A Miniszterelnökség budavári elhelyezésének beruházása kiemelt jelentőségű ügy

Szerző: Jámbor László

Közzétéve: 2014.09.27. 08:42 | Utolsó frissítés: 2018.09.09. 17:16

Olvasási idő: 9 perc
Miniszterelnökségbudavári elhelyezésenemzetgazdaságiszempontból kiemelt jelentőségű ügyKiemelt jelentőségű ügykiemelt ügyKarmelitaOTÉK-tól eltérés
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A Kormány döntése értelmében a Miniszterelnökség budavári elhelyezéséhez szükséges felújítási és építési feladatokhoz kapcsolódó hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyek lettek. A 227/2014. (IX. 4.) Korm. rendeletben találhatjuk meg, hogy a beruházáshoz kapcsolódó eljárásokban milyen speciális rendelkezéseket lehet alkalmazni. Érdekesség, hogy például az ügyben nem lesz tervpályázati eljárás és építészeti-műszaki tervtanácsi vélemény sem, továbbá a megvalósítás során az OTÉK-tól és az Országos Tűzvédelmi Szabályzattól is el lehet térni.


Magyar Közlöny: 2014. évi 121. szám
Érintett jogszabály: 227/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet
Hatályos: 2014. szeptember 5.

1. A Beruházás által érintett ingatlanok

A Kormány döntése értelmében a Miniszterelnökség központi hivatalát a budavári Karmelita épületegyüttesben és az egykori tábori püspökség területén fogják elhelyezni. A Miniszterelnökség elhelyezéséhez szükséges felújítási és építési beruházások (a továbbiakban: Beruházás) pontosan az alábbi ingatlanokat érinti: a Budapest I. kerület 6460., 6459. helyrajzi számú ingatlanok (Színház utca 5-11. és 1-3. szám), a 6515., 6458. helyrajzi számokon nyilvántartott várfal, a 6461. helyrajzi szám alatt nyilvántartott, és a 14363/1 helyrajzi számú közpark [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 1. § (1) bek.].

A kiemelt jelentőségű ügy fogalmát az Építésijog.hu Fogalomtárában itt megismerheti:

2. Kijelölt hatóságok, ügyintézési határidő

A Kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a Beruházás megvalósításával összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket. A jogszabály a kiemelt jelentőségű ügyekben kijelölte az eljáró hatóságokat és szakhatóságokat is az 1. és 2. mellékletben. Minden olyan ügyben a Kormányrendeletet kell alkalmazni, ami kapcsolódik a Beruházáshoz (amelyek a megvalósításához és használatbavételéhez közvetlenül szükségesek), de ahol nem látták indokoltnak az általános hatóságtól eltérő kijelölést, azok az eljárások csak hivatkozással szerepelnek a mellékletben [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 2. §, 1. melléklet]. Eltérést jelent például az általános előírásoktól, hogy a fakivágási engedélyezési eljárásokban – az illetékes jegyző helyett – Budapest Főváros Kormányhivatala V. Kerületi Hivatalának Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatala jár el, illetve – a Budapest Főváros Kormányhivatala I. Kerületi Hivatalának Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatala helyett – a további régészeti feladatellátás meghatározására Budapest Főváros Kormányhivatala Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatala jogosult [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 1. melléklet 2. sor, 3. sor].

A jogszabály alapján a Beruházáshoz kapcsolódó közigazgatási hatósági eljárásokban a szakhatósági eljárásra vonatkozó ügyintézési határidő nyolc nap, míg az ügyintézési határidő tizenöt nap. Amennyiben az adott eljárásra a vonatkozó jogszabály rövidebbet nem állapít meg, akkor ezt a határidőt kell betartani, de ilyen rövidebb határidő véleményem szerint engedélyezési eljárásban nincs [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 4. § (2)-(3) bek.].

A Beruházással kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárásokban hozott döntés fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható. Fontos rendelkezés az is, hogy a hatósági döntéseket - az eljárás során a személyesen az ügyfélnek szóló végzések, valamint az ingatlan-nyilvántartással összefüggő döntések kivételével - hirdetményi úton közlik (vagyis postai úton nem kell minden ügyfélnek megkapnia). A döntés közlésének napja a hirdetmény kifüggesztését követő ötödik nap [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 11. §].

A 227/2014. (IX. 4.) Korm. rendeletet a hatálybalépésekor (2014. szeptember 5.) folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell, ez azt is jelenti, hogy ha például az adott eljárást nem a jelen jogszabály szerint hatáskörrel rendelkező hatóság folytatta le, azt meg kellett szüntetnie, és át kellett adni a kijelölt hatóság részére [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 12. §, 13. §].

3. Kormánymegbízott

A Beruházáshoz kapcsolódó kiemelt jelentőségű ügyek koordinációjára a Kormány a Budapest Főváros Kormányhivatalát vezető kormánymegbízottat jelölte ki [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 3. §]. A kormánymegbízott feladatairól az Építésijog.hu Figyelő előfizetője az alábbi tájékoztatóban olvashat részletesebben: 02.7. Kiemelt jelentőségű ügyek

A kormánymegbízottról további információt a Kormányhivatal honlapján érhet el.

4. Nem lesz tervpályázati eljárás

Építmény építészeti-műszaki tervezésének versenyeztetésére tervpályázati eljárást akkor kötelező lefolytatni, amennyiben az ajánlatkérő olyan - a Közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó - tervszolgáltatást kíván megrendelni, amelynek a Közbeszerzési törvény szerint számított teljes becsült értéke eléri vagy meghaladja a szolgáltatás megrendelésére irányadó uniós értékhatárt (2014. évben 207 000 euró). Ha a tervpályázati eljárások szabályairól szóló 305/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet vagy más jogszabály eltérően rendelkezik, a tervpályázati eljárást nem kell lefolytatni [305/2011. (XII. 23.) Korm. rend. 1. § (4) bek.]. A Kormány élt az eltérés lehetőségével, és a budavári Karmelita épületegyüttesben és az egykori tábori püspökség területén zajló Beruházást megelőzően nem kötelező a tervpályázati eljárást, amely valószínűleg azt jelenti, hogy nem is bonyolítják ezt le [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 6. § a) pont].

A Beruházással összefüggésben építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt beszerezésére sincs szükség és az illetékes polgármester településképi véleményezési eljárását sem kell lefolytatni. Szinte semmi jelentősége nincs, de a Kormány a településképi bejelentési eljárás hatálya alól is kivette a Beruházást [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 6. § b)-d) pont].

Az eljárások meggyorsítása érdekében a Beruházással érintett ingatlanokra vonatkozó településrendezési terv módosítása során a környezet védelméért felelős közigazgatási szervek véleményadási határideje legfeljebb nyolc nap lehet. Az általános szabályok szerint a kidolgozó a várható környezeti hatás jelentőségének eldöntése érdekében a hatóságok véleményadására saját maga állapíthat meg határidőt, azzal, hogy a határidő nem lehet kevesebb mint 15 nap. Ez a minimális határidő csökkent tovább jelen ügyben 8 napra [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 5. §; 2/2005. (I. 11.) Korm. rend. 4. § (4) bek.].

4. Eltérési lehetőség az OTÉK-tól

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (OTÉK) határozza meg, hogy egy épülethez minimálisan mennyi parkolóhelyet kell biztosítani. A Beruházás esetében is az OTÉK-ot kell alkalmazni, azonban speciális előírás, hogy 120 m2 nettó alapterület után kell egy darab személygépkocsi elhelyezését biztosítani [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 7. §]. Az OTÉK alapján iroda, és egyéb önálló rendeltetési egységek huzamos tartózkodásra szolgáló helyiségeinek minden megkezdett 20 m2 nettó alapterülete után kellene egy személygépkocsi elhelyezését szolgáló parkolót kialakítani [253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. 4. számú melléklet 14. pont].

Az OTÉK általánosan alkalmazandó előírása szerint az építmények szükséges felvonók műszaki tulajdonságait és darabszámát az épület fajtájától és a várható használóktól függően, a forgalmi követelményekre vonatkozó szabványok szerinti forgalomelemzés alapján, vagy azzal egyenértékű szolgáltatás biztosításával kell meghatározni [253/1997. (XII. 20.) Korm. rend. 82. § (1) bek.]. A felvonók kialakítása kapcsán jelent valószínűleg könnyítést, hogy a Beruházással érintett műemlék épületben elhelyezett iroda funkció esetén a felvonók forgalomszámításában a kiszolgálandó utasok száma tekintetében a normatív adatokat nem kell figyelembe venni, a kiszolgálandó utasok számát a vezető tervező által megállapított valós létszámadatok alapján kell meghatározni [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 9. §].

4. Eltérési lehetőség az OTSZ-től

A Kormányrendelet rögzíti, hogy a Beruházással érintett épület átalakításánál az általános érvényű tűzvédelmi követelmények alkalmazása során figyelembe kell venni a Beruházás megvalósítását megelőzően nyilvános rendezvények megtartására kialakított, de részben eltérő rendeltetésű épületrészek meglévő állapot szerinti tűzvédelmi kialakítását, főbb tűzvédelmi jellemzőit [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 8. § (1) bek.].

A Beruházással érintett épületek esetében az eltérő tűzszakaszok közötti, épületeket összekötő zárt közlekedő folyosók, hidak homlokzatainál nem kell az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 28/2011. (IX. 6.) BM rendelet (a továbbiakban: OTSZ) 360. § (2) bekezdése szerinti tűzterjedési gátat kialakítani, ha a zárt közlekedő, híd mindkét vége Sm füstgátló ajtókkal kerül lezárásra, valamint a híd - a szigeteléseket és a hordozó rétegeket leszámítva - éghető anyagot nem tartalmaz [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 8. § (2) bek.].

A jogszabály rögzíti azt is – amelyet egyébként jó lenne minden egyéb esetben is előírni –, hogy a Beruházással érintett közigazgatási hatósági eljárásokban az OTSZ-nek a 2014. szeptember 5. napján hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a Beruházás során akkor sem kell a jelenleg ismertektől eltérő tűzvédelmi szabályokat alkalmazni, ha esetleg az OTSZ a későbbiek során változna [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 8. § (3) bek.].

5. Örökségvédelmi engedély nélkül végezhető tevékenységek

A régészeti örökség és a műemléki érték védelmével kapcsolatos szabályokról szóló 393/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet tartalmazza azon tevékenységek felsorolását, amelyekhez örökségvédelmi engedélyt kell kérni (az általános előírásokat lásd: 08. Milyen tevékenységekhez kell örökségvédelmi engedélyt kérni?). A Beruházáshoz kapcsolódóan két területen nincs szükség örökségvédelmi engedély beszerzésére
a) az érintett műemlék épület falfelületeinek vagy szerkezeteinek fizikai beavatkozással, mintavétellel, roncsolással járó vizsgálata, továbbá alkotórészeinek és tartozékainak roncsolásos vizsgálata;
b) a fás szárú növényzet eltávolítása [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 10. § (2) bek.; 393/2012. (XII. 20.) Korm. rend. 3. § (4) bek. o) pont, n) pont].

A műemlék telkén lévő parkban fás szárú növényzet telepítése is örökségvédelmi engedélyhez kötött. Mivel a Kormány nem vette ki a 393/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet hatálya alól a telepítést, ha a tervek szerint fák telepítésére is sor kerül, ehhez szükséges lesz az örökségvédelmi engedély [393/2012. (XII. 20.) Korm. rend. 3. § (4) bek. n) pont.].

A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy a Beruházással érintett műemlék épületre bontási engedély és örökségvédelmi engedély iránti kérelem együtt és külön is előterjeszthető. Az építésügyi hatóság a bontási engedélyt és az örökségvédelmi engedélyt a kulturális örökség védelméről szóló jogszabályokban meghatározott műemlékvédelmi szempontok figyelembevételével adja ki [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 10. § (1) bek.].

A Kormány a Beruházással összefüggésben az előzetes régészeti dokumentáció elkészítésére és a szükséges megelőző feltárás, próbafeltárás, mentő feltárás és régészeti feltárás elvégzésére a Budapesti Történeti Múzeumot jelölte ki [227/2014. (IX. 4.) Korm. rend. 10. § (3) bek.].

Egyéb kiemelt jelentőségű ügyekre vonatkozó korábbi tájékoztatókat itt érhet el:

Egyetemi beruházások lettek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyek

A Ludovika beruházásához kapcsolódó egyes vízjogi engedélyekhez nem kell az ingatlan tulajdonosainak a hozzájárulása

Fél tucat beruházással bővült a kiemelt jelentőségű ügyek listája

 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...