03. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárásának előnyei és jogkövetkezményei

Szerző:  Dr. Jámbor Attila

Utolsó frissítés: 2025.01.06. 12:49

Közzétéve: 2013.07.16. 23:18

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárása és a szakvéleménye az átlagos szakértői véleménytől eltérő előnyöket biztosít a kérelmezőnek (illetve annak, akinek az álláspontját alátámasztja). Ezeket az előnyöket érdemes pontosan ismerni és alkalmazni, hogy kihasználjuk a jogszabály adta lehetőségeket. Az biztos, hogy ha van esély az adósság behajtására, a TSZSZ szakvéleménye alapján könnyebben lehet a követelést érvényesíteni, de azért vannak olyan rendelkezések, amelyek alkalmazása (alkalmazhatósága) sok kérdést vet fel. Érdemes tudni, hogy a TSZSZ szakvéleményre alapított per szabályaiban 2024. november 1-jétől jelentős változások történtek, amelyek főként a vállalkozó kivitelezők számára előnyösek.

 

Kedvező szakértői díj


A 2025. január 1-jétől hatályos díjemeléseket követően is elmondható, hogy a TSZSZ szakértői vélemények díja lényegesen előnyösebb, mint egy peres vagy nemperes eljárásban kirendelt szakértő díja. Az is igaz, hogy a TSZSZ által vizsgálható kérdések köre is szűkebbek mint egy teljeskörű szakértői vélemény esetében, de a vállalkozói díj iránti követelések esetében nem ismerünk olyan körülményt, amikor ne lenne praktikus a TSZSZ szakvéleményt igénybe venni.
 

Rendkívül gyorsan elkészül a szakvélemény


A szakvélemény - hiánypótlás esetén azok pótlásának - a Teljesítésigazolási Szakértői Szervhez való beérkezését követő naptól számított 30 napon belül kell elkészülnie. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv vezetője - ha az ügy különös bonyolultsága indokolja - a határidőt egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (4) bek.].

Vagyis azzal tudunk kalkulálni, hogy a hiánytalan kérelem beadását követően körülbelül 2-4 héten belül megtörténik a helyszíni szemle, és legkésőbb 60 napon belül kézhez kaphatjuk a szakvéleményt.

Ilyen határidővel legfeljebb magánszakértői véleményt tudunk készíteni, de se a közjegyző, se a bíróság által kirendelt szakértő nem végzi el ilyen gyorsan a feladatot. A közjegyzőnek általában több hétbe telik, mire egyáltalán megfelelő szakértőt talál, míg a bírósági nemperes eljárásban is több hónap is eltelhet a szakértő kirendeléséig. Ha a megkeresett szakértő vállalja a munkát, még egyáltalán nem biztos, hogy 1-2 hónapon belül el is készül a feladattal.

A szakvélemény abból a szempontból is fontos, hogy kapjunk egy szakértői visszajelzést arról, hogy a műszaki-szakmai álláspontunk egyáltalán helyes-e. 
 

A TSZSZ szakértői eljárás nagyban elősegítheti a peren kívüli megállapodást


A TSZSZ szakvélemény elkészítése során helyszíni szemle megtartására is sor kerül. A szakértői tanács ezért személyesen is találkozik a felekkel, és látja a körülményeket. Nagyon meggyőző tud lenni, ha három szakértő mondja azt a megrendelőnek, hogy valószínűleg érdemes lenne megállapodni, mert a minőségi kifogások nem tűnnnek megalapozottnak. A TSZSZ tájékoztatója szerint számos esetben előfordult már, hogy a felek a helyszíni szemle alkalmával, a szakértők jelenlétében tudtak megállapodásra jutni. Ha a felek megállapodást kötnek, akkor a szakvélemény elkészül, és abban a szakértők rögzítik a megállapodás tényét.

Az is lehet, hogy a szakvéleményt sem kell elkészíteni, mert a másik fél a TSZSZ eljárásról való tudomásszerzését követően átgondolja az ügyet, és a feleknek sikerül kompromisszumra jutniuk. Ha a felek a TSZSZ kérelem beadását követően, de annak befogadását megelőzően kötnek egyezséget, akkor az eljárási díj is visszajár. Amennyiben a megállapodásra a kérelem befogadás után, de a helyszíni szemle megtartása előtt kerül sor, és erre tekintettel a kérelmező visszavonja a kérelmét, akkor az eljárási díj 50%-a jár vissza a kérelmezőnek.

A megrendelő vállalkozónak és a megrendelőnek azért lehet kiemelten érdemes a megállapodás, mert ha a kérelmezőnek igaza van, akkor a TSZSZ szakvéleményre alapított per szabályai alapján pár hónapon belül mindenképpen ki kell fizetnie a vállalkozói díjat. Igaz, hogy csak bírói letétbe kell teljesíteni, de ha a megrendelő már nem tud rendelkezni az összeg felett, és egyébként tudja, hogy a kérelem jogos, akkor nincs értelme húznia az időt (és növelnie a költségeit).


A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított per


A 2013. évi XXXIV. törvény 2013. szeptember 1-jei hatállyal kiegészítette a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt (régi Pp.). A TSZSZ bevezetésével a peres eljárások szabályai közé egy teljesen új jogszabályi fejezet épült be, mivel a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított pernek speciális szabályai vannak.

2018. január 1-jétől a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) tartalmazza a polgári peres eljárás szabályait, amely mellett szintén megmaradt a TSZSZ szakvéleményére alapított pernek speciális szabályrendszere. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményére alapított peres eljárás szabályai legutóbb 2024. november 1-jei hatállyal módosultak, amelyek azt a célt szolgálják, hogy az érintett eljárások hatékony és gyors lefolytatása fokozódjon.

A TSZSZ szakvéleményére alapított per hatályos szabályait és annak előnyeit az Építésijog.hu Fogalomtárában IDE kattintva ismerhetik meg.
 

A kérelem miatt módosítani kell a szerződési biztosítékról szóló szerződést


Ha a fél a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv véleményét a szerződést biztosító mellékkötelezettsége érvényesítésének vizsgálatához kapcsolódóan kéri, akkor a kérelmező köteles az eljárás megkezdéséről a biztosítékot nyújtó személyt (a bankgaranciát vállaló pénzügyi intézményt, a zálogkötelezettet vagy a kezest) erről értesíteni. A kérelmező arra is köteles, hogy a TSZSZ eljárásának lezárásáig meghosszabbítsa a szerződési biztosíték időbeli hatályát [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (4) bek. a) pont]. Előfordulhat ugyanis olyan eset, hogy a TSZSZ eljárásának időtartama alatt lejár a bankgarancia, és hiába állapítana meg a szakértői vélemény bármit is, már nem lehet lehívni a bank által biztosított pénzösszeget.

A jogszabály azonban azt nem írja elő, hogy a szerződést biztosító mellékkötelezettséget keletkeztető jogviszony időbeli hatályának meghosszabbításáról meddig kell gondoskodnia a kérelmezőnek, és arról sem, hogy a másik fél (például a pénzintézet vagy a kezes) köteles-e elfogadni a szerződése módosítását.
 

A kérelem korlátozza a szerződési biztosítékok érvényesítését


Ha a fél a TSZSZ-hez fordul, a kérelmező a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvélemény-kivonatának közléséig a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerinti kötelezetti késedelembe nem esik. Ez az előírás rendelkezik arról, hogy az eljárás lezárásáig ne lehessen késedelmi kamatot érvényesíteni a biztosítékot nyújtóval szemben [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (4) bek. b) pont]. Ez azt is jelenti, hogy a kérelem elbírálásáig nem lehet a garanciát lehívni, a mellékkötelezettséget teljesíteni.

Ha az eljárást kezdeményező felet a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv hiánypótlásra szólítja fel, erről a biztosítékot nyújtó személyt értesíti. A jogszabály szövegéből nem derül ki, hogy az értesítést az eljárást kezdeményezőnek vagy a TSZSZ-nek kell megtennie, de életszerű az lenne, ha a TSzSz jelezné a biztosítékot nyújtó személyt arról, hogy még várat magára a döntés [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (3) bek.].
 

A szakértői vélemény mentesíti a biztosítékot adó felet a teljesítés alól


A szerződési biztosítékot adó fél a teljesítést vagy annak egy részét megtagadhatja. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv olyan véleménye alapján, amely szerint a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt,
a) a bankgaranciát vállaló pénzügyi intézmény a bankgaranciaszerződésben foglalt fizetési kötelezettségét nem teljesíti,
b) a zálogjog a Ptk.-ban írt egyik módon sem érvényesíthető, vagy
c) a kezes a kötelezett helyett való teljesítésre vállalt kötelezettségét nem teljesíti [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (4) bek.].

Ha a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye alapján a mellékkötelezettség érvényesítése csak részben indokolt, akkor a biztosítékot nyújtó személy a TSzSz által jogosnak vélt követelés mértékéig köteles teljesíteni [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (5) bek.]. Vagyis, ha a TSZSZ szerint például csak a bankgarancia 50 százalékára jogosult a megrendelő, akkor csak ebben a mértékben kell a banknak teljesítenie.

 

A szakvélemény választottbírósági eljárásban is felhasználható


A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleménye választottbírósági eljárásban is felhasználható. Ha a felek vállalkozási szerződésükben vagy önálló választottbírósági megállapodásukban választottbíróság kizárólagos döntésének vetik alá magukat, a választottbíróság eljárását kezdeményező fél a keresetlevélhez a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakvéleményét is csatolja.

A választottbíróság a szakvéleményt a bizonyítékok körében mérlegeli, szükség szerint a szakértői tanács elnökét vagy tagját a tárgyaláson meghallgatja, de a választottbírósági eljárásban nincsenek speciális szabályok a TSZSZ szakvélemény miatt [2013. évi XXXIV. tv. 8/H. §].




Időben értesítjük önt
a jogszabályváltozásokról

Kérje INGYENES értesítőnket a változásokról! Sok időt megtakaríthat, elkerülheti a bírságokat és jogvitákat!

Feliratkozás itt