03. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárásának előnyei és jogkövetkezményei

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2013.07.16. 23:18 | Utolsó frissítés: 2025.01.06. 12:49

Olvasási idő: 7 perc
Teljesítésigazolási Szakértői Szervteljesítésigazolás

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárása és a szakvéleménye az átlagos szakértői véleménytől eltérő előnyöket biztosít a kérelmezőnek (illetve annak, akinek az álláspontját alátámasztja). Ezeket az előnyöket érdemes pontosan ismerni és alkalmazni, hogy kihasználjuk a jogszabály adta lehetőségeket. Az biztos, hogy ha van esély az adósság behajtására, a TSZSZ szakvéleménye alapján könnyebben lehet a követelést érvényesíteni, de azért vannak olyan rendelkezések, amelyek alkalmazása (alkalmazhatósága) sok kérdést vet fel. Érdemes tudni, hogy a TSZSZ szakvéleményre alapított per szabályaiban 2024. november 1-jétől jelentős változások történtek, amelyek főként a vállalkozó kivitelezők számára előnyösek.


 

Kedvező szakértői díj


A 2025. január 1-jétől hatályos díjemeléseket követően is elmondható, hogy a TSZSZ szakértői vélemények díja lényegesen előnyösebb, mint egy peres vagy nemperes eljárásban kirendelt szakértő díja. Az is igaz, hogy a TSZSZ által vizsgálható kérdések köre is szűkebbek mint egy teljeskörű szakértői vélemény esetében, de a vállalkozói díj iránti követelések esetében nem ismerünk olyan körülményt, amikor ne lenne praktikus a TSZSZ szakvéleményt igénybe venni.
 

Rendkívül gyorsan elkészül a szakvélemény


A szakvélemény - hiánypótlás esetén azok pótlásának - a Teljesítésigazolási Szakértői Szervhez való beérkezését követő naptól számított 30 napon belül kell elkészülnie. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv vezetője - ha az ügy különös bonyolultsága indokolja - a határidőt egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (4) bek.].

Vagyis azzal tudunk kalkulálni, hogy a hiánytalan kérelem beadását követően körülbelül 2-4 héten belül megtörténik a helyszíni szemle, és legkésőbb 60 napon belül kézhez kaphatjuk a szakvéleményt.

Ilyen határidővel legfeljebb magánszakértői véleményt tudunk készíteni, de se a közjegyző, se a bíróság által kirendelt szakértő nem végzi el ilyen gyorsan a feladatot. A közjegyzőnek általában több hétbe telik, mire egyáltalán megfelelő szakértőt talál, míg a bírósági nemperes eljárásban is több hónap is eltelhet a szakértő kirendeléséig. Ha a megkeresett szakértő vállalja a munkát, még egyáltalán nem biztos, hogy 1-2 hónapon belül el is készül a feladattal.

A szakvélemény abból a szempontból is fontos, hogy kapjunk egy szakértői visszajelzést arról, hogy a műszaki-szakmai álláspontunk egyáltalán helyes-e. 
 

A TSZSZ szakértői eljárás nagyban elősegítheti a peren kívüli megállapodást


A TSZSZ szakvélemény elkészítése során helyszíni szemle megtartására is sor kerül. A szakértői tanács ezért személyesen is találkozik a felekkel, és látja a körülményeket. Nagyon meggyőző tud lenni, ha három szakértő mondja azt a megrendelőnek, hogy valószínűleg érdemes lenne megállapodni, mert a minőségi kifogások nem tűnnnek megalapozottnak. A TSZSZ tájékoztatója szerint számos esetben előfordult már, hogy a felek a helyszíni szemle alkalmával, a szakértők jelenlétében tudtak megállapodásra jutni. Ha a felek megállapodást kötnek, akkor a szakvélemény elkészül, és abban a szakértők rögzítik a megállapodás tényét.

Az is lehet, hogy a szakvéleményt sem kell elkészíteni, mert a másik fél a TSZSZ eljárásról való tudomásszerzését követően átgondolja az ügyet, és a feleknek sikerül kompromisszumra jutniuk. Ha a felek a TSZSZ kérelem beadását követően, de annak befogadását megelőzően kötnek egyezséget, akkor az eljárási díj is visszajár. Amennyiben a megállapodásra a kérelem befogadás után, de a helyszíni szemle megtartása előtt kerül sor, és erre tekintettel a kérelmező visszavonja a kérelmét, akkor az eljárási díj 50%-a jár vissza a kérelmezőnek.

A megrendelő vállalkozónak és a megrendelőnek azért lehet kiemelten érdemes a megállapodás, mert ha a kérelmezőnek igaza van, akkor a TSZSZ szakvéleményre alapított per szabályai alapján pár hónapon belül mindenképpen ki kell fizetnie a vállalkozói díjat. Igaz, hogy csak bírói letétbe kell teljesíteni, de ha a megrendelő már nem tud rendelkezni az összeg felett, és egyébként tudja, hogy a kérelem jogos, akkor nincs értelme húznia az időt (és növelnie a költségeit).


A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított per


A 2013. évi XXXIV. törvény 2013. szeptember 1-jei hatállyal kiegészítette a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt (régi Pp.). A TSZSZ bevezetésével a peres eljárások szabályai közé egy teljesen új jogszabályi fejezet épült be, mivel a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított pernek speciális szabályai vannak.

2018. január 1-jétől a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) tartalmazza a polgári peres eljárás szabályait, amely mellett szintén megmaradt a TSZSZ szakvéleményére alapított pernek speciális szabályrendszere. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított peres eljárás szabályai legutóbb 2024. november 1-jei hatállyal módosultak, amelyek azt a célt szolgálják, hogy az érintett eljárások hatékony és gyors lefolytatása fokozódjon.

A TSZSZ szakvéleményére alapított per hatályos szabályait és annak előnyeit az Építésijog.hu Fogalomtárában IDE kattintva ismerhetik meg.
 

A kérelem miatt módosítani kell a szerződési biztosítékról szóló szerződést


Ha a fél a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv véleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettsége érvényesítésének vizsgálatához kapcsolódóan kéri, akkor a kérelmező köteles az eljárás megkezdéséről a biztosítékot nyújtó személyt (a bankgaranciát vállaló pénzügyi intézményt, a zálogkötelezettet vagy a kezest) erről értesíteni. A kérelmező arra is köteles, hogy a TSZSZ eljárásának lezárásáig meghosszabbítsa a szerződési biztosíték időbeli hatályát [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (4) bek. a) pont]. Előfordulhat ugyanis olyan eset, hogy a TSZSZ eljárásának időtartama alatt lejár a bankgarancia, és hiába állapítana meg a szakértői vélemény bármit is, már nem lehet lehívni a bank által biztosított pénzösszeget.

A jogszabály azonban azt nem írja elő, hogy a szerződést biztosító mellékkötelezettséget keletkeztető jogviszony időbeli hatályának meghosszabbításáról meddig kell gondoskodnia a kérelmezőnek, és arról sem, hogy a másik fél (például a pénzintézet vagy a kezes) köteles-e elfogadni a szerződése módosítását.
 

A kérelem korlátozza a szerződési biztosítékok érvényesítését


Ha a fél a TSZSZ-hez fordul, a kérelmező a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvélemény-kivonatának közléséig a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerinti kötelezetti késedelembe nem esik. Ez az előírás rendelkezik arról, hogy az eljárás lezárásáig ne lehessen késedelmi kamatot érvényesíteni a biztosítékot nyújtóval szemben [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (4) bek. b) pont]. Ez azt is jelenti, hogy a kérelem elbírálásáig nem lehet a garanciát lehívni, a mellékkötelezettséget teljesíteni.

Ha az eljárást kezdeményező felet a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv hiánypótlásra szólítja fel, erről a biztosítékot nyújtó személyt értesíti. A jogszabály szövegéből nem derül ki, hogy az értesítést az eljárást kezdeményezőnek vagy a TSZSZ-nek kell megtennie, de életszerű az lenne, ha a TSzSz jelezné a biztosítékot nyújtó személyt arról, hogy még várat magára a döntés [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (3) bek.].
 

A szakértői vélemény mentesíti a biztosítékot adó felet a teljesítés alól


A szerződési biztosítékot adó fél a teljesítést vagy annak egy részét megtagadhatja. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv olyan véleménye alapján, amely szerint a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt,
a) a bankgaranciát vállaló pénzügyi intézmény a bankgaranciaszerződésben foglalt fizetési kötelezettségét nem teljesíti,
b) a zálogjog a Ptk.-ban írt egyik módon sem érvényesíthető, vagy
c) a kezes a kötelezett helyett való teljesítésre vállalt kötelezettségét nem teljesíti [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (4) bek.].

Ha a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye alapján a mellékkötelezettség érvényesítése csak részben indokolt, akkor a biztosítékot nyújtó személy a TSzSz által jogosnak vélt követelés mértékéig köteles teljesíteni [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (5) bek.]. Vagyis, ha a TSZSZ szerint például csak a bankgarancia 50 százalékára jogosult a megrendelő, akkor csak ebben a mértékben kell a banknak teljesítenie.

 

A szakvélemény választottbírósági eljárásban is felhasználható


A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye választottbírósági eljárásban is felhasználható. Ha a felek vállalkozási szerződésükben vagy önálló választottbírósági megállapodásukban választottbíróság kizárólagos döntésének vetik alá magukat, a választottbíróság eljárását kezdeményező fél a keresetlevélhez a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményét is csatolja.

A választottbíróság a szakvéleményt a bizonyítékok körében mérlegeli, szükség szerint a szakértői tanács elnökét vagy tagját a tárgyaláson meghallgatja, de a választottbírósági eljárásban nincsenek speciális szabályok a TSZSZ szakvélemény miatt [2013. évi XXXIV. tv. 8/H. §].




Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...