Már közel 400 db kérelmet nyújtottak be a TSZSZ-hez

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2015.10.27. 09:21 | Utolsó frissítés: 2015.10.27. 09:23

Olvasási idő: 5 perc
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

Már több, mint egy éve működik a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ), melynek létrehozását az építőiparban tapasztalható, egyes becslések szerint több százmilliárd forint nagyságrendű ki nem fizetett tartozás kezelése, rendezése tette szükségessé.



A TSZSZ magyarországi építési beruházásokkal (tervezési, kivitelezési munkák) kapcsolatos viták esetén járhat el, akár a szervezet 2013. júliusi létrehozása előtt megkötött szerződéseknél is. Ugyancsak kérhető a TSZSZ szakvéleménye szerződést biztosító mellékkötelezettség esetében is (bankgarancia, zálogjog és kezesség), ha ezek érvényesítését illetően alakult ki vita a felek között. A jogszabály szerint a szakértői eljárás lefolytatását kérheti a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó.

Kérelmet a jogszabály által meghatározott forma szerint lehet benyújtani. 2014. április végétől működik az TSZSZ elektronikus kérelem befogadási rendszere, amelyen az űrlap kitöltését és a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolását követően egyetlen kattintással kérelmezhető a TSZSZ eljárása (az online felület elérhetősége: www.mkik-tszsz.hu). Emellett benyújtható a kérelem e-mailben is, a kerelem@mkik-tszsz.hu címre történő megküldéssel, csatolva minden olyan dokumentumot, amely a teljesítés tényét igazolja. Ha valamilyen okból az elektronikus beküldés nem megoldható, be lehet nyújtani a kérelmeket postai úton, vagy személyesen a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál vagy a területi kereskedelmi és iparkamaráknál is.

Fontos felhívnunk a figyelmet arra, hogy csak akkor járhat el a TSZSZ, ha a felek között létrejött írásos szerződés, így annak másolatát a kérelemhez minden esetben mellékelni kell. A kérelem beadásával egyidejűleg meg kell történnie a szakértői eljárási díj befizetésének is. Az eljárás díját jogszabály szabályozza, a szokásos szakértői díjazásnál lényegesen alacsonyabb, a kérelemben vitatott összeg nettó értékének 1%-a, minimum 60 000 Ft, maximum 450 000 Ft.

A szerv a nemzetgazdasági miniszter által kinevezett csaknem 200 igazságügyi szakértő taggal működik. Az egyes esetekben a szakértői eljárást a kérelem ismeretében kijelölt háromtagú, megfelelő szakterülteken jártas szakértőkből álló tanács folytatja le a befogadástól számított 30 napos határidővel, amely indokolt esetben egy alkalommal, maximum 30 nappal hosszabbítható.

Eddigi szakértői működésünk során már nem is egy példa volt arra, hogy a felek a szakvélemény alapján meg tudtak egyezni, de többször előfordult az is, hogy ez már a szakértők jelenlétében, a helyszíni szemle alkalmával megtörtént. Számos esetben már a TSZSZ-hez beadott kérelem önmagában elősegítette a vita megoldását, több olyan eset volt, amikor a szakértői eljárás tényleges lefolytatására azért nem került sor, mert a nem fizető fél, amikor tudomást szerzett az eljárásról, kiegyenlítette tartozását.

Ha a felek közötti megegyezés a szakvélemény alapján sem jön létre, a bíróságon kiemelt jelentőségű perként indítható a TSZSZ szakvéleményére alapított per, speciális eljárási szabályokkal. A TSZSZ szakvéleményére alapított perben a bíróság kérelemre ideiglenes intézkedésben elrendeli a TSZSZ szakértői véleményben megállapított követelés teljesítését, amennyiben a kérelmező annak esetleges visszafizetésére megfelelő biztosítékkal rendelkezik. Szintén lehetőség van biztosítási intézkedés elrendelésének kérelmezésére a szakértői véleményben megállapított összeg erejéig.

Hasonló súlya van a TSZSZ szakvéleményének az Építési törvényben szabályozott, úgynevezett „nemfizetési jelzés” esetén. Minden kivitelezői tevékenységet folytató vállalkozás és egyéni vállalkozó köteles tevékenységét a kivitelezői névjegyzéket vezető MKIK felé bejelenteni. A vállalkozó a TSZSZ szakvéleményével igazolva írásban bejelentheti az MKIK-nak, hogy másik vállalkozó kivitelezővel megkötött építési szerződésből eredően díjazásra jogosult, de a fizetés sem a vállalt határidőben, sem a bejelentés megtételéig nem történt meg. Ez esetben az MKIK felhívja a fizetésre kötelezettet arra, hogy igazolja, hogy fizetési kötelezettségét teljesítette, vagy az értesítés alapjául szolgáló ítélettel szembeni rendkívüli jogorvoslati eljárásban annak végrehajthatóságát felfüggesztették, vagy megállapították, hogy fizetési kötelezettsége nincs. Tájékoztatja továbbá a feleket arról, hogy a fenti határidő eredménytelen lejártát követően a fizetésre kötelezettet törli a nyilvántartásból.

A létrehozás óta eltelt több, mint két év alatt már közel 400 db kérelmet nyújtottak be a TSZSZ-hez, és legalább ugyanennyien érdeklődtek a működésével kapcsolatban. A kérelmezők döntő többsége kivitelező vállalkozó vagy alvállalkozó, tervezéssel kapcsolatban eddig tizenöt esetben fordultak a TSZSZ-hez, és megrendelő harmincegy alkalommal adott be kérelmet. Több, mint tíz esetben bankgarancia lehívásával kapcsolatosan adták be a kérelmet.

Az eddigi tapasztalatok alapján megállapítható, hogy leginkább 1 millió Ft feletti kintlevőség esetén éri meg hozzánk fordulni a vállalkozóknak, bár néhány esetben 1 millió Ft alatti vitatott összeg is előfordult. A beadott kérelmek nagy többségénél 1 és 50 millió Ft közötti ki nem fizetett összeget vitattak. Az eddig beadott kérelmekhez tartozó vitatott összegek nagysága összesen több, mint 11 milliárd forint, az ezek mögött álló beruházási érték meghaladja a 80 milliárd forintot.

A TSZSZ által lezárt ügyek közül már több beadásra került a bírósághoz, illetve tudomásunk van több olyan ítéletről, amely a Szakértői Tanács által megállapított összeget teljes mértékben megítélte a kérelmezőnek.

A szakvéleménnyel zárult ügyek kérelmezői a TSZSZ eljárás legfőbb előnyeinek tartják, hogy elősegíti a felek megállapodását, kedvezőbb tárgyalási pozíciót biztosít a kérelmezőnek, illetve felgyorsítja és leegyszerűsíti a pénzkövetelések bíróság előtti érvényesítését.

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...