeit, e tevékenység bejelentésének és az e tevékenységet folytatók nyilvántartásának személyes adatot nem tartalmazó adattartalmát, a bejelentésre és a nyilvántartás vezetésére vonatkozó részletes eljárási szabályokat, továbbá az e tevékenységre jogszabályban előírt kötelezettségek elmulasztása esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket;
b) a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter feladatának segítését ellátó minisztériumi háttérintézmény kijelölését [1996. évi XXI. tv. 27. § (1) bek. w) és x) pont].

A Tftv. felhatalmazta a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős minisztert (a nemzeti fejlesztési miniszter), hogy a területrendezésért felelős miniszterrel (a nemzetgazdasági miniszterrel) egyetértésben, rendeletben állapítsa meg a megyei önkormányzatok és a térségi fejlesztési tanácsok e törvény alapján ellátott tevékenységéről szóló éves beszámolási, illetve tájékoztatási kötelezettség szabályait [1996. évi XXI. tv. 27. § (3) bek.].

Fontos új előírás, hogy a területfejlesztés stratégiai tervezéséért felelős miniszter évente, a tárgyévet követő június 15-éig beszámol a Kormánynak a megyei önkormányzatok területfejlesztési feladatairól, valamint a térségi fejlesztési tanácsok működéséről [1996. évi XXI. tv. 27. § (5) bek.].

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...