02.7.2. Kiemelt beruházásokra vonatkozó általános kedvezményrendszer eljárásjogi elemei

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2024.01.05. 14:24 | Utolsó frissítés: 2024.01.05. 18:33

Olvasási idő: 5 perc
Kiemelt jelentőségű ügyKiemelt beruházás

A Méptv. kihirdetését követő 8. napon (2023.12.30-án) a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (Ngtv.) hatályát vesztette. A kiemelt beruházásokra vonatkozó rendelkezések így már a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvényben (Méptv.) találhatóak meg. A közigazgatási hatósági és a közigazgatási peres eljárásokra vonatkozó eltérő szabályok már az Ngtv. 2023. november 8. előtti valamennyi hatályos szövegállapotában megjelentek. Az általános – a legtöbb kiemelt beruházásra nézve gyakorlatilag azonos módon érvényesíthető – eljárásjogi kedvezményeket az alábbi tájékoztatóban foglaljuk össze.



a) Az eljáró hatóságok kijelölése

Ha az Országgyűlés vagy a Kormány nem kíván eltérő hatóságot kijelölni, az a hatóság jár el, amelyik az adott ügyfajtára vonatkozó jogszabály szerint hatóságként jár el [2023. évi C. tv. 193. § (8) bek.].

Mivel az Ákr. szerint a szakhatósági eljárás is a hatósági eljárások egyik esete, arra nézve nem kellett külön Méptv.-rendelkezést hozni [2016. évi CL. tv. 55. § (2) bek.].


b) A magyar állam tulajdonába kerülő ingatlan pontos meghatározása

A kiemelt jelentőségű ügyben törvény erejénél fogva a magyar állam tulajdonába kerülő ingatlan pontos meghatározása érdekében a fővárosi és vármegyei kormányhivatal közigazgatási hatósági eljárást folytat le. Az Ngtv. 2023. november 8-tól hatályos szövegállapota ezt már általános kedvezményként tartalmazta; azt megelőzően a kiemelten közérdekű beruházások esetén volt érvényben. A gyakorlatban tömeges alkalmazására nincs információnk [2023. évi C. tv. 194. § (3) bek.].


c) A tervtanácsi véleményezés új törvényi előírásai

A Méptv. két beruházáscsoport kivételével (a szénhidrogén kutatásához és termeléséhez kapcsolódó beruházások, valamint a közúti közlekedési infrastruktúra-beruházáshoz kapcsolódó beruházások) az Országos Építészeti Tervtanácsot (OÉT) jelöli ki a tervek véleményezőjének [2023. évi C. tv. 194. § (4) bek.]. Egyrészt ez kedvezmény, mert az akár háromfokú, a Méptv. által bevezetett (hatósági eljárás előtti) tervtanácsi fórumrendszer időigényét nagyrészt kiváltja; ugyanakkor az OÉT vétójoga [2023. évi C. tv. 98. § (6) bek.] egyúttal szigorítást is jelent.

Nem egyértelmű jelenleg, hogy a Méptv. hatályba lépése előtt már hatályba lépett mindazon „kiemelő” kormányrendeletek esetében, amelyek arról konkrétan rendelkeztek, hogy valamely kiemelt beruházás esetén nem kell tervtanácsi véleményezésre bemutatni a terveket, úgy a kormányrendeleti szabályokat, vagy a Méptv. szabályozását kell-e irányadónak tekinteni. Erre nézve a szakmai irányítótól mielőbbi jogalkalmazói iránymutatás kiadása válik szerintünk szükségessé.


d) A hatósági döntés közlése általában hirdetményi úton történik

A kiemelt jelentőségű ügyben eljáró hatóság az általa meghozott döntéseket (főszabály szerint) hirdetményi úton közli, és a döntést közöltnek kell tekinteni (megint csak főszabály szerint) a kifüggesztést követő 5. napon. Aki várt már pl. külföldön élő szomszédjától visszaérkező tértivevényre egy építési engedély véglegessé válásának megállapítása érdekében, értékelni tudja, hogy milyen komoly előny ez. Ez az 5 nap kormányrendelettel akár tovább is csökkenthető [2023. évi C. tv. 194. § (4) bek.; 198. § (6) bek].


e) Az építési telek rendezését elég a használatbavételi vagy fennmaradási engedélyezési eljárás megindulásáig átvezetni az ingatlan-nyilvántartásban

Kiemelt jelentőségű ügyben az építési tevékenységgel érintett telek – a használatbavételi engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárás kivételével – rendezett akkor is, ha a telek kialakítása végleges telekalakítási engedéllyel megtörtént, de az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés még nem történt meg. Ugyanakkor ezt legkésőbb a használatbavételi engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárás megindulásáig az ingatlan-nyilvántartásban át kell vezetni [2023. évi C. tv. 196. § (3)-(4) bek.].


f) Ügygondnok, eseti gondnok kijelölése

A Méptv. az eljárás gyorsítása érdekében úgy rendelkezik, hogy ügygondnokot vagy eseti gondnokot kell kirendelni abban az esetben is, ha a tulajdonos vagy más kártalanításra jogosult személye nem állapítható meg egyértelműen. Az ügygondnokot az eljáró hatóság, az eseti gondnokot a hatóság megkeresésére a gyámhatóság rendeli ki. A gyámhatósági eljárás ügyintézési ideje 15 nap; kormányrendelet ezt a határidőt tovább csökkentheti [2023. évi C. tv. 196. § (5) bek.; 198. § (6) bek].


g) Ügyintézési határidőkre vonatkozó eltérő rendelkezések

A Méptv. a hatóságok és a szakhatóságok ügyintézési határidejére nézve az Ákr-nél és az ágazati jogszabályokban foglaltaknál általában rövidebb határidőket tartalmaz; továbbá a hiánypótlási felhívások számát is korlátozza. Kormányrendelet e határidőket tovább csökkentheti [2023. évi C. tv. 198. § (1)-(4) bek.; 198. § (6) bek.].


h) Igazgatási szolgáltatási díjra vonatkozó eltérő rendelkezések

A Méptv. alapján a kiemelt jelentőségű ügyben indult eljárást – az ügyfajtára irányadó különös eljárási szabályok szerint fizetendő illeték vagy díj helyett – az építésügyi szabályozásért és építéshatósági ügyekért felelős miniszter által, az adópolitikáért felelős miniszter egyetértésével kiadott miniszteri rendeletben meghatározott mértékű, az eljáró hatóság és – szakhatóság közreműködése esetén – a szakhatóság bevételét képező igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséhez kötheti [2023. évi C. tv. 198. § (5) bek].

Ez kevéssé tekinthető kedvezménynek, miután 2021. január 1-től főszabályként az első fokú (illetve az egyfokú) közigazgatási hatósági eljárások illetékmentesek [1990. évi XCIII. tv. 28. § (1) bek.; 1990. évi XCIII. tv. 1. melléklet]. Az Ngtv. 2008. szeptember 1-től hatályos rendelkezéseiből átvett, a rendeletalkotási szint tekintetében időközben felülvizsgált szabályozásról van szó, gyakorlati alkalmazási tapasztalata nem ismert.


i) Közigazgatási peres eljárásokra vonatkozó eltérő rendelkezések

A Méptv. a közigazgatási perek kiemelt jelentőségű ügyekre vonatkozó különös szabályait is rögzíti. Jellemzően a gyorsítás érdekében történő, illetve a perképviselet minőségével kapcsolatos előírások tartoznak e körbe. A kiemelt jelentőségű ügyek peres eljárásában a jogi képviselet kötelező [2023. évi C. tv. 199. §].

 

Építési jog 2024 konferencia 

Tervezés, beruházás és kivitelezés a magyar építészetről szóló új törvény (Méptv.) alapján

2024. október 1-jén léptek hatályba a Méptv. leglényegesebb rendelkezései, melyek teljesen átalakították a tervezés, az építésügyi engedélyezés és a kivitelezés szabályrendszerét. Miben változtatja meg mindez az Ön feladatait, az új Méptv. alapján mit kell máshogyan csinálnia, mint korábban? Ha erre keresi a választ, érdemes részt venni konferenciánkon! Délelőtti téma: Településrendezési követelmények 2024. október 1-jétől. Délutáni téma: Engedélyezési, tervezési és kivitelezési követelmények 2024. október 1-jétől.
Délelőtt itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/243
Délután itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/244
Időpont: 2024. október 15. (a videófelvételeket október 31-ig meg lehet tekinteni) 
Helyszín: AVKF Budapesti Campus, 1201 Budapest, Török Flóris u. 227-229.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...