A használatbavétel tudomásulvétele iránti eljárás új szabályai

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2014.04.01. 21:29 | Utolsó frissítés: 2015.06.08. 17:47

Olvasási idő: 5 perc
Használatbavételi engedélyhasználatbavételi tudomásulvételi eljárásmunkaterület visszaadása
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A gyakorlati alkalmazhatóság érdekében az Eljárási kódex minden pontján módosult annak az igazolása, hogy a munkaterületet az építtető részére visszaadták. A 2014. március 15. napjától hatályos másik rendelkezés szerint az építtető kérelmére a használatbavétel tudomásulvételről írásban is tudomást szerezhet.


Magyar Közlöny: 2014. évi 34. szám
Érintett jogszabály: 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet
Módosította: 62/2014. (III.6.) Korm. rendelet
Hatályos: 2014. március 15.

1.
A munkaterület visszaadásáról nem szükséges külön jegyzőkönyv


Az e-építési naplóban nincs technikai lehetőség arra, hogy a munkaterület visszaadásáról külön jegyzőkönyvet csatoljanak a felek. Az építési munkaterület átadását (vagyis visszaadását) az e-építési naplóban eseti bejegyzéssel lehet rögzíteni. Ezzel ellentétesen az Eljárási kódex az építtető részére történő átadásról külön jegyzőkönyvet írt elő, amelyet az e-építési naplóhoz kellett csatolni.

A 2014. március 15-étől hatályos pontosítás alapján már nem szükséges külön jegyzőkönyv az építési munkaterület visszaadásáról, elegendő, ha ennek tényét az építési naplóban rögzítették [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 40. § (3) bek.; 62/2014. (III. 6.) Korm. rendelet 17. § (7) bek. 12. pont]. Jelenleg a használatbavételi engedély és a használatbavételi tudomásulvétel iránti kérelemhez is a külön jegyzőkönyv helyett az építési naplóban történő bejegyzéssel igazolható az építési munkaterület visszaadása az építtető részére.

A jogszabályban az is egyértelmű lett, hogy az építésügyi hatóság az igazolást nem hiánypótlás keretében kéri be. Ha hiánypótlási felhívást bocsátana ki a hatóság, az azt is jelenteni, hogy a hiánypótlás teljesítésének elmulasztása esetében az engedély (tudomásulvétel) iránti kérelmet el kellene utasítani, az építési munkaterület visszaadásának hiánya csak ideiglenesen akadályozza a használatbavételi engedély kiadását vagy használatbavétel tudomásulvételét [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 40. § (4a) bek.].

2.
Írásban is kérhető a hallgatás igazolása


A hatóság a használatbavétel tudomásulvételről 2014. március 15. napjáig nem hozott írásbeli döntést, az épület használatbavételre alkalmasságát az építtető – közvetetten – az ingatlan-nyilvántartásban történő feltüntetéssel tudta csak igazolni. Ha ugyanis a hatóság a használatbavétel tudomásulvételéről nem határozott, akkor értelemszerűen a földhivatalt sem kereste meg, és így az épület sem jelent meg a térképen. Az építtető úgy tudta csak igazolni, hogy az építésügyi hatóság hallgatással – külön határozat nélkül – tudomásul vette az épület használatbavételét, hogy erről hatósági bizonyítványt kért.

2014. március 15-étől az építtető a használatbavétel tudomásulvételére irányuló kérelmében igényelheti, hogy az építésügyi hatóság a tudomásulvételt foglalja írásba [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 54. § (1b) bek.]. A hallgatás írásba foglalásának formátuma még kérdéses, mivel a Ket. olyan döntést, hogy „írásba foglalás” nem ismer. Valószínűleg a gyakorlatban úgy tudják majd áthidalni ezt a kérdést a hatóságok, hogy az írásba foglalás iránti kérelmet hatósági bizonyítvány iránti kérelemnek tekintik. Az építésügyi hatóság így a hallgatással egyidejűleg ki tudja állítani a hatósági bizonyítványt a használatbavétel tudomásulvételéről. A másik megoldás az lehet, hogy ahol még kötelezést kell kiadni (pl. OÉNY feltöltés elmaradása), ott az írásbeliségre irányuló kérelem alapján beírható a határozatba a tudomásulvétel ténye is.

Ha a hallgatással egyidejűleg - a határidő megjelölésével - az esetlegesen hiányzó munkálatok elvégzésére is kötelezni kell az építtetőt, akkor az írásba foglalt tudomásulvétel lehet a kötelezést tartalmazó határozat része is. Ebben az esetben nincs szükség külön hatósági bizonyítványra.

3.
A hallgatással történő használatbavétel tudomásulvétel határidejének pontosítása


Az Eljárási kódex nem rögzítette, hogy a hallgatással történő tudomásulvétel az eljárás megindítását követően mikor történik meg, ha a jogszabályi feltételek maradéktalanul teljesültek. 2014. március 15-étől a jogszabály tartalmazza, hogy a hallgatással történő tudomásul vétel – ha a kérelem minden szükséges elemet tartalmaz – 15 nap elteltével születik meg. Ez azt jelenti, hogy a 16. napon már megtörténhet a használatbavétel.

Az építésügyi hatóság tehát jelenleg a kérelem alapján háromféle tartalmú döntést hozhat:
a) tíz napon belül a használatbavétel tudomásulvételét megtagadja és az építmény, építményrész használatát megtiltja,
b) a használatbavételt hallgatással tudomásul veszi,
ba) tizenöt nap elteltével, ha a jogszabályi feltételek teljesültek,
bb) az építési munkaterület visszaadásának – építési naplóban történő – igazolását követő öt nap elteltét követően, ha a jogszabályi feltételek közül kizárólag ez nem állt rendelkezésre,
bc) hatvan nap elteltét követően, ha a jogszabályi feltételek közül kizárólag az építési munkaterület építtetőnek történő visszaadása az építési naplóban igazoltan nem történt meg,
c) a tudomásulvétel mellett egyidejűleg határidő megjelölésével az esetlegesen hiányzó munkálatok elvégzésére kötelezi az építtetőt [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 54. § (7) bek., 54. § (7b) bek., 54. § (7c) bek.; 62/2014. (III. 6.) Korm. rendelet 17. § (7) bek. 16. pont].

Ha az építési naplóban a munkaterület visszaadásának igazolása 60 nap elteltével sem áll rendelkezésre, de a használatbavétel egyéb jogszabályi feltételei teljesültek, a hatvanadik nap leteltével az építésügyi hatóság a használatbavételt hallgatással tudomásul veszi [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 54. § (7b) bek.]. Arra nincs jogszabályi előírás, hogy a hatvanadik napot követően milyen határidőn belül következik be a hallgatással meghozott tudomásulvétel. Az általános tíz napos határidőt figyelembe véve a tudomásulvétel valószínűleg a hetvenedik napon következik be. Ha azt vesszük alapul, hogy a hallgatás automatikusan történik, akkor a 61. napon már biztosan használatba vehető az épület. Ennek azért is van jelentősége, mert – erre irányuló kérelem esetében – a hallgatást írásba is kell foglalni, amelyre a hallgatással történő tudomásulvétellel egyidejűleg kell sort keríteni.

Ha a hatóság hatvan nap hallgatás után, hallgatással tudomásul veszi a használatbavételt az építési munkaterület visszaadásának hiányában is, talán érdemes lenne ezt a szabályt eltörölni, és a hatóság hallgatására a normál határidőben lehetőséget biztosítani. Ha a jogszabály a feleknek akar 60 napot adni az esetleges egyeztetések lefolytatására, akkor azt is szabályozni kellene, hogy az építtető korábban is használatba vehesse az ingatlant, ha a megegyezés közte és a kivitelező között kizárt.

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...