A főépítészi szakmai konzultációval kapcsolatos új feladatok. Településképi véleménnyel kapcsolatos kifogás elbírálása
Közzétéve: 2025.09.01. 16:48 | Utolsó frissítés: 2025.09.01. 16:50
Csaknem 10 hónappal a legtöbb építésügyi, településrendezési, illetve telekalakítási jogszabálymódosítás és az új Eljárási kódex 2024. október 1-jei hatálybalépése után, és alig 2 hónappal a TÉKA 2025. július 1-től kezdődött alkalmazását követően, a szaktárca által előkészített „finomhangolások” jelentek meg a Magyar Közlönyben 2025. augusztus 25-én. Amint a módosító rendeletcsomag preambuluma is leszögezi, a rendelet célja egyes építésügyi tárgyú kormányrendeletek olyan tartalmú módosítása, amely a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (Méptv.) alapvető szabályainak alkalmazását elősegíti, a településrendezési és építési követelményeknek az alkalmazását a különféle eljárásokban azonos szempontok szerint megköveteli, az építésügyi szakterületen használt fogalmakat egyértelművé, a településtervek készítésének és az építésügyi hatósági eljárásoknak a folyamatát átláthatóbbá teszi. A cikksorozat 1. részében a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet és a Településrendezési kódex (419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet) módosításait mutatjuk be. A cikkből egyebek mellett kiderül, hogy mi a határideje a településképi véleménnyel kapcsolatos kifogás elbírálásának.
Magyar Közlöny: 2025. évi 97. szám
Módosító jogszabály: 284/2025. (VIII. 25.) Korm. rendelet
Érintett jogszabályok: 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet, 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet
Hatályos: 2025. augusztus 28.
A főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet módosítása
Az állami vagy önkormányzati főépítészként foglalkoztatni kívánt személy a foglalkoztatására irányuló jogviszonyának megkezdését követő 15 napon belül köteles benyújtani a területi építész kamarához a főépítészi nyilvántartásba vétel iránti kérelmét az adott vármegyére, településre vagy településekre vonatkozóan [190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 3/D. § (1) bek.]. Az állami vagy önkormányzati főépítészként foglalkoztatott személynek az adataiban történt változás és a jogviszonya megszüntetését is be kell jelentenie.
A 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 2025. szeptember 10-i hatállyal rögzíti a változás-bejelentési kötelezettség elmulasztásának pontosított jogkövetkezményeit (a hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is) [190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 15. §]. A nyilvántartásba vételi kötelezettség elmulasztása változatlanul fegyelmi vétség, amely miatt a Méptv. 43. § (4) bekezdése szerinti etikai-fegyelmi büntetés alkalmazható. Az adatváltozás és a jogviszony megszüntetéséről szóló bejelentési kötelezettség már nem etikai vétség. A változás-bejelentési kötelezettséget elmulasztókkal szemben a területi kamara titkára a Méptv. 178. § (4) bekezdése szerinti közigazgatási szankciót alkalmazhatja [190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 3/D. § (7)-(9) bek.].
A kormányrendeletből kikerült, hogy a Balatoni főépítész tekintetében az országos főépítész bonyolítja le a főépítészi vizsgát, hiszen az állami főépítészi vizsga, valamint az önkormányzati főépítészi vizsga alól mentesül a Balatoni főépítész (valamint az is, aki korábban Balatoni főépítészi feladatot látott el) [190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 3/B. § (1) bek. a) pont; 190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 4. § (3) bek.].
A közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések által megbízott önkormányzati főépítészi feladatok ellátására vonatkozó részletszabályok is megjelentek a jogszabályban. A közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések az önkormányzati főépítészi feladatok ellátására együttesen is megbízást adhatnak, azzal, hogy ilyen esetben a megbízási szerződést megbízóként a székhelytelepülés polgármestere írja alá. Ha a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések a főépítészi feladatok ellátását a járásszékhely városnak átadják, vagy attól átveszik, a feladatok átadására és átvételére a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó településeknél egy eljárás keretében, egy átadás-átvételi jegyzőkönyv aláírásával, és 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet vonatkozó egyéb előírásának betartásával kerül sor [190/2009. (IX. 15.) Korm. rend. 4. § (4a) bek.].
A közcélú nyomvonalas építményeknél is kötelező a telepítési tanulmányterv
A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (Településrendezési kódex) módosítása szerint a közcélú nyomvonalas építményeknél is kötelező a telepítési tanulmányterv készítése [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 19. § (1) bek. c) pont; 2023. évi C. tv. 195. § (1) bek.].
A közcélú nyomvonalas építmények, mint közcélú kiemelt beruházások megvalósítása során irányadó különös szabályok esetében az állami főépítész a településrendezési szerződés meglétét és annak tartalmát nem vizsgálhatja, és csak a telepítési tanulmányterv tartalmára vonatkozó követelményeket állapíthatja meg [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 19. § (8) bek.].
A kiemelt jelentőségűvé nyilvánított ügy tárgyát képező közlekedési infrastruktúra-beruházások telekalakítására vonatkozóan 2025. augusztus 28-ától hatályba lépett módosításokról szóló tájékoztató ITT érhető el.
A főépítészi szakmai konzultációval kapcsolatos új feladatok
A jogszabály 2025. augusztus 28-i hatállyal kiegészítette az önkormányzati főépítész szakmai konzultációval kapcsolatos feladatait. A szakmai konzultációról az önkormányzati főépítész jegyzőkönyvet készít, amelyben rögzíteni kell – az önkormányzati főépítész lényeges nyilatkozatai mellett – a szakmai tájékoztatás megtörténtét és a településképi követelmények érvényesülésére vonatkozó javaslatok lényegét is. A jegyzőkönyvet az önkormányzati főépítész és a szakmai konzultáció kérelmezője írja alá, amely a jegyzőkönyv utólagos megküldése esetében problémákba ütközhet [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 43. § (4) bek.].
A jogszabály a szakmai konzultációra már határidőt is rögzít: a konzultáció megtartására és az arról készült jegyzőkönyv kérelmezővel történő közlésére nyitva álló határidő 15 nap [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 43. § (5) bek.].
Mi a határideje a településképi véleménnyel kapcsolatos kifogás elbírálásának?
A Méptv. alapján a településképi vélemény ellen a közléstől számított 15 napon belül kifogásnak van helye. A 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet a kifogás elbírálására 30 napot ír elő. A kifogást indokolt véleményében kell elbírálni, és a döntés lehet a településképi vélemény helybenhagyása, módosítása vagy - ha az ellentétes a jogszabályban foglaltakkal - a településképi vélemény alkalmazásának kizárása. A kifogást elbíráló döntést a kérelmező ügyféllel és a településképi véleményt hozó önkormányzattal írásban közölni kell [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 45. § (9) bek.].
A kifogás elbírálása során már lehetőség van hiánypótlás kibocsátására is, ha a kifogáshoz az építészeti-műszaki dokumentációt és a kifogással érintett településképi véleményt nem csatolták be, vagy nem tartalmazza a kifogás érdemi indokolását a jogsértés megjelölésével. Hiánypótlás kibocsátható akkor is, hogy a benyújtott dokumentumok nem alkalmasak a kifogás elbírálására. Hiánypótlásra legfeljebb 15 napos határidő biztosításával, egy alkalommal kerülhet sor. Ha hiánypótlás eredménytelenül telik el a kifogást elbíráló személy vagy szerv az eljárását megszünteti [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 45. § (10a) bek.].
A településképi kötelezés szabályainak pontosítása
A jogszabály megszünteti a Méptv. és a 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet párhuzamos szabályozását a településképi kötelezés tekintetében. A hatóság az utólagos bejelentést már nem tudja tudomásul venni, de a településkép-védelmi bírságot ki tudja szabni [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 49. §].
A záró szakmai vélemény felülvizsgálatának részletei
Ha az önkormányzat szerint az állami főépítész által kiadott záró szakmai vélemény jogszabályba ütközik, a záró szakmai vélemény E-TÉR-be történő feltöltésétől számított 15 napon belül kezdeményezhette a miniszternél a záró szakmai vélemény jogi szempontú vizsgálatát, a jogszabálysértés konkrét megjelölésével és a jogszabálysértést tartalmazó irat megküldésével.
A jogszabály alapján a záró szakmai vélemény felülvizsgálata az építési és közlekedési miniszter helyett az országos főépítész hatáskörébe kerül át. Az országos főépítésznek – a korábbi 45 nap helyett – 30 napja van arra, hogy ha a záró szakmai véleményben jogszabályi ütközést észlel, indokolt döntésében a záró szakmai véleményt a jogszerűség biztosítása érdekében módosítsa, és a módosító záró véleményt az E-TÉR rendszeren kívül közölje az állami főépítésszel és az önkormányzattal. A módosító országos főépítészi vélemény az irányadó a településterv elfogadása során [419/2021. (VII. 15.) Korm. rend. 74. §].