Át kell adni a szolgáltatóknak a szennyvíz szivattyúk működtetését. Jelentősen csökken a felhasználók költsége

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.12.11. 20:22 | Utolsó frissítés: 2013.12.20. 21:40

Olvasási idő: 5 perc
2013KözműÖvezetszennyvízszivattyúvíziközművíziközmű-szolgáltatás58/2013. (II. 27.) Korm. rendeletszolgáltatási pontbekötővezeték
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A 2013. év március 1-jén hatályba lépett, vízközmű törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet (a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) a korábbi szabályozástól eltérően határozott meg néhány, a víziközmű-szolgáltatáshoz kapcsolódó alapfogalmat, köztük a szolgáltatási pont fogalmát. Jelen módosítással a jogalkotó pontosította az ehhez kapcsolódó szolgáltatói és felhasználói feladatokat, illetve átmeneti szabályokat határozott meg az új szabályok alkalmazására.



Magyar Közlöny:
2013. évi 200. szám
Érintett jogszabály:
58/2013. (II. 27.) Korm. rendelet
Módosította: 458/2013. (XII.2.) Korm. rendelet
Hatályos: 2013. december 3.

1. Szolgáltatási pont és szennyvíz bekötővezeték

A szolgáltatási pont mind az ivóvíz-szolgáltatás, mind a szennyvíz-elvezetés szolgáltatás tekintetében nagy jelentőséggel bír, hiszen a szolgáltató felelőssége a szolgáltatási pontnál ér véget, és a felhasználók felelőssége itt kezdődik. A végrehajtási rendelet hatálybalépését megelőző rendelet (a közműves ivóvízellátásról és a közműves szennyvízelvezetésről szóló 38/1995. (IV. 5.) Korm. rendelet 2. § 28. b) pont) a szolgáltatási pontot szennyvíz-elvezetés szolgáltatás esetén, a szennyvíz bekötővezeték fogyasztó felöli végpontjaként határozta meg, amely magában foglalta - kényszeráramoltatású rendszer esetén – a házi szennyvízhálózatra telepített átemelő szivattyút is. A szolgáltatási pont fogalom-módosításának eredményeként az átadási ponthoz tartozó műszaki berendezések (szerelvények, szivattyúk, stb.) a víziközmű-hálózat részévé váltak, azok fenntartási (tulajdonosi) kötelezettségeivel együtt[58/2013. (II. 27.) Korm. rend. 1. § 37. b) pont].

2. A házi szennyvízátemelők üzemeltetése a szolgáltatót terheli

A 2013. december 3-tól hatályos szabályozás szerint a háztartási szennyvizet a törzshálózatba juttató szivattyúnak, vákuumszelepnek és ezek műtárgyainak, szerelvényeinek (a továbbiakban együtt: szennyvíz beemelő) a szennyvízelvezető törzshálózattal egyidejű kiépítése alapvetően az önkormányzat/állam, mint ellátásért felelős, míg a működtetése működőképességének és üzembiztonságának, üzemképes állapotának folyamatos fenntartása a víziközmű-szolgáltató feladata [58/2013. (II. 27.) Korm. rend. 85/A. § (1) bek.]. Ez azt is jelenti, hogy például a szivattyúk karbantartási költségei már a szolgáltatót terhelik, de a gyakorlatban ez igen nehezen kivitelezhető, valamint a szolgáltató és a fogyasztó közötti vitás helyzetek elszaporodásához fog vezetni.

A meglévő és üzemelő szennyvíz beemelőket, illetőleg a 2013. december 3. (tehát a rendelet módosítás hatályba lépése) után a felhasználók által kiépített szennyvíz-beemelőket a szolgáltatóknak át kell venniük üzemeltetésre. Az átvételről kötelező tartalommal előírt jegyzőkönyvet kell felvenniük a feleknek [58/2013. (II. 27.) Korm. rend. 85/A. § (3) bek. a)-f) pont].

 

Fontos kiemelni, hogy a karbantartás és javítás költségeit a szolgáltató csak abban az esetben köteles állni, ha a meghibásodás rendeltetésszerű használat ellenére következett be. A nem rendeltetésszerű használatból eredő javítások költsége továbbra is a felhasználókat terheli.

3. Felhasználók kötelezettségei

Annak érdekében, hogy a szolgáltatók a részükre előírt kötelezettségeiket teljesíteni tudják, az érintett felhasználóknak – a rendelet értelmében – biztosítaniuk kell, hogy a szolgáltató szakemberei az ingatlanra bejuthassanak, és a beemelő egységhez - akár célgéppel – hozzáférjenek. A jogszabály a szivattyú áramellátását is – türelmi idő meghatározásával – a felhasználó részére írja elő [58/2013. (II. 27.) Korm. rend. 85/A. § (2) bek.]. A teljeskörű tájékoztatáshoz az is hozzátartozik, hogy a szivattyúk áramellátásáról már eddig is a felhasználó gondoskodott, ezért a türelmi időtől függetlenül ebben nem lesz változás. Ez fontos szabály, tekintettel arra, hogy viszonylag visszás helyzetet teremtett, az üzemeltetés szolgáltatókra hárítása a magánterületeken elhelyezkedő műtárgyak tekintetében, hiszen a folyamatos áramellátás az üzemeltetéshez hozzátartozik. Tehát ezzel a rendelkezéssel az üzemeltetés terhe megosztásra került a felhasználók és a szolgáltatók között.

Amennyiben a felhasználó nem teszi lehetővé, hogy a szolgáltató bejusson az ingatlanra, akkor a szennyvíz beemelő meghibásodásából eredő kárért a szolgáltatót felelősség nem terheli, azonban a felhasználó részéről tanúsított mulasztást a szolgáltatónak kell bizonyítania. A szennyvíz-elvezetésről meghibásodás esetén is folyamatosan gondoskodni kell, így ennek érdekében a szolgáltatónak minden tőle elvárhatót meg kell tennie. Fontos szerep jut tehát a felek együttműködési kötelezettségének.

4. A szolgáltató tájékoztatási kötelezettsége

A szennyvíz átemelők üzemeltetésre történő átadására 2014. február 28-ig van lehetőség. A szolgáltatók kötelesek honlapjukon (és az ismert felhasználókét írásban is), legkésőbb 2013. december 31-ig az érintett felhasználók figyelmét felhívni a szennyvíz beemelőkre vonatkozó átadási igény bejelentésére.

Az igénybejelentés kézhezvételét követő 15 napon belül a szolgáltató az átadás-átvételi eljárás időpontjáról tértivevényes levélben köteles értesíteni az igénybejelentő felhasználót, amelyben köteles felhívni a figyelmet az időpont-egyeztetés lehetőségére (munkanapokon 20 óráig), valamint a víziközmű-szolgáltató időpont-egyeztetésre alkalmas elérhetőségére [58/2013. (II. 27.) Korm. rend. 99/A. § (6) bek.].

Ha a felhasználó 2014. február 28-ig nem ad le igénybejelentést a szolgáltatóhoz, akkor a szennyvíz beemelő üzemeltetését a szolgáltató nem tudja átvenni, tekintettel arra, hogy a szolgáltatók nem rendelkeznek teljes körű adatokkal azon felhasználók köréről, akiknél szennyvíz beemelő üzemel. Ezekben az esetekben a fő szerkezeti egység cseréjének időpontjával vagy a független energiaellátás megvalósulásának időpontjával történik meg a tulajdonváltozás [58/2013. (II.27.) Korm. rend. 85/A. § (5) bek.].

5. Átmeneti rendelkezések

Az ellátásért felelős önkormányzatok kötelesek legkésőbb 2018. december 31-ig a felhasználókra rótt energia-ellátási kötelezettséget megszüntetni, és a felhasználási helyektől független energiahálózattal történő kiváltásáról gondoskodni. Amennyiben ez aránytalanul nagy költségráfordítással járna az önkormányzat számára, a fenti határidőig lehetősége van az érintett felhasználóval a költségmegosztásban megállapodni. Azt a jogszabály nem tisztázza, hogy mi minősül aránytalan ráfordításnak, ezért az önkormányzatok jelenleg nem tudják eldönteni, hogy milyen költségmértéknél hivatkozhatnak majd a közös költségviselésben

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...