Szélerőművek építésének korlátozása az OTÉK-ban

Szerző: Baksa Lajos

Közzétéve: 2016.11.04. 19:00 | Utolsó frissítés: 2016.11.04. 19:00

Olvasási idő: 5 perc
OTÉKSzélerőműszélenergia
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A különböző kormányzati támogatásoknak is köszönhetően az utóbbi években erősen megugrott a megújuló energiaforrások igénybevétele, nemcsak Európában, hanem hazánkban is. A szélerőművek építése szintén kiugróan megnőtt Európában, azonban ezt a fejlődést a hálózati és energiatárolási kapacitások, illetve ezek fejlesztése nem követték. Ez mára érzékelhető problémákat okozott az energiaszektorban, amire a szélerőművek építését és kapacitását szabályozó jogszabályok születtek az Európai Unió országaiban. E tekintetben tehát várható volt, hogy az európai intézkedésekhez igazodóan a Magyar Kormány is lépéseket tesz a kérdésben, mely a szélerőművekre vonatkozó szabályok módosításáról szóló 277/2016. (IX. 15.) Korm. rendeletben öltött testet. A jogszabály egyebek mellett módosította az OTÉK rendelkezéseit.



Magyar Közlöny: 2016. évi 138. szám
Érintett jogszabály: 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet
Módosító jogszabály: 277/2016. (IX. 15.) Korm. rendelet
Hatályos: 2016. szeptember 23.

1.
Beépítésre szánt területen új szélerőmű már nem építhető


Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (OTÉK) rendelkezései értelmében a települések igazgatási területét, építési szempontból, beépítésre szánt és beépítésre nem szánt területbe kell sorolni, melyeken belül különböző területfelhasználási egységek kerülhetnek kijelölésre. A 277/2016. (IX. 15.) Korm. rendelet értelmében a települések beépítésre szánt területbe sorolt területein, illetve a beépítésre szánt terület határától számított 12000 m-es (12 km) távolságon belül szélerőmű, szélerőmű park a jövőben nem helyezhető el. Kivitelt ez alól csak a háztartási kiserőműnek számító szélerőművek képeznek, azok elhelyezése továbbra is lehetséges az OTÉK módosított előírása szerint.

A Kormány a beépítésre nem szánt területek tekintetében is korlátozást léptetett hatályba, mivel a továbbiakban csak a mezőgazdasági, valamint a különleges beépítésre nem szánt területek közül a kutatás-fejlesztés, a megújuló energiaforrások hasznosításának céljára szolgáló területen (területfelhasználási egységeken) helyezhető el szélerőmű, vagy szélerőmű park. A háztartási méretű kiserőműnek számító szélerőművek ez esetben is kivételt képeznek a szabály alól [277/2016. (IX. 15.) Korm. rend. 1. §, 2. § és 3. §; 253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. 10. § (4) bek., 25/A. § (1) bek., 30/B. § (2) bek. c) pont, 32. § (1) bek. 5) pont].

2.
Katonai radarok és repülőterek közelében a meglévő szélerőművek sem fejleszthetőek


Az OTÉK módosítás után a Magyar Honvédség által üzemeltetett radaroktól számított 40 km, valamint a katonai repülőterektől számított 15 km-en belül új szélerőmű, vagy szélerőmű park nem helyezhető el. A jogszabály szerint azonban a meghatározott körzetben nem csak az új szélerőművek, szélerőmű parkok kiépítése tilos mostantól, hanem a meglévő szélerőművek építménymagassága sem növelhető, illetve a meglévő szélerőmű parkok sem bővíthetők. E területeken kívül azonban lehetőség van új szélerőmű vagy szélerőmű park létesítésére és a meglévő szélerőművek építménymagassága is növelhető, valamint a szélerőmű parkok bővíthetők, de csak kizárólag akkor, ha igazolható, hogy a tervezett szélerőmű vagy szélerőmű park létesítése és működése honvédelmi és katonai képességcsökkenést nem okoz.

A fentiek szerint tehát a katonai radarok és repülőterek, mint önálló létesítmények köré, kvázi védőtávolságot állapít meg az OTÉK új rendelkezése, ahol sem új szélerőmű, illetve szélerőmű park sem létesíthető, de a meglévőek sem magasíthatóak, bővíthetőek.  A védőtávolságot a településrendezési eszközökben is ki kell jelölni, a honvédelmi miniszter adatszolgáltatási alapján. A védőtávolságon kívül ez a korlátozás feloldható, ha a szélerőmű vagy szélerőmű park létesítése és működése honvédelmi és katonai képességcsökkenést nem okoz, de figyelembe kell venni az OTÉK 25/A. (1) bekezdését is, mely azt jelenti, hogy új szélerőmű csak akkor tervezhető egyáltalán, ha a katonai objektum védőtávolságán túl, mezőgazdasági, vagy a kutatás-fejlesztés, a megújuló energiaforrások hasznosításának céljára szolgáló területen történne a kiépítés.

Ezen felül meg kell említenünk, hogy a meghatározott védőtávolságon kívül telepítendő szélerőművek esetében nincs meghatározva, hogy mely az a maximális távolság, mely során a katona szempontokat figyelembe kell venni, így a jogszabály ezt a vizsgálandó szempontot gyakorlatilag generálisan előírja minden telepítendő szélerőmű, vagy park esetében, sőt a meglévőek fejlesztésénél is.

Érdekesség, hogy az OTÉK új jogszabályi rendelkezései közé visszakerült az építménymagasság fogalma, melyet a 211/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet 2012. évben megszüntetett, illetve a szélerőművekhez hasonló építmények esetében értelmezhetetlen is volt. Vélhetően a jogszabályalkotó a szélerőművek, mint berendezések egyszerű magassági méretét értette az építménymagassága alatt, mely mostantól szintén korlátozásra került a nevezett esetekben [277/2016. (IX. 15.) Korm. rend. 2. §, 4. §; 253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. 25/A. § (2) bek., 38. § (2) bek.].

A Kormány által a szélerőművekkel kapcsolatosan közzétett tájékoztatója a kormany.hu oldalon itt olvasható.

Érdemes tudni, hogy a szélerőmű kapacitás létesítésére irányuló pályázati kiírás feltételeiről, a pályázat minimális tartalmi követelményeiről, valamint a pályázati eljárás szabályairól szóló 33/2009. (VI. 30.) KHEM rendelet is módosult 2016. október 1. napjától.

A T/10095 számú törvénymódosítási javaslathoz készített (kihirdetve: 2016. évi LXXXII. törvény), MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK TÁMOGATÁSA című Infojegyzet ide kattintva érhető el.

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló T/11901 számú törvényjavaslat is érinti a szélerőműveket. A Köztársasági elnök megfontolásra visszaküldő levelét itt elolvashatja.
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...