A közmű és az e-közmű fogalmát tartalmazza-e az Építési törvény? Olvasói megoldás a kérdésre.

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2014.01.26. 15:47 | Utolsó frissítés: 2014.02.14. 13:01

Olvasási idő: 12 perc
2014ÉpítményNyomvonal jellegű építményKözműKözműpótló műtárgyEgységes közmű és nyomvonal jellegű építmény nyilvántartási rendszer (a továbbiakban: e-közmű)Építésügyi monitoringrendszerÉpítési törvény 2014építési törvénytörvényMűtárgyÚte-közműEgységes közmű és nyomvonal jellegű építmény nyilvántartási rendszer
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.


A közmű- és nyomvonal jellegű építmények egységes elektronikus nyilvántartásának létrehozásához kapcsolódóan több jogszabályban is találhatunk rendelkezéseket. A 2010. évi CXVI. törvény a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvényt, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény módosította, egyebek mellett az e-közmű bevezetése érdekében. Több fontos fogalom – például a közmű meghatározása – 2014. január 1-jei hatállyal jelenik meg az Építési törvényben (ha megjelenik), részben sajnos az OTÉK szabályaitól eltérően. A nyomvonal jellegű építményre viszont maga az Étv. tartalmaz két egymástól eltérő fogalmat. Jelenleg azonban az sem biztos, hogy egyáltalán léteznek az Építési törvényben ezek a fogalmak. Egy olvasónk valószínűleg megfejtette az Étv. rejtélyét.



Magyar Közlöny:
2010. évi 176. szám, 2011. évi 176. szám
Érintett jogszabály:
1997. évi LXXVIII. törvény
Módosító jogszabály: 2010. évi CXVI. törvény, 2011. évi CLXVI. törvény
Hatályos: 2014. január 1.

1.
Jogszabály-értelmezési problémák. Melyik jogszabálynak lehet hinni?


Mielőtt az új fogalmakról készített tájékoztatót elolvasnák, közölnöm kell, hogy nem vagyok biztos abban, hogy a megfelelő jogszabályi rendelkezéseket tartalmazza a leírás. Az alábbiakban megismerhetik, hogy milyen lépéseken keresztül próbáltam megfelelő összefoglalást készíteni az Építési törvény új fogalmairól.

1. lépés
A 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdése iktatta be a 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ába az alábbi fogalmakat eredetileg 2012. január 1-től: Közmű, Közműpótló műtárgy, Nyomvonal jellegű építmény, Egységes közmű és nyomvonal jellegű építmény nyilvántartási rendszer (a továbbiakban: e-közmű), Építésügyi monitoringrendszer.

Legelőször ennek a jogszabálynak a tartalmát olvastam el.

2. lépés
A jogszabály feldolgozása során észleltem, hogy még az új fogalmak hatályba lépése előtt módosult a törvény. A Magyarország 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CLXVI. törvény 74. §-a így szól: A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló 2010. évi CXVI. törvény 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A 2. § (2) bekezdése, a 3. §, a 7. § és a 9. § 2014. január 1-jén lép hatályba."

A költségvetési törvény tehát a fogalmak bevezetését 2012 helyett 2014. január 1-jei időpontra tolta ki. Az egyébként mindig bonyolítja a jogalkalmazást, ha olyan jogszabályban történik meg valamilyen változás, amelynek a címe nem is utal arra, hogy építésügyi előírást tartalmazna.

A 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdésének szövegét – tekintettel a hatályba lépés új időpontjára – az Építési törvény 2012. december 31-i állapotával hasonlítottam össze.

3. lépés
A Magyar Közlönyben fellelt két jogszabály alapján elővettem a Nemzeti Jogszabálytárat, hogy az egységes szerkezet alapján tudjam megírni a tájékoztatót. Ekkor ért azonban az a meglepetés, hogy a Nemzeti Jogszabálytárban nem találtam az Építési törvény 2014. január 1-jei szövegében az új fogalmakat.

4. lépés
Lázas kutatásba kezdtem, hogy megtaláljam azt a törvényt, amely a 2012. évi költségvetési törvényt követően a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdését hatályon kívül helyezte. Megnéztem három jogtár szolgáltató cég adatbázisát, de csak az egyik szolgáltató jogtárában találtam meg a keresett fogalmakat.

5. lépés
Próbáltam eldönteni, hogy mi is jelenleg az Építési törvény 2. §-ának hatályos tartalma.

A kutatás eredménye az általam igénybe vett források tekintetében teljes döntetlenre áll:
a) az új fogalmak léteznek az alábbiak szerint:
- Magyar Közlöny (ha tényleg nincs harmadik törvény),
- a Nemzeti Jogszabálytár (ha a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdésére keresünk rá),
- egy darab jogtár szolgáltató,
b) az új fogalmak nem léteznek az alábbiak szerint:
- a Nemzeti Jogszabálytár (ha 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ára keresünk rá),
- kettő darab jogtár szolgáltató.

Végkövetkeztetés
Sajnos elképzelhetőnek tartom, hogy én és egy jogszabályszolgáltató sem találta meg a Magyar Közlönyben azt a törvénymódosítást, amely az Építési törvény 2. §-ának új 37-41. pontjainak hatályba lépését visszavonta. Ebben az esetben az alábbiakban közölt, az egyidejű fogalmak problémájára is rávilágító anyagból, a két azonos fogalom közül az OTÉK fogalmát kell biztosan használni.

Egyébként az új fogalmak szükségességét indokolja, hogy az E-közmű és az építésügyi monitoringrendszer törvényi meghatározását csak a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdése tartalmazza. Ha ez nem létezik, akkor ez a két fontos fogalom sincs jelenleg törvényi szinten rögzítve.

2.
Olvasói vélemény az Étv. fogalmairól

Mivel a fenti problémára megnyugtató megoldást nem találtam, közzétettük ezt a felhívást: Ezúton jelzem, hogy az Artifex Kiadó Kft. egy éves Építésijog.hu Előfizetést biztosít annak a Kedves Olvasónak, aki elsőként küldi meg a részemre (jambor.attila@epitesijog.hu) a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdését hatályon kívül helyező törvény számát. A jogszabály számát és – amennyiben hozzájárul – a tájékoztatást adó nevét az Építésijog.hu oldalon közzétesszük.

Nagy örömömre szolgált, hogy többen is megpróbáltak a hiányzó jogszabály nyomára bukkanni. Véleményem szerint a lehetséges megoldást Gebhard Antal küldte meg az Építésijog.hu részére, amelyet az alábbiakban közzéteszünk:

„Nagy valószínűséggel egy jogalkotási „baki” áldozatává vált a 2010. évi CXVI. törvénybe foglalt Étv. módosítása, ugyanis a jogalkotó nem vette figyelembe a módosító jogszabályok egyidejűségét. Nevezetesen, a 2010. évi CXVI törvényt a 2. § (2) bekezdés kivételével saját maga helyezte hatályon kívül a 11. § (1) bekezdésével:

„11. § (1) Ez a törvény – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2011. január 1-jén lép hatályba, és 2012. január 2-án hatályát veszti.”

Az eredeti 11. § (2) bekezdés tartalma, pedig a következő volt:

„11. § (2) A 2. § (2) bekezdése, a 3. §, a 7. § és a 9. § 2012. január 1-jén lép hatályba”

Fenti időpontot a 2011. évi CLXVI. törvény 74. §-a módosította a következőre:

„(2) A 2. § (2) bekezdése, a 3. §, a 7. § és a 9. § 2014. január 1-jén lép hatályba.”

Az idézett 74. § pedig a 2011. évi CLXVI. törvény hatályba léptető rendelkezései alapján szintén 2012. január 1-én lépett hatályba.

2012. január első napján tehát egyszerre lépett hatályba:
1) a 2010. évi CXVI törvény 2. § (2) bekezdése, a 3. §, a 7. § és a 9. §-a
2) valamint ezzel egy időben módosult a hatálybalépés napja 2014. január elsejére, ami már azért nem valósulhatott meg, mivel a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján: „A jogszabály (1) bekezdés szerint végrehajtottá vált rendelkezése a végrehajtottá válást követő napon hatályát veszti.”

Azaz elvileg nem volt minek hatályba lépnie 2014. január elsején. Bár hozzá kell tenni, hogy az ominózus 11. § (2) bekezdésben szereplő pontok mégsem lép(he)tek hatályba, mivel az Étv. nem tartalmazta őket sem a 2012. január 1-én, sem a 2012. január 2-án hatályos változatában.

Az a bizonyos egyidejűség…

Nem került egyértelműen meghatározásra a két módosító törvényben, hogy melyiknek van „elsőbbsége”. Ezt manapság már úgy oldja fel a jogalkotó, hogy hasonló esetekben órára pontosan megadja, hogy mely pont mikor lép hatályba.

A helyzetet színesíti, hogy a Étv-t módosító 2012: CLVII. törvény (23. § (10) bek.) megalkotása során is azt tapasztalta a jogalkotó, hogy az Étv. fogalom meghatározások a 2. § 36. pont esetében véget érnek, és 2013. január elsejei hatállyal folytatta a felsorolást a (ma is hatályos) 37. pont beiktatásával, ezzel teljesen elfedve a fenti anomáliát.”

Gebhard Antal tehát szintén nem találta meg azt a törvényt, amely a már egyszer elfogadott Étv. 2. § 37-41. pontokat hatályon kívül helyezte, mivel valószínűleg ilyen törvény nincs. A Kedves Olvasó viszont logikusan eljutott arra a következtetésre, hogy mi lehet az oka annak, hogy ezek a fogalmak a jelenleg hatályos Étv-ben nem jelennek meg.

A Kedves Olvasó válaszát ezúton is köszönjük, és természetesen jogosult az Építésijog.hu Figyelő egy éves előfizetésére!

Hozzáteszem, hogy az egyidejű hatálybalépés (ha fordított sorrendben történik), akár a közmű, az e-közmű és egyéb, az Étv. 2010. évi CXVI. törvény szerinti 2. § 37-41. pontjainak megjelenését, és például a Városligeti építési szabályzat fogalmának törlését is eredményezhetné. Az ugyanis egyik törvényből sem derül ki, hogy miért éppen a 2010. évi CXVI. törvény szerinti fogalmakat nem kell alkalmazni, és hogy a jogalkotó részéről az alkalmazás elmaradása tudatos volt, vagy csak egyszerűen megfeledkeztek a négy évvel korábban már egyszer elfogadott fogalmakról.

3.
Közmű és közműpótló műtárgy


3.1. Közmű

Az Építési törvény – elméletileg – 2014. január 1-jétől hatályos rendelkezése szerint a közmű fogalma: elosztó, gyűjtő, továbbító, szabályozó, mérő rendeltetésű építmények, vezetékek, berendezések összessége, amely az egyes területfelhasználási egységek és az építmények rendeltetésszerű használatának biztosítása érdekében a fogyasztók vízellátási, vízelvezetési, gáz-, hő- és villamosenergia-ellátási, valamint hírközlési időszakos vagy folyamatos igényeit a település saját termelő, illetve előkészítő berendezései révén, vagy távvezetéki rendszerekhez kapcsolódva központosan, folyamatosan, kellő biztonsággal, közösségi úton, üzemszerűen működve elégíti ki [1997. évi LXXVIII. tv. 2. § 37. pont].

A közműre vonatkozóan az OTÉK is tartalmaz meghatározást (ha a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdését alkalmazni kell) az alábbiak szerint, amely két okból is jogalkalmazási problémát vet fel:
a) ha ugyanarra a fogalomra két jogszabály tartalmaz meghatározást, amelyet egyidejűleg ugyanazon területen kell alkalmazni, az akkor sem szerencsés, ha a két fogalom lényegében megegyezik egymással (ha tényleg nincs eltérés a fogalmak érdemi jelentése között, akkor csak egy felesleges, párhuzamos előírásról van szó);
b) ha a két jogszabály egymással ellentétes meghatározást tartalmaz, az mindenképpen jogalkalmazási bizonytalanságot okoz, mert mindkét fogalomra történő hivatkozás megfelelő lehet.

A közmű OTÉK és Étv. fogalma közötti eltéréseket az Építésijog.hu Fogalomtárában részletesen bemutatjuk. Ha a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdése nem hatályos, kizárólag az OTÉK fogalma alkalmazandó.

Galamb Ferenc okleveles építőmérnök, építési műszaki ellenőr segítségével a korábbi és az új (vagy tervezett) fogalmak tartalmát, hiányosságait is bemutatjuk, sőt, Galamb Ferenc javaslatot is tett a gyakorlat számára alkalmazhatóbb fogalom szövegére.

3.2. Közműpótló műtárgy

Az Étv. – jelenlegi kutatások szerint hatályos szövege – szerint közműpótló műtárgy a közművet telken elhelyezett egyedi berendezéssel, építménnyel helyettesítő műtárgy (kút, szennyvíztároló, szennyvízkezelő, -átemelő, -tisztító, aggregátor stb.) [1997. évi LXXVIII. tv. 2. § 38. pont]. Sajnos az OTÉK a közműpótló műtárgy tekintetében is eltérő fogalmat használ. Az OTÉK meghatározása szerint a közműpótló műtárgy a közművet helyettesítő vagy kiegészítő egyedi műtárgy [253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. 1. melléklet 69. pont].

Az OTÉK meghatározása bővebb, hiszen a közművet kiegészítő berendezést is közműpótló műtárgynak tekinti, azonban Galamb Ferenc álláspontja szerint ez a fogalom is hiányos. Az Építésijog.hu Fogalomtárában a közműpótló műtárgy fogalmáról készített részletes tájékoztatót, itt megismerheti.

3.3. Nyomvonal jellegű építmény

Érdemes tudni, hogy a nyomvonal jellegű építmény fogalmát is meghatározta a 2010. évi CXVI. törvény: a sajátos építményfajták körében a vasúti pálya, a függő- és szállítószalag pálya, a közút (a közutakhoz tartozó járdát és kerékpárutat is ideértve), a vízilétesítmény, a vízellátási vezeték, a csatorna, a kőolaj-, kőolajtermék, földgáz-, egyéb gáz- és gáztermék szállító és elosztóvezeték, a villamosenergia átviteli és elosztóhálózat, a villamosenergia termelői-, magán- és közvetlen vezeték, a távhővezeték-hálózat, az elektronikus hírközlési építmény [1997. évi LXXVIII. tv. 2. § 39. pont]. Az OTÉK tartalmaz a nyomvonal jellegű építményekre vonatkozó rendelkezéseket, de szerencsére a fogalmát nem határozza meg.

Az Építési törvényben viszont már korábban is megtalálható volt a nyomvonal jellegű építmény fogalma (a 2. § 6. pontjában), és az új meghatározással egyidejűleg a jogalkotó ezt a pontot nem törölte (természetesen csak abban az esetben, ha a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdése hatályos). Az Építési törvény 2. §-ának 6. és – feltételezett új – 39. pontjaközött lényeges különbség, hogy az új fogalom a járdát is a nyomvonal jellegű építmények közé sorolja, és eltérő meghatározást ad a vezetékekre is. A két fogalom összehasonlítása és magyarázata táblázatos formában megtalálható az Építésijog.hu Fogalomtárában, ahol Galamb Ferenc javaslata szerinti, a gyakorlatnak megfelelő nyomvonal jellegű építmény fogalmát is elolvashatják.

4.
Felhatalmazó rendelkezés(ek)


Az Étv. 2010. évi CXVI. törvény 9. §-ában foglalt kiegészítés alapján – elméletileg, feltételezve, hogy hatályos ez a szakasz – felhatalmazást kapott a Kormány arra, hogy a közmű- és nyomvonal jellegű építmények egységes elektronikus nyilvántartásának létrehozásáról, az adatok előállításáról és karbantartásáról, az adatforgalom rendjéről, az adatszolgáltatásra és a rendszer használatára kötelezettek köréről, az adatokhoz való hozzáférési jogosultságokról, az adatok védelméről, a nyilvántartási rendszer működtetéséről és a működés finanszírozásának pénzügyi rendjéről szóló szabályokat rendelettel állapítsa meg [1997. évi LXXVIII. tv. 62/A. § b) pont].

Az Étv. egy másik szakasza már 2013. július 1-jétől tartalmazza ugyanezt a felhatalmazást [1997. évi LXXVIII. tv. 62. § (1) bekezdés 31. pont]. A korábbi felhatalmazásra szükség is volt, hiszen például a 324/2013. (VIII. 29.) Korm. rendelet elfogadására is már ez alapján került sor.

A két, egymással szó szerint megegyező felhatalmazás közül álláspontom szerint csak egy darabra lenne szükség, és elképzelhető, hogy a 2010. évi CXVI. törvény 9. §-a szerinti rendelkezést valamilyen törvény már hatályon kívül is helyezte.

5.
Az e-közmű és az építésügyi monitoringrendszer fogalma

2014. január 1-jétől az e-közmű és az építésügyi monitoringrendszer (ÉMO) fogalma is megtalálható az Építési törvényben. Itt is felhívom arra a figyelmet, hogy ez a két fogalom csak akkor alkalmazható, ha a 2010. évi CXVI. törvény 2. § (2) bekezdését nem törölte el egy általam nem ismert törvény.

Az e-közmű fogalmát egyébként az egységes elektronikus közműnyilvántartásról szóló 324/2013. (VIII. 29.) Korm. rendelet – is, vagy kizárólagosan – tartalmazza.

A jogszabályi fogalmakat az Építésijog.hu Fogalomtárában itt megtalálhatja: e-közmű, építésügyi monitoringrendszer.

Az e-közmű rendszere közérdekből nyilvános adatként szolgáltatja a településeken élő lakosság és egyéb felhasználók alapvető szükségleteit kiszolgáló közmű- és nyomvonal jellegű építmények összességét, valamint az ellátó tevékenységet végző szervezetek nevét és székhelyét. Közérdekből nyilvános adat a nyomvonal jellegű építmények közterületi vagy közcélú szolgáltatáshoz kapcsolódó, térbeli meghatározó adatai, valamint alapvető műszaki jellemzőit leíró adatok [1997. évi LXXVIII. tv. 58. § (9) bek.].

Az e-közmű rendszer részére - az Étv. felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott - adatot szolgáltat
a) a közműszolgáltató,
b) a nyomvonal jellegű építmények kezelője,
c) a települési önkormányzat, valamint
d) a Kormány által kijelölt államigazgatási szerv [1997. évi LXXVIII. tv. 58. § (10) bek.].

Az e-közművel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségről szóló jogszabályról az Építésijog.hu oldalon tájékoztatót itt találhat.

Az e-közműről további információkat az E-Építés.hu oldalán itt találhat.

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...