Mit jelent az árvíz miatt kihirdetett veszélyhelyzet?

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.06.06. 18:48 | Utolsó frissítés: 2013.07.16. 23:06

Olvasási idő: 8 perc
2013árvízkihirdetett veszélyhelyzet2013. június 4.2013. június 10.
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.


A Kormány az árvízi helyzetre tekintettel a Duna több szakaszát érintő megyékre, településekre és budapesti kerületekre veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet kihirdetése következtében alkalmazandó jogszabályi rendelkezéseket és a kapcsolódó speciális építésügyi hatósági rendelkezéseket próbáltuk meg összefoglalni. Kérdéses az is, hogy melyik építésügyi hatóság jár el ezekben az ügyekben. A Kormány a veszélyhelyzet időtartamát és területét is módosította.



Magyar Közlöny: 2013. évi 88. szám, 2013. évi 93. szám, 2013. évi 95. szám
Érintett jogszabály:
177/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet, 191/2013. (VI. 10.) Korm. rendelet, 192/2013. (VI. 10.) Korm. rendelet, 219/2013. (VI. 24.) Korm. rendelet
Hatályos: 2013. június 4. 12 órától, 2013. június 10. 12 órától, 2013. június 13.

1. Mi jelent a kihirdetett veszélyhelyzet?

Magyarország Alaptörvénye határozza meg a veszélyhelyzet fogalmát. A kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, valamint ezek következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzetet hirdet ki, és sarkalatos törvényben meghatározott rendkívüli intézkedéseket vezethet be [Magyarország Alaptörvénye 53. cikk (1) bek.].

Az Alaptörvény alapján tehát veszélyhelyzetről csak akkor beszélhetünk, ha ezt a kormány kihirdette, ezért hívják ezt kihirdetett veszélyhelyzetnek. A kormány a veszélyhelyzetben rendeletet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben meghatározottak szerint – egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.

A veszélyhelyzetről szóló rendelet tizenöt napig marad hatályban, kivéve, ha a kormány – az Országgyűlés felhatalmazása alapján – a rendelet hatályát meghosszabbítja. Amint megszűnik a veszélyhelyzet, a kormány rendelete is hatályát veszti [Magyarország Alaptörvénye 53. cikk (2)-(4) bek.]. Ez a rendelet a Magyar Közlöny 88. számában megjelent 177/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet.

2. A 2013. évi árvízi kihirdetett veszélyhelyzet

2.1. A Kormány milyen területekre hirdetett veszélyhelyzetet?

A Kormány 2013. június 4. 12 órától Győr-Moson-Sopron megye és Komárom-Esztergom megye területére, Pest megyében a Szobi járás, a Váci járás, a Dunakeszi járás, a Szentendrei járás területére, továbbá Budapest I., II., III., IV., V., IX., XI., XIII., XXI., XXII. kerületének közigazgatási területére árvízi veszély miatt a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (Kat.) 44. § a) pont aa) alpontja alapján veszélyhelyzetet hirdet ki [177/2013. (VI. 4.) Korm. rend. 1. §, 4. §].

Az árvíz levonulásával párhuzamosan, második körben a Kormány a veszélyhelyzetet kihirdette Pest megyében az Érdi járás, a Ráckevei járás és a Szigetszentmiklósi járás, Fejér megyében a Martonvásári járás és a Dunaújvárosi járás, Bács-Kiskun megyében a Kunszentmiklósi járás, a Kalocsai járás és a Bajai járás, Tolna megyében a Paksi járás, Tolnai járás és a Szekszárdi járás, Baranya megyében a Mohácsi járás közigazgatási területére is. Ez a kihirdetett veszélyhelyzet 2013. június 10. 12 órától hatályos [191/2013. (VI. 10.) Korm. rend. 1. §, 5. §].

2.2. Meddig tart a kihirdetett veszélyhelyzet?

A veszélyhelyzetről szóló rendelet tizenöt napig marad hatályban, kivéve, ha a kormány – az Országgyűlés felhatalmazása alapján – a rendelet hatályát meghosszabbítja. Amint megszűnik a veszélyhelyzet, a kormány rendelete is hatályát veszti [Magyarország Alaptörvénye 53. cikk (2)-(4) bek.].

Jelen esetben a 44/2013. (VI. 12.) OGY határozat és az 58/2013. (VI. 18.) OGY határozat szerinti felhatalmazás alapján a Kormány mind a 2013. június 4-én, mind 2013. június 10-én kihirdetett veszélyhelyzetet 2013. július 19-ig meghosszabbította [192/2013. (VI. 12.) Korm. rend. 1. §, 219/2013. (VI. 24.) Korm. rend. 1. §]. A 2013. június 10-én kihirdetett veszélyhelyzet – annak meghosszabbítása nélkül – június 25-én szűnt volna meg, de a Kormány az ezt megelőző napon gondoskodott ennek meghosszabbításáról is.

2.3. Mikor és hol hirdette ki a Kormány a veszélyhelyzetet?

A rendeletek az alábbi helyen érhetők el:
a) Magyar Közlöny 88. szám, 177/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet
b) Magyar Közlöny 95. szám, 191/2013. (VI. 10.) Korm. rendelet

3. Milyen következményei vannak az állampolgárokra nézve a veszélyhelyzet kihirdetésének?


A Kormány a veszélyhelyzettel érintett területen az Alaptörvény alapján egyedileg rendelkezik a szükséges intézkedésekről, amelyek közvetlenül érintik a lakosokat is. A 2013. évi árvízi veszélyhelyzettel érintett területen a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (Kat.) 49. § (1) bekezdésében, (3) bekezdésében, (4) bekezdésében, (6) bekezdés a) pontjában, valamint a Kat. 50–51. §-ában meghatározott intézkedések alkalmazhatóságát rendelték el [177/2013. (VI. 4.) Korm. rend. 2. §]. A Kormány csak a lehetséges intézkedések körét határozza meg, azok konkrét alkalmazásáról az arra jogosult szervek dönthetnek. A 2013. évi kihirdetett veszélyhelyzet tehát az alábbi következményekkel járhat.

3.1. Közlekedési korlátozások

Veszélyhelyzetben a közúti, vasúti, vízi és légi járművek forgalma a nap meghatározott tartamára, vagy meghatározott területére (útvonalra) korlátozható, illetve az ország egész területén vagy meghatározott részén ideiglenesen megtiltható. A légijárművek forgalmának korlátozása vagy megtiltása során a légiközlekedésről szóló törvény és a magyar légtér igénybevételéről szóló jogszabály rendelkezéseire figyelemmel kell eljárni [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (1) bek.].

A Kormány döntése alapján közterületen rendezvény, nyilvános gyűlés megtartását a rendőrség a védelmi érdekek sérelme esetén megtilthatja [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (3) bek.]. A Kormány a jelenlegi helyzetben a lakosság utcán vagy más nyilvános helyen való tartózkodásának korlátozására nem látott indokot, ezért ezt nem rendelte el [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (2) bek.].

3.2. Kitelepítés vagy belépés korlátozása

A Kormány lehetővé tette, hogy a lakosság kötelezhető legyen arra, hogy a kihirdetett veszélyhelyzettel érintett területen – a katasztrófavédelmi hatóság által kijelölt részét – a szükséges időtartamra elhagyja, egyben kijelölhető a lakosság új tartózkodási helye. A lakosság elszállításáról a polgármester a hivatásos katasztrófavédelmi szerv közreműködésével gondoskodik [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (4) bek.].

A kitelepítés és kimenekítés során a kötelezés ellenére lakóhelyén maradó személlyel szembeni intézkedés foganatosításának lehetőségére a Kormány rendelete nem tér ki [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (4) bek.].

A jelenlegi helyzetben elrendelhető az ország meghatározott területére történő belépés, az ott-tartózkodás korlátozása, illetve engedélyhez kötése is [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (6) bek. a) pont].

3.3. Kiürítés

A veszélyeztetett területekről a nemzetgazdasági és más szempontból fontos vagyontárgyak elszállítását biztonságba helyezésük érdekében el lehet rendelni (kiürítés). A vagyontárgyak elszállítását:
a) katasztrófavédelmi indokból a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter,
b) a központi irányító szervekkel való összeköttetés megszakadása esetén a fővárosi, megyei védelmi bizottság elnökének jogköreit gyakorló személy
rendelheti el [2011. évi CXXVIII. tv. 50. § (1)-(2) bek.].

3.4. Ideiglenes polgári védelmi szolgálat ellátása

Elrendelhető az ideiglenes polgári védelmi szolgálat ellátása [2011. évi CXXVIII. tv. 51. § (1) bek.].

3.5. Járművek, munkagépek igénybevétele

Élet- és vagyonmentés érdekében elrendelhető a mentésre alkalmas bármely jármű, műszaki eszköz és földmunkagép igénybevétele [2011. évi CXXVIII. tv. 51. § (2) bek.].

3.6. Ingatlanok igénybevétele, elbontása

A veszélyhelyzet elhárításához szükséges mértékben - kártalanítás mellett - elrendelhető az ingatlan igénybevétele, illetve az építmény részleges vagy teljes bontása, amennyiben az a veszély elhárítása vagy további veszély megelőzése érdekében feltétlenül szükséges [2011. évi CXXVIII. tv. 51. § (3) bek.].

3.7. Iskolák ideiglenes bezárása

Az oktatásért felelős miniszter határozatban írhatja elő a közoktatási intézmények működésével, működtetésével, a nevelési év, tanítási év megszervezésével kapcsolatos feladatokat. Az oktatásért felelős miniszter elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását. A határozat közlése távközlési eszköz útján is történhet [2011. évi CXXVIII. tv. 51. § (4) bek.].

3.8. Szerelőműhelyek, raktárak használata

Kizárólag a 2013. június 10-étől hatályos kihirdetett veszélyhelyzet vonatkozásában alkalmazható a Kat. 49. § (7) bekezdése is. A Kat. 49. § (7) bekezdése alapján elrendelhető a vasúti, közúti, vízi, légi szállítások biztosítása érdekében a javítókapacitások, valamint az állomások, kikötők, repülőterek, raktárak igénybevétele vagy használatának korlátozása [2011. évi CXXVIII. tv. 49. § (7) bek.].

4. Egyszerűsített finanszírozási feltételek

A védekezéssel összefüggésben felmerült, indokolt költségek finanszírozása tekintetében nem kell alkalmazni az államháztartási törvény (2011. évi CXCV. törvény. Áht.) és annak végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet egyes rendelkezéseit, ezzel is egyszerűsítve az árvízi védekezés finanszírozását. A speciális szabályokat a 191/2013. (VI. 10.) Korm. rendelet június 10-i hatállyal rögzítette a 2013. június 4-én kihirdetett veszélyhelyzetre vonatkozóan is.

A veszélyhelyzet kihirdetésére okot adó körülmény bekövetkezését követő, a veszélyelhárítás érdekében szükséges azonnali kötelezettségvállalásokra vonatkozóan az államháztartás szervezeteire vonatkozó gazdálkodási szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy
a) kötelezettséget vállalni előzetes pénzügyi ellenjegyzés nélkül is lehet,
b) a pénzügyi ellenjegyzésre a kötelezettségvállalást követően, a kötelezettségvállalás felülvizsgálata eredményének függvényében, utólag kerülhet sor.

A védekezéssel összefüggésben felmerült, indokolt költségeket a Kormány a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból vagy más módon biztosítja [191/2013. (VI. 10.) Korm. rend. 3. §; 177/2013. (VI. 4.) Korm. rend. 3/A. §].

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...