Az örökségvédelmi hatósági eljárás változásai. Létrejött a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottsága

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.12.20. 20:37 | Utolsó frissítés: 2013.12.20. 20:37

Olvasási idő: 8 perc
műemlékrégészetnemzeti emlékhelyörökségvédelmi hatóságKiemelt nemzeti emlékhelyKiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottságarégészeti leletekideiglenes védelemműemlékek hasznosítása
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A muzeális intézmények működésének alapjait, illetve a nyilvános könyvtárak alapkövetelményeit, valamint a kulturális javak körének pontosabb meghatározását, új kategóriák bevezetését (nemzeti érdekű nyilvános gyűjtemény, közérdekű kulturális érték) célzó 2013. évi CCXVII. törvény érintette a régészeti szerződéseket és a műemlékek hasznosításának szabályait is. Az új törvény létrehozott egy, az Országgyűlés elnöke által vezetett testületet: a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottságát.



Magyar Közlöny:
2013. évi 208. szám
Érintett jogszabály:
2001. évi LXIV. törvény, 2001. évi LXXX. törvény
Módosította: 2013. évi CCXVII. törvény
Hatályos: 2013. december 14., 2014. január 12., 2014. március 15.

1. A régészeti leletek is védett javaknak minősülnek.
A művészeti, történelmi vagy régészeti értéket képviselő nemzeti kincs fogalma

A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Kötv.) 8. §-ának pontosítására azért került sor, hogy a Magyarország területén a föld felszínén, a földben, a vizek medrében vagy máshol rejlő vagy onnan előkerülő régészeti lelet a Kötv. (vagyis törvény) erejénél fogva, automatikusan kerüljön védelem alá. A 2014. január 12. előtti szövegben még csak annyi szerepel, hogy a régészeti leletek az állam tulajdonában állnak, védett javaknak az új jogszabály mondta ki ezeket [2001. évi LXIV. tv. 8. § (1) bek.; 2013. évi CCXVII. tv. 8. §].

A jogellenesen kivitt kulturális javak visszaszolgáltatásáról szóló 2001. évi LXXX. törvény is kiegészült a művészeti, történelmi vagy régészeti értéket képviselő nemzeti kincs fogalmával. Művészeti, történelmi vagy régészeti értéket képviselő nemzeti kincsnek minősül a védett kulturális javak, valamint a régészeti leletek és a műemlékek műemléki értékkel rendelkező alkotórészei, tartozékai és berendezési tárgyai [2001. évi LXXX. tv. 2. § 7. pont; 2013. évi CCXVII. tv. 29. §].

A Magyarország területén jogellenesen eltulajdonított, valamint a Magyarországról jogtalanul kivitt vagy ilyen módon behozott kulturális javak visszakövetelésével, illetőleg visszaadásával kapcsolatos teendőket 2014. január 12. napjától a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ látja el [2001. évi LXIV. tv. 64. § a) pont; 2013. évi CCXVII. tv. 20. §].

A Kötv. pontosítása egyértelművé tette, hogy nemcsak a védett, hanem minden a kulturális nem védett elemének veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése, meghamisítása, hamisítása is tilos [2001. évi LXIV. tv. 4. § (1) bek.; 2013. évi CCXVII. tv. 28. § a) pont].

2. Az általános ügyintézési határidő alatt dönt az örökségvédelmi hatóság

A Kötv. a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) szabályaitól eltérő rendelkezéseket tartalmaz az ügyintézési határidőre vonatkozóan. A jelenlegi ügyintézési határidő két hónap az előzetes nyilatkozat esetében, valamint azokban az eljárásokban, amikor a hatóság műemlékhez kapcsolódó örökségvédelmi hatósági jogkörében jár el. Az Országgyűlés álláspontja szerint nem indokolt a közigazgatási eljárás általános szabályaitól való eltérés az előzetes nyilatkozat, valamint a műemlékhez kapcsolódó örökségvédelmi hatósági jogkörben való eljárás esetében, ezért a Kötv. ezt szabályozó pontját 2014. január 12-étől hatályon kívül helyezte [2001. évi LXIV. tv. 75. § (3) bek. b) pont; 2013. évi CCXVII. tv. 28. § g) pont].

3. Az ideiglenes védelem alatt álló ingatlanok jogállásának pontosítása

A Kötv. az ideiglenes védelem alatt álló ingatlanok jogállása kapcsán hivatkozik még a 44. § (1) bekezdésének b) pontjára is azon kivételek között, amely eltérést jelent a műemlékekre vonatkozó szabályokhoz képest. Ez a rendelkezés azt írta elő, hogy a műemlék bármely jogcímen való átruházásához, megterheléséhez, továbbá a vagyonkezelő kijelöléséhez vagy megváltoztatásához, illetve bármely jogügylethez, amelynek következtében az állam vagy önkormányzat tulajdonjoga megszűnik a műemlék felett a hatóság jóváhagyása szükséges, ha a műemlék az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény alapján került önkormányzati tulajdonba, kivéve, ha a hatóság a társasházzá alakításhoz korábban hozzájárult. A 44. § (1) bekezdésének b) pontja – a 2012. évi CXCI. törvény 18. §-a alapján – hatályát vesztette, azonban az ideiglenes védelem alatt álló ingatlanokra vonatkozó rendelkezéseknél valamiért még mindig szerepel a hatályos szövegben.

A 2013. évi CCXVII. törvény törölte a Kötv. 44. § (1) bekezdés b) pontjára történt hivatkozást, ezzel az ideiglenes védelem alatt álló ingatlanokra vonatkozó rendelkezéseknél ezt a hibát javították [2001. évi LXIV. tv. 31. § (3) bek.; 2013. évi CCXVII. tv. 28. § c) pont].

4. A nemzeti erőforrás miniszter hozzájárulása kell egyes műemlékek hasznosításához is

A Kötv. jelenleg hatályos rendelkezése a kultúráért felelős miniszter (a nemzeti erőforrás miniszter) jóváhagyásához köti az állami tulajdonban álló műemlék bármely jogcímen való átruházását, megterhelését, továbbá a vagyonkezelő kijelölését vagy megváltoztatását, illetve bármely jogügyletet, amelynek következtében az állam tulajdonjoga megszűnik a műemlék felett. A miniszteri jóváhagyáshoz kötött jogügyletek kiegészültek a műemlék hasznosítására irányuló bármely jogügylet, de csak azon műemlékek esetében, amelyeknek nincs vagyonkezelőjük (vagyis nem vagyonkezelési szerződés keretében kezelik) [2001. évi LXIV. tv. 44. § (1) bek.; 2013. évi CCXVII. tv. 9. §].

A kormány a Nemzeti Örökség Intézete létrehozásáról szóló 144/2013. (V. 14.) Korm. rendeletben felállította a Nemzeti Örökség Intézetét. A 2013. évi CCXVII. törvény a Nemzeti Örökség Intézete feladatkörére tekintettel módosította a kultúráért felelős miniszter Kötv-ben meghatározott egyes feladatait [2001. évi LXIV. tv. 61/D. § (1) bek.; 2013. évi CCXVII. tv. 17. §]. A Nemzeti Örökség Intézetét megalapító jogszabályról részletes tájékoztatót itt olvashat.

5. A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság hozzájárulása szükséges a kiemelt nemzeti emlékhely közvetlen közelében található minden építési tevékenységhez

5.1. A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság tagjai

Az Örökségvédelmi törvény 2011 novemberétől tartalmazza a történelmi emlékhely és a nemzeti emlékhely fogalmát. A kiemelt nemzeti emlékhely fogalma itt megismerhető. A kiemelt nemzeti emlékhely és annak környezete fenntartható használatának megóvása érdekében a Kötv.-be 2013. december 14-i hatállyal belekerült a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság létrehozása és a Bizottság által ellátandó feladatok. A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság elnöke az Országgyűlés elnöke, tagjai
a) a Bizottság által delegált személy,
b) a kultúráért felelős miniszter által delegált személy,
c) az Országgyűlés kulturális ügyekkel foglalkozó bizottsága által delegált személy, valamint
d) a Házbizottság által jelölt személy [2001. évi LXIV. tv. 61/I. § (1)-(2) bek.].

5.2. Mihez szükséges a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulása?

Fontos tudni, hogy a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság – feltételek teljesítéséhez is köthető – előzetes hozzájárulása szükséges a kiemelt nemzeti emlékhely területén, valamint az annak részét képező közterülettel határos ingatlanon végzett építési, kereskedelmi, vendéglátási vagy szolgáltatási tevékenységhez, továbbá minden más olyan tevékenységhez, amely a kiemelt nemzeti emlékhely nemzeti kulturális értéke megőrzését akadályozza. Arról majd elvitatkozhatnak a felek, hogy a tételes felsoroláson túlmenően mi tartozhat a kulturális érték megőrzését akadályozó kategóriába.

A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság a hozzájárulását akkor tagadhatja meg, ha a kérelemben érintett tevékenység vagy az annak megvalósítása során létrejött épület, építmény megjelenését tekintve nem illeszkedik a kiemelt nemzeti emlékhely és annak környezete történelmi és műemléki megjelenéséhez, egységes arculatához, vagy sérti a kiemelt nemzeti emlékhely méltóságát, vagy megakadályozza az országos megemlékezések méltó lebonyolítását [2001. évi LXIV. tv. 61/I. § (3)-(5) bek.].

5.3. A Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulás nélkül nem adható ki engedély

A kiemelt nemzeti emlékhelyet érintő közigazgatási hatósági eljárás során a hatáskörrel rendelkező hatóság engedélyt csak a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulásával adhat ki. Vagyis például az építésügyi hatóság a Bizottság pozitív döntése nélkül akkor sem adhat építési engedélyt, ha egyébként a beruházás az országos és helyi építésügyi előírásoknak megfelel. A Bizottság elutasító döntése alapján született építési engedély iránti kérelem elutasítást nem érdemes megfellebbezni, azonban arra van lehetőség, hogy a bíróság – a tulajdonosi hozzájáruláshoz hasonlóan – ítéletével pótolja a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság hozzájárulását [2001. évi LXIV. tv. 61/I. § (6) bek.]. A kiemelt nemzeti emlékhelyen, valamint a kiemelt nemzeti emlékhelyhez tartozó közterületen bejelentéshez, nyilvántartásba vételhez kötött tevékenység is csak a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulásával kezdhetők meg [2001. évi LXIV. tv. 61/I. § (7) bek.].

Ha a kérelmező a végezni kívánt építési, kereskedelmi, vendéglátói vagy szolgáltatási tevékenységet a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulása nélkül kezdte meg, akkor az ügy eldöntésére hatáskörrel rendelkező hatóság kereskedelmi, szolgáltatási, illetve építési hatósági jogkörében hozott határozatával a tevékenységet azonnali hatállyal köteles megtiltani, vagyis a hatáskörrel rendelkező hatóság nem mérlegelhet.
A hatóság a tiltását csak akkor helyezheti hatályon kívül, ha a tevékenységet gyakorolni kívánó a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottságtól a hozzájárulást utólag beszerezte [2001. évi LXIV. tv. 61/J. § (6) bek.].

Az építési, kereskedelmi, vendéglátói vagy szolgáltatási tevékenységen kívüli esetekben a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság a bíróságtól kérheti a jogsértés megállapítását és azt, hogy bíróság kötelezze a jogsértőt a jogsértés megszüntetésére, valamint az eredeti állapot helyreállítására [2001. évi LXIV. tv. 61/J. § (7) bek.].

A Kötv. részletesen tartalmazza a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság előzetes hozzájárulása iránti kérelem tartalmára és az eljárás szabályaira vonatkozó rendelkezéseket is. A kiemelt nemzeti emlékhely nemzeti kulturális értéke megőrzését akadályozó tevékenység megelőzésének és az ellenőrzés rendjét, valamint a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság hozzájárulása iránti kérelem benyújtásának részletes szabályait külön kormányrendelet fogja tartalmazni [2001. évi LXIV. tv. 93. § (1) bek. t) pont].

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...