Az új Plázastop-törvény által előírt szakhatósági állásfoglalás szabályai

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2015.02.09. 17:40 | Utolsó frissítés: 2015.02.09. 17:58

Olvasási idő: 13 perc
Plázastop törvény
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A 400 m2 alapterület feletti kereskedelmi építmények esetében egy speciális szakhatóság véleményt kell beadni az építési engedély kiadásához. A 2015. február 1. napjától hatályos új „Plázastop-törvény” – amely az Építési törvény egyik fejezete, vagyis nem külön jogszabály – a szakhatósági eljárás részletes szabályait nem tartalmazza. A törvényi felhatalmazás alapján az 5/2015. (I. 29.) Korm. rendelet rögzíti a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjének szakhatósági állásfoglalása kiadásának előírásait.



Magyar Közlöny: 2015. évi 7. szám
Új jogszabály: 5/2015. (I. 29.) Korm. rendelet
Hatályos: 2015. február 1.

1.
Az új Plázastop-törvény hatályba lépésének napja: 2015. február 1.


A 2014. évi CXIII. törvény alapján az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv. vagy Építési törvény) 2015. február 1. napjától a IV/A. fejezettel egészül ki. Az Építési törvény IV/A. fejezet nem más, mint az új „Plázastop-törvény” , vagyis a sajtóban használt elnevezéssel ellentétben ez nem egy külön törvény, hanem az Építési törvény része.

A 2011. évi CLXVI. törvény 8. § (2) bekezdése által beiktatott, 2015. december 31-étől hatályon kívül helyezett Plázastop-törvényről és az új Plázastop-törvényről itt olvashat.

Az Építési törvényben található felhatalmazás alapján a Kormány rendeletben állapíthatja meg a 400 m2-nél nagyobb üzletekre vagy bevásárlóközpontokra vonatkozó különös környezetvédelmi, közlekedési és településfejlesztési követelményeket, az azoktól való eltérés feltételeit, valamint az előzetes engedély iránti kérelem tartalmi követelményeit. Külön jogszabály fogja meghatározni, továbbá a Bizottság működésének rendjét, véleményének kialakítása során irányadó szempontokat is [1997. évi LXXVIII. tv. 62. § (1c) bek.; 2014. évi CXIII. tv. 4. §].

Ez a külön kormányrendelet lett a 400 m2-nél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építményekre vonatkozó előzetes szakhatósági állásfoglalás kiadása iránti kérelem tartalmi követelményeinek, az eljárásban közreműködő Bizottság működésének egyes szabályairól szóló 5/2015. (I. 29.) Korm. rendelet. Az egyszerűség kedvéért az 5/2015. (I. 29.) Korm. rendeletet „Plázastop-rendelet” elnevezéssel használjuk.

2.
Milyen esetekben kell alkalmazni a Plázastop-rendelet előírásait?


Az építési engedélyhez kötött építési tevékenységgel megvalósuló
a) 400 m2-nél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építmény
aa) építésének,
ab) átalakításának, valamint
b) a 400 m2-t meghaladó bruttó alapterületre való bővítésének
építésügyi hatósági engedélyezési eljárásában vesz részt a különleges szakhatóság [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (1) bek.; 5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 1. §].

Ez azt is jelenti, hogy a 399 és a 400 m2 bruttó alapterületű épülethez még nem kell beszerezni a szakhatóság állásfoglalását.

Az új „Plázastop-törvény” és a „Plázastop-rendelet” hatálya értelemszerűen megegyezik egymással. Azzal, hogy a Plázastop-rendelet az Étv-re hivatkozáson túlmenően még részletes hatályt is megállapít, csak felesleges ismétlést tartalmaz. A jogalkotónak majd arra is figyelnie kell, hogy amennyiben az új Plázastop-törvény alkalmazási körét a későbbiek során módosítja, a Plázastop-rendelet szövegéhez is hozzá kell nyúlnia.

A kereskedelmi építmény fogalmát az Építésijog.hu előfizetője itt megtekintheti.

3.
A szakhatóság: a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője


Az új Plázastop-törvényben kijelölt eljárásokban országos illetékességgel a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője jár el szakhatóságként [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (2) bek.]. Az országos illetékesség azt jelenti, hogy az egész ország területén megvalósuló beruházások tekintetében egyedül a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője jogosult kiadni a szakhatósági állásfoglalást. Az érdekes kérdés, hogy mi történik majd akkor, ha egy beruházó kizárási indítványt terjeszt elő a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjével szemben.

4.
Ki keresi meg a szakhatóságot?


A szakhatóság állásfoglalása beszerezhető az engedélyezési eljárásban és azt megelőzően is.

Az engedélyezési eljárásban az építésügyi hatóság keresi meg a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjét szakhatósági állásfoglalás kiadása céljából meg [5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 2. § (1) bek.]. Az eljáró hatóságnak az építési engedély iránti kérelmet és mellékleteit kell megküldenie [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (1) bek.].

Az engedélyezési eljárás megelőzően az építtető (vagy bármelyik ügyfél) kérheti előzetes szakhatósági hozzájárulás kiadását is a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjétől, ami egy éven belül használható fel. A kérelmet postai úton, személyesen, írásban, illetve elektronikus úton lehet benyújtani (érdekesség, hogy a kérelem előterjesztésére nincs a jogszabályban rögzítve az ÉTDR felületen történő lehetőség) [5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 2. § (2) bek.].

Látható, hogy attól függően, hogy a beruházás milyen stádiumában fordulnak a szakhatósághoz, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője által kiadott döntés szakhatósági állásfoglalás, vagy előzetes szakhatósági hozzájárulás. Az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (Eljárási kódex) az előzetes szakhatósági állásfoglalás elnevezést használja az egyéb szakhatóságok által az engedélyezési eljárásban kiadott iratokra. Azt nem tudom, hogy az eddigi jogszabályi elnevezés használatának hiánya szándékos-e a jogalkotó részéről, ezzel is érzékeltetve, hogy a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője nem „klasszikus” szakhatósági állásfoglalást készít.

5.
Mit kell tartalmaznia az előzetes szakhatósági hozzájárulás iránti kérelemnek?


Az Építési törvény szerint a kérelemnek tartalmaznia kell legalább a kereskedelmi építmény és a kapcsolódó kiszolgáló létesítmények látványtervét, főbb adatainak, tervezett méreteinek és várható forgalmának leírását [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (3) bek.].

Az előzetes szakhatósági hozzájárulás kiadása iránti kérelem kötelező adattartalmát a Plázastop-rendelet 1. melléklete – a törvényi elemeken túl – tételesen felsorolja. Az előzetes szakhatósági hozzájárulás benyújtásához szükséges kérelem adattartalma [5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 2. § (3) bek., 1. melléklet]:

1. A kérelmező
a) neve, címe;
b) cégjegyzékszáma, vagy vállalkozói száma;
c) eddigi beruházásai.

2. Az építeni, átalakítani, vagy bővíteni kívánt kereskedelmi építmény
a) alapterülete m2-ben;
b) címe, helyrajzi száma;
c) célja (üzlet, bevásárlóközpont, egyéb) és szükségessége;
d) tervezett profilja (fő árucsoportonként);
e) az építmény egyéb funkciója a kereskedelmi építményen kívül;
f) kereskedelmi vonzáskörzete (települések felsorolása, lakosságszám);
g) bővítés vagy átalakítás esetén eddigi funkciója;
h) tervezett átadási ideje;
i) közösségi közlekedési elérhetőségei;
j) önálló kerékpárforgalmi létesítményei;

k) hőveszteség tényezője;
l) megújuló energiaforrás igénybevétele, módja, mértéke, felhasználása;
m) barna-, illetve zöldmezős beruházással érintett területek mértéke;
n) a terület teherbíró képességének, terhelhetőségének vizsgálata;
o) a kereskedelmi építmény környezetre, természetre, tájra gyakorolt hatásának bemutatása;

p) a kereskedelmi építmény által érintett védett természeti területek, Natura 2000 területek, ökológiai hálózat vagy tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület;
q) tájba illesztést igazoló látványterv a meglévő és a tervezett állapot bemutatásával;
r) funkciójának figyelembe vételével foglalkoztatni tervezett munkaerő jellemzői;

s) a működése során keletkező hulladék várható mértéke és annak kezelése.

3. Nyilatkozat arról, hogy szükség van-e az 5000 m2-nél nagyobb alapterületű kereskedelmi építménnyel kapcsolatos hatástanulmányra.

4. Csatolandó dokumentumok a kereskedelmi építményre vonatkozóan:
a) a létesítendő építménnyel kapcsolatban kapott engedélyek (ha van ilyen) másolata;
b) a tervezett beruházással kapcsolatban benyújtott és kezdeményezett kérelmek másolata;
c) a kereskedelmi építmény közlekedési kapcsolatai által érintett állami és önkormányzati tulajdonú területekkel kapcsolatos közútkezelői, tulajdonosi és vagyonkezelői hozzájárulások.

5. Közlekedési hatásvizsgálat az alábbi elemekre kiterjedően:
a) a kereskedelmi építmény közlekedési kapcsolataira vonatkozó műszaki tervek, a tervezett kapcsolatok forgalmi méretezése, közúti biztonsági hatásvizsgálat és közúti biztonsági audit;
b) a kereskedelmi építmény üzemeltetése által várható térségi forgalomnövekedés (különös tekintettel a nehéz tehergépjármű forgalomra) modellezése, hatáselemzés;
c) a megnövekedett forgalomból eredő környezeti hatások bemutatása, a szükséges zaj-, rezgés és levegőszennyezés elleni intézkedések bemutatása;
d) a kereskedelmi építmény megközelíthetősége közösségi közlekedéssel, az ehhez szükséges megállóhelyek kialakításának tervei;
e) a kereskedelmi építmény gyalogos és kerékpáros megközelíthetőségének vizsgálata, járdák, kerékpárutak, kerékpártárolók kialakításának tervei;
f) a közlekedési kapcsolatok által érintett állami és önkormányzati tulajdonú területeken megvalósítandó közvilágítás kiépítésére vonatkozó tervek, illetve a közvilágítás üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségvállalási nyilatkozat;
g) az 5000 m2 alapterületet meghaladó kereskedelmi építmények esetében a közlekedési hatásvizsgálatnak ki kell térnie a kereskedelmi építmény közlekedési kapcsolatainak megvalósításához tartozó értékelemzés bemutatására és részletes költség-haszon elemzésre;
h) a közlekedési hatásvizsgálatnak ki kell terjednie a kereskedelmi építmény működésével kapcsolatos közúti forgalomból származó, a közutak műszaki állapotára, a közlekedésre gyakorolt hatására, és annak függvényében a közutak felújítására, illetve fejlesztésére;
i) a kereskedelmi építmény esetében biztosítani kell a biztonságos gyalogos és a kerékpáros megközelíthetőséget, továbbá a környezetkímélő közösségi közlekedési eszközzel történő megközelítést is.

6. Az előzetes szakhatósági hozzájárulás iránti kérelem részletes indokolása.

7. Nyilatkozat arról, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

8. Kötelezettségvállalási nyilatkozat arról, hogy a kérelmező az építés és a létesítmény kereskedelmi célú hasznosítása során gondoskodik a kérelemben foglaltak érvényre juttatásáról.

9. Cégszerű aláírás és dátum.

A Plázastop-rendelet szerinti szakhatósági hozzájárulás iránti kérelem kötelező tartalma, annyiban tér el egy „normál” kérelemtől, hogy itt egyértelműen megjelennek specifikus szempontok, ami a szakhatóság hatáskörébe tartozó kérdések eldöntéséhez szükségesek (dőlt betűvel jelöltem ezeket az elemeket). Általánosságban tartalmazhatnak ilyen dokumentumokat a szakhatósági anyagok, de eddig nem volt olyan szakhatóság, aki a tájba illesztést és a kereskedelmi funkció területre gyakorolt hatását vizsgálta volna. Ezt maximum az Önkormányzat vizsgálta a településképi véleménnyel, de az nem hatósági jogkör. Vagyis a dőlt betűvel megjelöltek azokat a speciális tartalmak, amelyek más eljárásban eddig nem voltak jellemzőek.
 
6.
A legnagyobb kereskedelmi építmények esetében speciális hatástanulmányt kell csatolni


Az 5000 m2–nél nagyobb alapterületű kereskedelmi építménnyel kapcsolatos hatástanulmány tartalmát a Plázastop-rendelet 2. melléklete határozza meg [5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 2. § (3) bek., 2. melléklet]:
1. a kereskedelmi építmény tervezett profilja főbb árucsoportok szerint;
2. a kereskedelmi építmény alapterületének megoszlása rendeltetés szerint;
3. a tervezett kereskedelmi üzletek, szolgáltatók száma;
4. a kereskedelmi vonzáskörzet (közvetlen és közvetett) meghatározása, fejlesztési potenciálok;
5. a vonzáskörzet demográfiai mutatói;
6. munkanélküliségi mutatók a vonzáskörzetben;
7. a várhatóan foglalkoztatottak száma, egyéb sajátosságai (részmunkaidős foglalkoztatás, megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása, roma nemzetiségűek foglalkoztatása);
8. az építmény tervezett kiskereskedelmi forgalma;
9. az építmény napi látogatottsági mutatói;
10. a szelektív hulladékgyűjtés, válogatás, feldolgozás módja;
11. összefoglalás a tervezett beruházás vidékfejlesztési, környezetvédelmi hatásairól, amelyet a kereskedelmi építménnyel szemben elvár a befektető;
12. a kereskedelmi építményt védett természeti területen, Natura 2000 területen tervezik-e;
13. a megnövekedett járműforgalom hatása a lakosságot érintő közlekedési eredetű zajterhelésre.

Érdekesség, hogy a hatástanulmányra vonatkozó előírások kapcsán a jogszabály nem említi, hogy az alapterületet bruttó vagy nettó alapterület tekintetében kell meghatározni. Ez akár jogalkalmazási kérdéseket is felvethet a jövőben.

7.
A szakhatósági eljárás különös szabályai


A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője eljárására is elsődlegesen a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) és az Eljárási kódex rendelkezései alkalmazandók.

A Plázastop-rendelet csak a kérelem tartalmára és az ügyintézési határidőre tartalmaz az általánostól eltérő előírásokat.

A szakhatóságokra vonatkozó általános jogszabályi előírásokat az Építésijog.hu Előfizetője ide kattintva megismerheti.

8.
Ügyintézési határidő


A szakhatósági állásfoglalást hatvan napon belül kell kiadni, függetlenül attól, hogy az engedélyezési eljárásban, vagy azt megelőzően kérték. E határidőbe nem számít bele az az idő, ameddig a Bizottság megkeresésére a Kormányhivatal kiegészítő adatokat és információkat szerez be az ügyféltől [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (3) bek., 57/D. § (4) bek.].

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője az ügyintézési határidőt kivételesen indokolt esetben egy alkalommal hatvan nappal meghosszabbíthatja [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (3) bek.].

Az előzetes szakhatósági hozzájárulás kiadására vonatkozóan se a Plázastop-törvény, se a Plázastop-rendelet sem tartalmaz határidőt. A Ket. szerint a szakhatóság eljárására irányadó ügyintézési határidő tizenöt nap [2004. évi CXL. tv. 33. § (8) bek.]. Valószínűleg a jogalkotó nem akart a kétféle szakhatósági döntésre különböző határidőt megállapítani, de ha szigorúan csak a jogszabály szövegét nézzük, az előzetes szakhatósági hozzájárulást 15 napon belül kellene kiadni.

9.
Milyen szempontokat mérlegel a szakhatóság?

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője a szakhatósági állásfoglalást, illetve előzetes szakhatósági hozzájárulást akkor adja meg, ha mérlegelési jogkörében meggyőződik arról, hogy a kereskedelmi létesítmény nem okoz olyan hátrányos következményeket, amelyek aránytalanul meghaladják a kereskedelmi építmény létesítésétől várható előnyöket [1997. évi LXXVIII. tv. 57/D. § (3) bek.].

A Plázastop-rendelet a pozitív szakhatósági állásfoglalás, illetve előzetes szakhatósági hozzájárulás kiadását akkor teszi lehetővé (a jogszabály szerint egyébként kötelezővé), ha a kereskedelmi építménynek a létesítés helye szerinti településre és annak vonzáskörzetére gyakorolt
a) környezeti,
b) infrastrukturális,
c) településrendezési, valamint
d) településfejlesztési
közvetlen és közvetett hatása összességében kedvező [5/2015. (I. 29.) Korm. rend. 3. § (1) bek.].

A mérlegelés szempontjára jelenleg még objektív feltételek nincsenek rögzítve a jogszabályban (például arra, hogy mit kell hátrányos következmény alatt érteni, és ezeknek milyen mértékben kell meghaladniuk az előnyöket).

A Plázastop-rendelet alapján a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetője a fenti követelményeknek való megfelelést egy miniszterek által delegált bizottság (az általam Plázastop Bizottságnak elnevezett testület) véleményének mérlegelésével állapítja meg. A Plázastop Bizottság eljárásának szabályait itt ismerheti meg.

A Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal vezetőjének a törvény alapján a döntése meghozatala során csak mérlegelnie kell a Bizottságtól beszerzett véleményt [1997. évi LXXVIII. tv. 57/D. § (1) bek.].A szakhatóság tehát a bizottsági döntéstől eltérő állásfoglalást is hozhat, de nehezen képzelhető el, hogy a kormányhivatal vezetője olyan szempontokat talál az ügyben, amelyeket a miniszterek által delegált bizottság nem derített fel.

10.
Jogorvoslati lehetőség

A Plázastop-törvény alapján az olyan építési engedélyezési eljárásokban, amelyekben a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal szakhatóságként működött közre, a másodfokú építésügyi hatósági hatáskört a Heves Megyei Kormányhivatal látja el [1997. évi LXXVIII. tv. 57/C. § (5) bek.].

A jogorvoslati eljárásra nincsenek speciális előírások, ezért a fellebbezésre az általános előírásoknak megfelelően kerülhet sor. Az Építésijog.hu Előfizetője az építésügyi és építésfelügyeleti hatóság döntésével szemben fellebbezés jogszabályi előírásait – amelyeket a Ket., az Étv. és az Eljárási kódex tartalmaz – ide kattintva ismerheti meg.
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...