02. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv eljárásának szabályai

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2013.07.16. 23:15 | Utolsó frissítés: 2025.01.07. 13:27

Olvasási idő: 12 perc
Teljesítésigazolási Szakértői Szerv2013. évi XXXIV. törvény

Véleményem szerint a legfontosabb cél a TSZSZ szakvélemény esetében az, hogy a felek között peren kívüli megállapodás jöjjön létre, ez pedig bármelyik fél kérelmére bekövetkezhet. A fővállalkozó kivitelezők, alvállalkozók, tervezők részére különösen fontos tudnivalót jelent, hogy a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv milyen szabályok alapján és mennyiért készíti el a szakvéleményét. A TSZSZ-hez a megrendelő is fordulhat, azonban számára lényegesen kevesebb előnnyel jár a szakvélemény, ráadásul 2025. januárjától a minőségi kérdéseket csak szűkebb körben vitathaja a TSZSZ eljárásában. 2025. január 1. napjától a TSZSZ szakvélemény költsége jelentősen emelkedett.


 

Ki kérheti a TSZSZ közreműködését?


A TSZSZ a törvényben meghatározott kérdésekben a megrendelő, a tervező, a fővállalkozó kivitelező, a megrendelő vállalkozó kivitelező vagy az alvállalkozó kivitelező megbízására adhat szakértői véleményt [2013. évi XXXIV. tv. 1. § (1) bek.].

Azt is érdemes megemlíteni, hogy a TSZSZ törvény nem az építésügyi jogszabályok szerinti pontosan megnevezéseket használja, de az egyértelműség kedvéért a tájékoztatónkban a Kivitelezési kódex szerinti meghatározásokat rögzítjük (az építésügyi jogszabályok által használt kivitelezői fogalmakat az Építésijog.hu Fogalomtárában megismerheti).
 

Mennyibe kerül a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv szakértői véleménye?


A TSZSZ szakértői vélemény elkészítéséért fizetendő díj lényegében 2013-2024 között lényegében változatlan volt: a vitatott érték bruttó érték 1%-a, de legkevesebb bruttó 60 000 forint. 2023. október 22-e után előterjesztett TSZSZ kérelem esetében a maximálisan fizethető díj 450 000 forintról bruttó 2 millió forintra emelkedett. Ez azt jelentette, hogy csak a bruttó 45 millió forintos vitatott érték felett kellett többet fizetni a szakértői véleményért, a 45 millió forintot el nem érő vitatott értéknél a díjazás nem változott [433/2023. (IX. 21.) Korm. rend. 4. §; 236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 9. § (2) bek.]. A 2023. évi díjemelésről szóló cikkünk itt érhető el: 2023 október 22-től egyes ügyekben nőtt a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv részére fizetendő szakértői díj
 

2025. január 1. napjától a TSZSZ a szakértői véleményt a kérelmező által megjelölt vitatott bruttó érték 3 %-a, de legkevesebb 200.000,- Ft szakértői díj ellenében készíti el. A fizetendő díj maximális összege maradt 2.000.000,- Ft.

A 2025. január 1-jétől hatályos díjakról és egyéb változásokról szóló cikkünk ITT érhető el.

A szakértői díjat a kérelmező a kérelem beadásakor köteles megfizeti a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elkülönített 10300002-20373432-71003285 számú alszámlájára [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 9. § (3) bek.].
 

Mit kell tartalmaznia a kérelemnek?


A szakértői vélemény iránti kérelem tartalmát a 2013. évi XXXIV. törvény és a 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet, és a TSzSz ügyrendje határozza meg. A kérelem nyomtatványát a 236/2013. (VI. 30.) Korm. rendelet 1. melléklete tartalmazza [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 1. melléklet].

A kérelmet az elektronikus kérelem befogadási rendszer használatával lehet benyújtani, ahol az űrlap kitöltése és a vitás teljesítéshez kapcsolódó dokumentumok csatolása után egyetlen kattintással kérelmezhető a TSZSZ eljárása. Az online felület elérhetősége: www.mkik-tszsz.hu.

Ha a fél kérelme nem felel meg a jogszabályi előírásokban, a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a megbízást visszautasítja, amelynek tényéről - a visszautasítás okának megjelölésével - értesíti az eljárást kezdeményező felet [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (2) bek.].

Ha csak hiányos a kérelem, akkor a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a kérelem beérkezését követő naptól számított 5 napon belül tájékoztatja a hiányokról és azok pótlásának lehetőségéről, határidejéről [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (3) bek.].
 

Mennyi időn belül készül el a szakértői vélemény?


Ha a félnek a szakértői vélemény elkészítésére vonatkozó megbízás elfogadása iránti kérelme megfelel a jogszabályi feltételeknek, a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv a megbízást elfogadja és erről értesíti az eljárást kezdeményező felet [2013. évi XXXIV. tv. 2. § (1) bek.].

Az eljárás úgy kezdődik, hogy kijelölik az ügyben eljáró szakértői tanácsot. A szakértői tanács három tagból áll, és közülük a szakértői tanács elnökét a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv vezetője jelöli ki a vizsgálandó építészeti-műszaki tervezési, illetve az építőipari kivitelezési munka szakterületének megfelelő szakismerettel rendelkező tagok közül [2013. évi XXXIV. tv. 4. § (2) bek.].
 

A helyszíni szemle a rendőrség bevonásával is elvégezhető


A szakértői tanács a szakértői vélemény elkészítéséhez szükséges vizsgálatot - az építési, kivitelezési szerződés vizsgálata esetén - a kivitelezés helyszínén végzi el; a szakértői vizsgálatról jegyzőkönyvet kell készíteni.

A szakértői tanács tagja a szakértői vizsgálat keretében jogosult a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlanba belépni. A szakértői vizsgálaton a szerződő felek és a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa jelen lehetnek. A kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa a szakértői vizsgálat elvégzése érdekében köteles biztosítani
a) a szakértői tanácsnak és a félnek a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlanba történő belépést,
b) a szakértői tanácsnak a szakértői vizsgálat elvégzését [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (2)-(3) bek.].

A szakértői vizsgálat megkezdésekor a szakértői tanács tagja a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosát tájékoztatja a szakértői vizsgálat céljáról, várható időtartamáról, menetéről, valamint a helyszín biztosításával kapcsolatos kötelezettségeiről [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (4) bek.].

Ha a kivitelezés helyszínéül szolgáló ingatlan birtokosa nem biztosítja a vizsgálat lefolytatását, ennek tényét a szakértői tanács a jegyzőkönyvben rögzíti és a fél kérelmére kezdeményezi a helyszíni vizsgálatnak a rendőrség közreműködése mellett történő megtartását. A rendőrség ilyen esetben - a rá irányadó jogszabályi előírások szerint - megteszi a helyszíni vizsgálat biztonságos és eredményes végrehajtásának biztosítása érdekében szükséges intézkedéseket [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (5) bek.].

 

Mit tartalmaz a szakértői vélemény?


A szakértői tanács a szakértői véleményt természetesen írásban terjeszti elő. A szakértői véleményt a szakértői tanács tagjai aláírásukkal látják el, majd - a szakértői tanács felterjesztésére - a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv vezetője a szakértői véleményt ellenjegyzi, és ellátja a TSZSZ bélyegzőjével. A TSZSZ vezetője gondoskodik a szakvélemény megküldéséről - a rendelkezésre bocsátott iratokkal együtt -  a szerződő felek részére [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (1)-(2) bek.].

A szakvélemény - a külön jogszabályban a szakértői vélemény tartalmára vonatkozó előírások szerint - a következő kérdések tárgyában készül:
a) a szerződés műszaki tartalma szerint a vállalkozót (alvállalkozót) terhelő munkák leírása,
b) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített munkák mennyiségének és a szerződésben meghatározott, az alapvető követelmények teljesülését szolgáló minőségének meghatározása,
c) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan el nem végzett munkák meghatározása, és
d) a b) és c) pont szerinti munkáknak a szerződés szerinti költségvetési tételek, vagy az átalánydíj arányos részének alapulvételével meghatározott értéke [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (2) bek.].
 

2025. januárjától a kivitelezés minőségét csak szűkebb körben vizsgálja a TSZSZ 


A szakvélemény tárgyából ki kell emelnünk a 2025. január 1-jétől hatályos alábbi szövegrészt: a szerződésben meghatározott, az alapvető követelmények teljesülését szolgáló minőségének meghatározása [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (2) bek. b) pont].

A Méptv. szerint az építményre vonatkozó, rendeltetési céljának megfelelő alapvető követelményeket annak építése, bővítése, felújítása, átalakítása, helyreállítása, korszerűsítése során - a Méptv. 181. § (1) bekezdésben foglalt általános követelmények figyelembevételével - érvényre kell juttatni, amelynek részletszabályait az általános településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet szabályozza [2023. évi c. tv. 181. § (1)-(2) bek.].

A TÉKA szerint az építménynek meg kell felelnie a rendeltetési célja szerint
a) az állékonyság és a mechanikai szilárdság alapvető követelményeinek,
b) a tűzbiztonság alapvető követelményeinek,
c) a higiénia, az egészség- és a környezetvédelem alapvető követelményeinek,
d) a biztonságos használat és akadálymentesség alapvető követelményeinek,
e) a zaj és rezgés elleni védelem alapvető követelményeinek,
f) az energiatakarékosság és hővédelem alapvető követelményeinek,
g) az élet- és vagyonvédelem alapvető követelményeinek,
h) a természeti erőforrások fenntartható használata alapvető követelményeinek, valamint
i) az építésügyi és az építésüggyel összefüggő szakmagyakorlási tevékenységekről szóló kormányrendelet szerinti tervezési programban részletezett elvárásoknak [280/2024. (IX. 30.) Korm. rend. 71. § (2) bek.].

A 2025. januártól hatályos törvényi előírás alapján a TSZSZ-nek a minőség vizsgálata során csak az alapvető követelmények teljesülését kell vizsgálnia, az alapvető követelményeken túli, a megrendelő által támasztott, esetleg esztétikai jellegű minőségi kifogásokat nem. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a szerződésnek nem megfelelő munka megfelelővé válik, de a megrendelői minőségi kifogást csak magánszakértői vagy a perben kirendelt szakértői véleménnnyel lehet igazolni. A TSZSZ szakvélemény az alapvető követelményeknek megfelelő teljesítés után járó díjat a vállalkozó részére megállapítja, és a megrendelőnek kell bizonyítania a hibás teljesítés tényét és mértékét.

A bírósági gyakorlat fogja valószínűleg eldönteni azt a kérdést, hogy a kivitelezési szerződésben alapvető követelményként kikötött minőségi előírások tekintetében hogyan alakul majd a TSZSZ szakértői hatásköre.

A szakértői vélemény részét képezi a fél által csatolt szerződés másolata is [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (3) bek.].
 

Legkésőbb 60 napon belül el kell készülnie a szakvéleménynek


A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv nevében a szakvéleményt és annak kivonatát - saját szakmai felelőssége mellett - a szakértői tanács adja [2013. évi XXXIV. tv. 4. § (1) bek.]. A szakvélemény - hiánypótlás esetén azok pótlásának - a Teljesítésigazolási Szakértői Szervhez való beérkezését követő naptól számított 30 napon belül készíti el.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv vezetője - ha az ügy különös bonyolultsága indokolja - a határidőt egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja. A meghosszabbításról legkésőbb a határidő lejártakor értesíteni kell azt, akinek a szakértői véleményt is meg kell küldeni [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (4) bek.].

Speciális szabály, hogy az európai uniós és hazai költségvetési forrásból finanszírozott projektek költségnövekménye támogathatóságának vizsgálatára irányuló eljárásban a szakvéleményben megválaszolandó kérdéseket és a szakvélemény elkészítésére irányadó határidőt a felkérés tartalmazza [2013. évi XXXIV. tv. 6. § (4a) bek.].
 

A szakértők is érdekeltek a határidő betartásában


A szakértői díj egyébként a TSzSz-t illeti, mely a szakértői tanács tagjai között a következők szerint oszlik meg: elnök 50%, tagok 25-25% [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 9. § (1)-(2) bek.].

Amennyiben a szakértői tanács tagjai a tagmegbízás szerinti eljárás végső határidejét túllépik, a szakértői díj mértéke a késedelemmel érintett időszakban munkanaponként az eredeti díj 10%-ával csökken. Hét munkanapos késedelem esetén a szakértői tanács tagjainak javadalmazása legfeljebb a szakértői díj összegének 30%-a lehet [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 9. § (4)-(5) bek.].

Ha a TSZSZ a tagokkal szemben levonást alkalmaz, akkor a ki nem fizetett szakértői díj a kérelmezőnek visszajár [236/2013. (VI. 30.) Korm. rend. 9. § (4)-(5) bek.]. Erre én még nem láttam példát, de ettől függetlenül természetesen előfordulhatott.
 

A bankgaranciára, zálogjogra vonatkozó speciális szabályok


Mellékkötelezettség érvényesíthetőségének vizsgálata esetében a legtöbb esetben a bank vagy biztosító által nyújtott garancia lehívás az eljárás tárgya.

A TSZSZ eljárás célja, hogy az indokolatlan, vagy túlzott mértékű bankgarancia lehívást megakadályozza.

A kérelemmel értelemszerűen be kell nyújtani a bankgarancia és az igénybejelentés okmányainak másolatát.

A TSZSZ tájékoztatása szerint a mindenképpen szükséges okiratok
a) teljesítési garancia terhére történő lehívás vizsgálatához a szerződésszerű teljesítés dokumentumait (szerződés, jegyzőkönyvek, átadási dokumentáció, stb.).
b) szavatossági garancia esetén:
- a szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavítására szóló felhívás (ok).
- A hibák kijavítását igazoló dokumentumok.
- A hibák javításának megtagadása esetén ennek indoklása.

Lényeges, hogy az eljárást kezdeményező félnek értesítenie kell a biztosítékot nyújtó személyt (bankot, biztosítót, kezest) a TSZSZ eljárás iránti kérelem tényéről. A bank, biztosító az eljárás idejére köteles felfüggeszteni a lehívás kifizetését, a mellékkötelezett a TSZSZ szakvélemény-kivonatának a közléséig nem esik késedelembe [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (4) bek.].

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a kötelezettnek (általában a bankgaranciát adó fővállalkozónak vagy alvállalkozónak) nagyon rövid ideje van a TSZSZ eljárást megindítani, mivel a bankok általában 5 munkanapon belül kötelesek a lehívást teljesíteni.

A TSZSZ szakértői vélemény a garancia lehívása kapcsán azt rögzíti, hogy a szakértői tanács által megismert dokumentumok és a helyszíni szemlén tapasztaltak alapján a garancia lehívása
- indokolt
- nem indokolt
- részben indokolt.

Amennyiben a TSZSZ véleménye alapján a szerződést biztosító mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt,
a) a garanciát vállaló pénzügyi intézmény vagy biztosító a garanciaszerződésben foglalt fizetési kötelezettségét nem teljesíti,
b) a zálogjog a Ptk.-ban írt egyik módon sem érvényesíthető,
c) a kezes a kötelezett helyett való teljesítésre vállalt kötelezettségét nem teljesíti [2013. évi XXXIV. tv. 8. § (4) bek.].

 

Az eltakart szerkezetekkel, munkarészekkel kapcsolatos szakértői eljárás egyedi előírása


A gyakorlati életben igen nagy nehézséget szokott okozni a beépített és eltakart munkarészekkel kapcsolatos bizonyítás. A TSzSz eljárásában ha építési, kivitelezési szerződés alapján keletkező vita tárgya a kivitelező vagy alvállalkozó által már eltakart anyag beépítése, vagy munka elvégzése és
a) a beépítésről történő, a megrendelőnek szóló és a megrendelő által átvett értesítés rendelkezésre áll, és
b) a megrendelő részéről a rendelkezésre álló határidőn belül minőségi, vagy egyéb kifogás nem merült fel,
az eljáró szakértői tanács a beépített, eltakart anyagot, munkát úgy tekinti, mint 100%-ban elvégzett anyagbeépítést, munkát.

Ennek a jogszabályi rendelkezésnek óriási jelentősége volt, mert a fenti feltételek teljesülése esetében nem szakértői vizsgálat, hanem lényegében egy jogszabályi vélelem állapította meg a munka mennyiségét [2013. évi XXXIV. tv. 7. § (2)-(3) bek.]. Ez az előírás azonban csak 2014. március 15. napjáig volt hatályos, vagyis a gyakorlatban csak néhány szakértői eljárást érinthetett. Lásd még: Az eltakarásra kerülő szerkezetek (munkarészek) utólagos ellenőrzésének feltételei

Az építkezések többségében az eltakart munkákkal kapcsolatos értesítések nem, vagy nem dokumentált módon történnek meg. Ha a megrendelő által átvett értesítés nem áll rendelkezésre, az ellenőrzéséhez szükséges bontás és az azt követő visszaépítés költségeinek viseléséről a bíróság dönt majd a szakértői vélemény alapján, de a költségeket a minőségi kifogással élő félnek kell megelőlegeznie.



Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...