Kihirdetett veszélyhelyzet építésügyi hatósági eljárásai

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.06.06. 18:53 | Utolsó frissítés: 2013.06.06. 18:53

Olvasási idő: 9 perc
Használatbavételi engedély2013Mederárvízkihirdetett veszélyhelyzet2013. június 4.Nagyvízi mederideiglenes használatbavételi engedély
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával, építmények, építményszerkezetek veszélyes állapotának megszüntetésével, megelőzésével összefüggő kivételes építési követelményeket, engedélyezési, tudomásulvételi és kötelezési eljárási szabályokat, a tervdokumentáció tartalmi követelményeit, a kivételes tervellenőrzési, tervpályázati és tervtanácsi szabályokat, továbbá az építőipari kivitelezési tevékenység eltérő szabályait a kormány külön rendeletben határozza meg [1997. évi LXXVIII. tv. 62. § (1) bek. 10. pont].



1. Vonatkozó jogszabályok

Az Építési törvény alapján az építésügyi hatóság kérelemre
a) a veszélyhelyzet elhárítása érdekében történő építési tevékenységek esetén vagy
b) a kihirdetett veszélyhelyzet következtében szükségessé váló építési tevékenységek esetén, valamint
c) az építmények, építményszerkezetek veszélyes állapotának jogszerűtlen építési tevékenységgel történő, halasztást nem tűrő elhárítása vagy részleges elbontása esetén
a megvalósult építmény, építményrész, építményszerkezet fennmaradását vagy elbontását tudomásul veszi [1997. évi LXXVIII. tv. 48/A. § (4) bek.].

Az eljárási szabályokat a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő kivételes építésügyi szabályokról szóló 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet határozza meg, részben átfedésben a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet szabályaival. A 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendeletet kell alkalmazni a Kormány által rendeletben kihirdetett veszélyhelyzettel érintett és megnevezett településeken a veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő építési követelményekre, a veszélyhelyzet feloldásától számított fél éven belül induló első fokú és az ezt követő másodfokú építésügyi hatósági eljárásra (ún. kivételes építésügyi hatósági eljárás), az építésügyi hatósági ellenőrzésre, az építészeti-műszaki tervdokumentáció tartalmi követelményeire, a tervpályázati és tervtanácsi eljárásokra, valamint az építőipari kivitelezési tevékenységre [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 1. § (1) bek.].

2. A 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet (ún. kivételes építésügyi hatósági eljárás) szabályai

2.1. A kérelem tartalmi előírása

Az építtető kérelmébe – a kérelmezett engedélyezési eljárás fajtájához kapcsolódóan – bele kell írnia, hogy kivételes építésügyi hatósági eljárásra irányul. Az építtető – ha az építésügyi hatóság más eljárásban nem állapította meg – a kérelemhez és az előzetes szakhatósági állásfoglalás kibocsátásához mellékeli a települési önkormányzat jegyzőjének nyilatkozatát arról, hogy a kérelmezett építési tevékenység végzése a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával függ össze [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 5. §].

2.2. A Kormány által biztosított terv használata

A rendelet lehetőséget biztosít ún. adaptált ajánlott építészeti-műszaki tervdokumentáció becsatolására. Adaptált ajánlott építészeti-műszaki tervdokumentáció az építésügyért felelős miniszter által ajánlott, a Dokumentációs Központ által közzétett terv építészeti-műszaki tervező által a helyszíni adottságokhoz (helyi építészeti karakter, településkép, telek- és terepadottságok, tájolás, beépítési százalék, építménymagasság, közművesítettség stb.) illesztett, az építési engedélyezéshez és az építőipari kivitelezési tevékenység végzéséhez szükséges építészeti-műszaki tervek összessége [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 1. § (2) bek. 1. pont]. Ha az építtető a kérelemhez adaptált ajánlott építészeti-műszaki tervdokumentációt nyújt be, a kérelem elbírálása során a kivételes építésügyi hatósági ügyben eljáró építésügyi hatóság egy alkalommal, a kérelem beérkezését követő naptól számított nyolc napon belül hívja fel az építtetőt hiánypótlásra, ha a kérelem vagy a kérelemhez mellékelt építészeti-műszaki tervdokumentáció tartalma hiányos [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 7. §].

2.3. Speciális eljárási szabályok

A kivételes építésügyi hatósági ügyben a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletnek az építtető értesítésére vonatkozó rendelkezését – szintén az eljárás gyorsítása érdekében – nem kell alkalmazni [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 6. §].

Fontos tudni, hogy az engedélyezett építészeti-műszaki tervdokumentáció módosítására a kivételes építésügyi hatósági eljárásra vonatkozó eltérő rendelkezések már nem alkalmazhatók [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 11. §].

A kivételes építésügyi hatósági eljárás tárgyát képező ingatlan esetében tervpályázati eljárást és tervtanácsi véleményezési eljárást sem kell lefolytatni [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 14. § (1)-(2) bek.].

2.4. Helyszíni szemle hiányában szakhatósági állásfoglalás se lehet

Speciális szabály, hogy a szakhatóság a kivételes építésügyi hatósági eljárás során köteles szakhatósági állásfoglalását az építésügyi hatóság által összehívott helyszíni szemlén megadni. Megjelenés vagy az állásfoglalás megtételének hiányában – ha ellenérdekű ügyfél az eljárásban nem vett részt – a szakhatóság hozzájárulását megadottnak kell tekinteni [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 8. § (1) bek.].

2.5. Ügyintézési határidő

Az első és másodfokú építési, fennmaradási és használatbavételi engedélyezési eljárás ügyintézési határideje
a) harminc nap (főszabály szerint);
b) az ügyintézési határidő első fokú eljárásban tizenöt nap, ha
ba) az építésügyi hatósági engedélyezéshez szükséges kérelmet, mellékleteit és az építészeti-műszaki tervdokumentációt építésügyi igazgatási szakértő készíti elő, és az építtető a kérelméhez mellékeli az építésügyi igazgatási szakértőnek – a kérelem benyújtását legfeljebb tizenöt nappal megelőzően kelt – nyilatkozatát, vagy
bb) a kérelem mellékletét képező építészeti-műszaki tervdokumentáció adaptált ajánlott,
c) soron kívüli, de legfeljebb tizenöt nap, ha a ba) és a bb) alpontban meghatározott feltételek együttesen fennállnak [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 9. § (1)-(2) bek.].

Ha az építési engedély iránti kérelem mellékletét képező építészeti-műszaki tervdokumentáció adaptált ajánlott terv, az ügyintézési határidő első és másodfokon nem hosszabbítható meg [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 9. § (3) bek.].

Ha az építtető a bontási engedély-köteles építési tevékenységre vonatkozó kérelmét az építési engedélyezési kérelmével együtt nyújtja be, a bontási engedélyezési és az építési engedélyezési eljárást egy eljárásban az építési engedélyezési eljárásra meghatározott határidőn belül kell lefolytatni [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 10. §].

3. Nagyvízi mederben lévő építmények

A nagyvízi meder: a vízfolyást vagy állóvizet magában foglaló terület, amelyet az árvíz levonulása során a víz rendszeresen elborít, és amelyet a mértékadó árvízszint vagy az eddig előfordult legnagyobb árvízszint közül a magasabb jelöl ki [1995. évi LVII. tv. 1. számú melléklet 12. pont a) alpont].

A nagyvízi mederben építmény elhelyezéséhez, építési tevékenység végzéséhez az érintett folyószakasz medrének kezelője hozzájárulása is szükséges [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 8. § (3) bek.].

Nagyvízi mederben történő építés esetén az építési engedélyezés iránti kérelem mellékletét képező építészeti-műszaki tervdokumentáció kötelező része a részletes talajmechanikai szakvélemény [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 13. § (3) bek.].

4. Kérhető ideiglenes használatbavételi engedély

A 2012. december 31-éig érvényben volt jogszabály szerint ha az építési engedélyben az építkezés szakaszolására a fentiek szerint nem került sor, a megépített, de még befejezetlen építmény rendeltetésszerű és biztonságos használatra önállóan is alkalmas építményrészére az építés – építési engedélynek megfelelő – teljes befejezéséig, ideiglenes használatbavételi engedélyt adhatott az építésügyi hatóság. Ez esetben csak a teljes befejezés után volt kiadható a végleges használatbavételi engedély. Az ideiglenes használatbavételi engedély - egy kivételtől eltekintve - 2013-tól megszűnt. Ideiglenes használatbavételi engedély jelenleg csak a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő kivételes építésügyi eljárásban adható.

Az ideiglenes használatbavételi engedély kiadásának feltétele, ha az épületben rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas módon legalább egy fűthető lakószoba, a főzést és a tisztálkodást, az illemhely-használatot biztosító helyiség van [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 12. § (1)-(2) bek.].

Az ideiglenes használatbavételi engedély hatályát veszti, ha az építtető az épületre vonatkozóan – annak teljes befejezését követően – két éven belül nem kér végleges használatbavételi engedélyt. Az építtető abban az esetben is kérheti az ideiglenes használatbavételi engedélyt, ha az építési engedélyt időközben módosíttatta [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rend. 12. § (3)-(4) bek.].

5. A 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (veszélyhelyzet esetén szükségessé váló építésitevékenység-tudomásulvételi eljárás) szabályai

A veszélyhelyzet esetén szükségessé váló építésitevékenység-tudomásulvételi eljárásra vonatkozó előírásokról bővebben itt olvashat.

6. Melyik építésügyi hatóság jár el?


Az elsőfokú kiemelt építésügyi hatóság (vagyis a Járási Építésügyi Hivatal vagy a Járási Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal) jár el a kihirdetett veszélyhelyzetben szükséges építésügyi hatósági intézkedések megtétele és a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő építésügyi hatósági ügyben [343/2006. (XII. 23.) Korm. rend. 1. § (2) bek. d) pont].

A fenti rendelkezéstől részben eltérően állapítja meg az építésügyi hatóság hatáskörét a 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet 3. §-a. Ez a kormányrendelet úgy szól, hogy az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló 343/2006. (XII. 23.) Korm. rendeletben elsőfokú általános építésügyi hatóságként kijelölt települési önkormányzat jegyzője megállapíthatja, hogy a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő építésügyi hatósági feladatok – határidőre történő szakszerű – ellátására nem rendelkezik megfelelő létszámú köztisztviselővel, vagy a kivételes építésügyi hatósági eljárásban előírt követelményeket nem tudja teljesíteni. Ha az elsőfokú hatóság nem tudja ellátni a feladatát, akkor a kivételes építésügyi hatósági ügyeket – a kérelem beérkezését követő naptól számított öt napon belül – ügyintézésre átadja a megyeszékhely települési önkormányzat jegyzőjének [227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet 3. §].

A két jogszabály összevetéséből az is megállapítható lehet, hogy a kihirdetett veszélyhelyzetben szükséges építésügyi hatósági intézkedések megtétele és a kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő építésügyi hatósági ügyben a járási építésügyi hivatal jár el, míg a veszélyhelyzet feloldásától számított fél éven belül induló első fokú és az ezt követő másodfokú építésügyi hatósági eljárásokra (ún. kivételes építésügyi hatósági eljárás) a 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet 3. §-át kell alkalmazni. Az biztos, hogy szerencsés lenne a 227/2010. (VIII. 13.) Korm. rendelet szövegét hozzáigazítani a 2013. január 1-jén bekövetkezett hatósági változásokhoz, hogy egyértelmű legyen a hatásköri szabályozás.

7. A veszélyhelyzet esetén szükségessé váló építésügyi hatósági eljárások illetékmentesek

Illetékmentes és igazgatási szolgáltatási díjmentes a kormány által rendeletben kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő bontási, építési, módosított építési és használatbavételi engedélyezési eljárás, valamint az eljárásban közreműködő szakhatóságok eljárása [1990. évi XCIII. tv. Melléklet XV. fejezet I. pont 15. pont].

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...