Az építésügy területére vonatkozó kormányzati szándékok

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2014.11.16. 11:32 | Utolsó frissítés: 2015.06.05. 17:50

Olvasási idő: 5 perc
építésügyi jogszabályokMiniszterelnökséget vezető miniszter
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

Miután a belügyminisztertől a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez került az építésügy, azóta várható, hogy a vonatkozó jogszabályok rendszerében is jelentős változások lesznek. Konkrét módosító javaslatok még nem ismertek, de a Kormány két 2014. novemberi döntése jelzi, hogy a jogalkotó milyen célokat kíván elérni.


Magyar Közlöny: 2014. évi 152. szám, 2014. évi 150. szám
Közjogi szervezetszabályozó eszköz: 1631/2014. (XI. 6.) Korm. határozat, 1602/2014. (XI. 4.) Korm. határozat
Hatályos: 2014. november 6., 2014. november 5.

1.
A "Digitális Nemzet Fejlesztési Program" és az építésügy kapcsolata


A Nemzeti Infokommunikációs Stratégia a magyar infokommunikációs szektor fejlesztési irányait, céljait határozza meg. A Nemzeti Infokommunikációs Stratégia végrehajtásának négy pillére van: digitális kompetenciák, digitális gazdaság, digitális infrastruktúra, digitális állam. A Stratégia végrehajtása kapcsán született a 1631/2014. (XI. 6.) Korm. határozat, amelynek egyik pontja érinti az építésügyet is.

A nemzeti fejlesztési miniszter felelős egyebek mellett azért, hogy gondoskodjon - a kormányzati célú és az újgenerációs hálózatok fejlesztésének összehangolása tekintetében a belügyminiszter és az érintett miniszterek bevonásával - részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséről, amely az újgenerációs szélessávú hálózati infrastruktúra kiépítésére irányuló pályázati keretrendszer kidolgozását, a jogszabályi környezet akadálymentesítésének lehetőségeit, a technológia-semleges hálózati fejlesztések összehangolását, a versenysemlegesség és a versenytorzító hatások elkerülését, valamint a szolgáltatási, üzleti és üzemeltetési modell kidolgozását is magában foglalja [1631/2014. (XI. 6.) Korm. hat. 3. c) pont].

A Kormány a Miniszterelnökséget vezető minisztert – az érintett miniszterek bevonásával a fenti feladat kapcsán –jelölte ki egyebek mellett az alábbi célok megvalósításához szükséges jogszabálymódosítási javaslatok elkészítésére is:
a) az építésügyi jogszabályok egyszerűsítése,
b) az eljárások egykapussá tétele,
c) az építésügyi eljárási illetékek mérséklése [1631/2014. (XI. 6.) Korm. hat. 5. pont].

A határozat szerint az építésügyi jogszabályok rendszerének átalakítására megfelelő idő áll rendelkezésre, mivel a Kormány a javaslatok elkészítésére 2015. május 31-i határidőt állapított meg.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter feladataira vonatkozó szabályokat itt ismerheti meg.

2.
Az Államreform Bizottság


A Kormány az "Államreform II. - a bürokráciacsökkentés programja" egyes intézkedéseinek megvalósítása érdekében fogadta el a 1602/2014. (XI. 4.) Korm. határozatot. A döntés az Államreform Bizottság felállításáról szól, amely érinti az építésügyet is, hiszen az építésügyi hatósági rendszer is a közigazgatás része. Az építésügyre valószínűleg az alábbi célok megvalósítása hat ki a leginkább:
a) a kormányablakok - mint az állam és polgárai közötti találkozási pont - országos hálózatának kiépítése;
b) az állampolgárok és a vállalkozások széles körét terhelő fizetési kötelezettségeket keletkeztető adminisztratív terhek radikális egyszerűsítése vagy megszüntetése;
c) a területi közigazgatás átalakításának folytatása, így
- a szakigazgatási szervek működési és szervezeti kereteinek hatékonyabbá tétele;
- a kormányhivatali szervezetrendszeren kívül eső területi államigazgatási szervek - ide nem értve a rendvédelmi és adóigazgatási szerveket - kormányhivatalokba történő integrálása;
d) a jogszabályok deregulációs célú felülvizsgálata [1602/2014. (XI. 4.) Korm. hat. 1. pont].

Természetesen azt, hogy az egyes célok hogyan kapcsolódónak az építésügyi hatósági és jogszabályi rendszer átalakításához, csak a részletes jogszabályokból derül majd ki. A Kormány egyébként a 1602/2014. (XI. 4.) Korm. határozat a"Államreform II. - a bürokráciacsökkentés programja" egyes intézkedéseinek tudományos és társadalmi megalapozására javaslattevő, véleményező és tanácsadói tevékenység elvégzésére létrehozta az Államreform Bizottságot [1602/2014. (XI. 4.) Korm. hat. 3. pont].

Az Államreform Bizottság elnöke a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rektora lett, míg a Bizottság tagjait a Miniszterelnökséget vezető miniszter kéri fel. Az Államreform Bizottság működésével kapcsolatos döntés-előkészítési, ügyviteli és titkársági feladatokat a Miniszterelnökség közigazgatási államtitkára látja el. Ki kell emelnünk, hogy a Bizottság elnöke és tagjai a Bizottságban végzett tevékenységükért tiszteletdíjban nem részesülnek [1602/2014. (XI. 4.) Korm. hat. 4-9. pont].

3. A szakma várja a változásokat

Amennyiben a Miniszterelnökség átfogóan, a teljes építésügyi jogszabályrendszer felülvizsgálatát el fogja végezni, és a gyakorlati életben is alkalmazható, az eltérő jogalkalmazás lehetőségét kizáró jogszabályokat fog alkotni, az ténylegesen segítené az építőipar szereplőinek tevékenységét. A beruházók, kivitelezők, tervezők, és egyéb szakmagyakorlók már nagyon várják a jogszabályi előírások egyszerűsítését, de állandóságát is. Bárkivel beszélek, a vélemény egyöntetű: a jogszabályok változásának újra és újra történő elsajátítása helyett a szakemberek építeni, dolgozni szeretnének.

A jelenlegi szabályozás kétségtelenül átalakításra szorul, de hasznos lenne, ha a változások egyidőben, megfelelő felkészülési időt követően lépnének hatályba, és rövid időn belül ne legyen szükség az új előírások módosítására. Az építésügyi jogszabályi változások várható elemei kerülnek előtérbe a SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar és az Artifex Kft. közös szervezésében megrendezésre kerülő 2014. november 27-i konferencián is, amelynek részleteit itt ismerheti meg.
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...