Településrendezési szerződés

Szerző: Dr. Jámbor Attila

Közzétéve: 2015.11.04. 11:59 | Utolsó frissítés: 2015.11.04. 11:59

Olvasási idő: 4 perc
Településrendezéstelepülésrendezési szerződés
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.


1.
Fogalma


A települési önkormányzat egyes településfejlesztési célok megvalósítására településrendezési szerződést köthet az érintett telek tulajdonosával, illetve a telken beruházni szándékozóval [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (1) bek.]. A településrendezési szerződés adja a keretet ahhoz, hogy a közjogi jogalany (a települési önkormányzat) és magánjogi jogalanyok (az ingatlan tulajdonosa vagy a beruházó) együttműködjenek a helyi településrendezési eszközöknek a megvalósítani kívánt beruházáshoz szükséges módosítása érdekében.

Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában az önkormányzat a szerződést írásban köteles megkötni [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (6) bek.].

2.
Mi lehet a szerződés tárgya és tartalma?


Az Étv. csak a legjellemzőbb megállapodási kereteket rögzíti, ezért elméletileg az alábbiakat kiegészítve más is lehet a településrendezési szerződés tárgya (a kétféle tárgy egyszerre is megjelenhet a szerződésben). A szerződés tárgya lehet különösen

a) A telepítési tanulmányterv alapján a településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök kidolgozásának finanszírozása.

Az ilyen tárgyú szerződés esetén
a) az önkormányzat arra vállal kötelezettséget, hogy a szükséges településrendezési eljárást a megállapított határidőn belül megindítja és azt az előírásoknak megfelelően lefolytatja,
b) a szerződésben rendelkezni kell a településrendezési eszközök véleményezési eljárása során a véleményezők részéről felmerülő, jogszabály által alátámasztott észrevétel kapcsán szükséges intézkedésekről, a településrendezési eszközökön végrehajtandó változtatások kötelezettségéről, a változtatás miatti esetleges ismételt véleményeztetési kötelezettségről.

b) Azon egyéb költségeknek vagy egyéb ráfordításoknak a cél megvalósítója általi átvállalása, amelyek a cél megvalósításának
ba) előfeltételei – az érintett terület előkészítése, ennek keretében a telekviszonyok rendezése vagy megváltoztatása, a talaj megtisztítása – vagy
bb) következményei - a szükséges kiszolgáló intézmény és infrastruktúra-fejlesztések -, és azok megvalósítása az önkormányzatot terhelné [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (3)-(4) bek.].

Az ilyen tárgyú településrendezési szerződésben kikötött vagy vállalt kötelezettségek és a megvalósuló településrendezési cél között közvetlen összefüggésnek kell lennie (ha nincs összefüggés, nem lehet létrehozni a megállapodást).

A településrendezési szerződésben a telek tulajdonosa vagy annak hozzájárulásával a beruházó által vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében a településrendezési kötelezettség tényét a települési önkormányzat jegyzőjének megkeresésére a mellékelt szerződés alapján az ingatlan-nyilvántartásba fel kell jegyeztetni. A kötelezettség megszűnését követő 15 munkanapon belül az önkormányzat jegyzője megkeresi az ingatlanügyi hatóságot a tény törlése érdekében [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (5) bek.].

3.
Mi a szerződés aláírásának alapfeltétele?


A településrendezési szerződés megkötése előtt a települési önkormányzat képviselő-testületének döntenie kell a cél megvalósítója által készített telepítési tanulmánytervről. Vagyis az önkormányzat előzetesen határoz arról, hogy a tulajdonos, beruházó fejlesztési céljával egyetért-e.

Az Étv. 2015. július 16. napjától hatályos előírása szerint[1] az önkormányzati döntésnek a fejlesztési cél (a telepítési tanulmányterv) hiánytalan benyújtásától számított 30 napon belül meg kell történnie [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (2) bek.].

A telepítési tanulmányterv alapján a településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök kidolgozásának finanszírozására létrehozandó szerződést az önkormányzatnak a fejlesztési cél támogatásáról szóló képviselő-testületi döntést követő 30 napon belül alá is kell írni (törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet ettől eltérhet). A kizárólag a költségek átvállalására vonatkozó településrendezési szerződés aláírásának törvényi határideje nincs [1997. évi LXXVIII. tv. 30/A. § (6) bek.][2].



[1] Ezt megelőzően nem volt a döntésnek törvényi határideje (Lásd: 2015. évi CXXXVIII. tv. 1. § (1) bek.)

[2] 2015. július 16-át megelőzően nem volt a szerződés aláírásának törvényi határideje (Lásd: 2015. évi CXXXVIII. tv. 1. § (2) bek.). Érdekesség, hogy a szélessávú internetkapcsolat biztosításához szükséges beruházások felgyorsulása érdekében kerültek döntési és szerződéskötési határidők az Étv-be, de ezek minden beruházásra alkalmazandók. A 2015. évi CXXXVIII. törvény indokolása szerint a 30 napos határidők az önkormányzatok és a kivitelezők számára is tarthatóak – bár itt még kivitelező nem jelenik meg, igaz, a beruházó és a kivitelező lehet ugyanaz a cég is. A törvény nem tartalmazza, hogy mi a mulasztás jogkövetkezménye.

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...