A fennmaradási engedélyezési eljárás új előírásai

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2022.01.08. 10:09 | Utolsó frissítés: 2022.01.11. 22:30

Olvasási idő: 6 perc
fennmaradási engedélyezési eljárásEljárás szünetelése
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A fennmaradási engedélyezési eljárás új előírásai

A szabálytalan épületek legalizálására a fennmaradási engedélyezési eljárás keretében kerülhet sor. A gyakorlatban problémát okozott, hogy ha az ügyfél az eljárás szünetelését kéri, majd az eljárás folytatását nem, akkor az eljárás is megszűnik. Mivel a fennmaradási engedélyezési eljárás hivatalból történő folytatására nincs lehetőség, ezért az is előfordulhatott, hogy a hatóság már nem tudta a szabálytalan épületet elbontatni. Az Országgyűlés ezt a problémát oldotta meg, bár nem biztos, hogy a legmegfelelőbb módon. Az Eljárási kódex módosításával a fennmaradási engedély iránti kérelem benyújtásának határidejét is jelentősen meghosszabbították.



Magyar Közlöny: 2021. évi 235. szám, 2021. évi 242. szám
Érintett jogszabály: 1997. évi LXXVIII. törvény, 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet
Módosító jogszabály: 2021. évi CXLVI. törvény, 788/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet
Hatályos: 2021. december 22., 2022. január 11.

 

Nem lehet szüneteléssel megúszni a bontást


Az építésfelügyeleti hatóság építésrendészeti eljárást folytat le, ha az ellenőrzésen megállapítja, hogy szabálytalan építési tevékenységet végeztek [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 67. § (2) bek.]. Amennyiben az építésfelügyeleti hatóság megállapítja, hogy a fennmaradás feltételei fennállnak, végzésben értesíti az építtetőt, vagy ha az építtető személye nem ismert, a tulajdonost a fennmaradási engedély feltételeiről, valamint jogkövetkezményeiről, és felhívja a fennmaradási engedély iránti kérelem és mellékleteinek az építésügyi hatósághoz történő benyújtására [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 67. § (3a) bek.].

A fennmaradási engedély iránti kérelem benyújtási határidején belül az építtető vagy a tulajdonos az építésügyi hatósághoz nem nyújtja be a fennmaradási engedély iránti kérelmét, az építésfelügyeleti hatóság a szabálytalan építmény, építményrész bontásáról, átalakításáról köteles dönteni [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 67. § (7) bek.].

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) szerint az ügyfél kérelmére a hatóság köteles az eljárás szünetelését elrendelni. Hat hónapi szünetelés után a csak kérelemre folytatható eljárás a törvény erejénél fogva megszűnik [2016. évi LXXIV. tv. 49. §]. Az építésfelügyeleti hatóság tehát nem mérlegelhetett, ha az ügyfél kérte a szünetelést, akkor azt meg is kellett állapítania, és ha az ügyfél nem kérte a folytatást, azzal az építésrendészeti eljárás is kötelezően megszűnt.

Látható, hogy a bontási kötelezésre akkor volt (van) lehetőség, ha nem került benyújtásra fennmaradási engedély iránti kérelem, így volt olyan jogszabályértelmezés, amely szerint az eljárás szünetelés miatti megszüntetése egyben a hatóság intézkedési jogosultságát is kizárta.

Az Étv. 2021. december 22-étől hatályos rendelkezés eltörli a fennmaradási engedélyezési eljárás szünetelését [1997. évi LXXVIII. tv. 53/G. § (1) bek.; 2021. évi CXLVI. tv. 40. §]. A hatóság ezért nem kerül abba a helyzetbe, hogy az ügyfél kérelmére kénytelen legyen megszüntetni az eljárást.

Álláspontunk szerint a szüneteléssel való „ügyeskedést” az Eljárási kódex és az Étv. módosításával is ki lehetett volna zárni, illetve – az eljárás érdemi döntés nélküli megszüntetésére és – az Étv. ún. objektív intézkedési határidejére is tekintettel az eljárás megszüntetése nem jelentette egyértelműen a bontási kötelezés kizártságát.

Érdemes tudni, hogy jogszabályok az Ákr. rendelkezéseitől csak akkor térhetnek el, ha azt az Ákr. megengedi [2016. évi LXXIV. tv. 8. § (2) bek.]. Az is lényeges, hogy az Ákr. szerint – miniszteri rendelet kivételével – jogszabály csak az Ákr. szabályaival összhangban álló, kiegészítő eljárási rendelkezéseket állapíthat meg [2016. évi LXXIV. tv. 8. § (3) bek.]. Az Ákr. a szünetelés rendelkezéseinél rögzíti, hogy a szünetelést jogszabály kizárhatja, és ezzel az Étv. él is [2016. évi LXXIV. tv. 49. § (1) bek.].

 

A jövőben körültekintőbben kell összeállítani a fennmaradási engedély iránti kérelmet


Az eljárás szünetelését a legtöbb fennmaradási engedélyezési ügyben alkalmazták, mert ezzel lehetett az ügyfeleknek időt nyerniük a szükséges tervek, dokumentumok beszerzésére. Ha valamilyen okirat hiányzott, az ügyfelek kérték a szünetelést, és ennek hat hónapos időtartama alatt volt idejük akár a hiányzó szakhatósági állásfoglalások beszerzésére is.

Ha a hatóság a jövőben nem akar kicsúszni az ügyintézési határidőből, kénytelen lesz a kérelmet elutasítani. Erre főként az építtetők saját döntése alapján benyújtott kérelmek esetében lesz érdemes nagyon odafigyelni, a fennmaradási engedély iránti kérelmet ugyanis a hatóságnak 60 napon belül el kell bírálnia [2016. évi LXXIV. tv. 60. § (1) bek. c) pont].

 

Hatszorosára nőtt a fennmaradási engedélyhez szükséges tervek elkészítésének határideje


Ha az építésrendészeti eljárás során a hatóság azt állapítja meg, hogy a fennmaradás feltételei fennállnak, végzésben értesíti az építtetőt – vagy ha az építtető személye nem ismert, a tulajdonost – a fennmaradási engedély feltételeiről, valamint jogkövetkezményeiről, és határidő kitűzésével felhívja a fennmaradási engedély iránti kérelem és mellékleteinek az építésügyi hatósághoz történő benyújtására. A jogalkotó a fennmaradási engedély iránti kérelem benyújtásának határidejét – az Ákr. bevezetésével egyidejűleg – 2018. január 1. napjától hatvan napról harminc napra csökkentette.

Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a harminc nap nem elegendő építész felkutatására, a tervdokumentáció elkészítésére, és az egyéb szükséges nyilatkozatok, okiratok beszerzésére. Gondoljunk csak például a településképi véleményezési eljárásra. Tekintettel arra, hogy ezekben az esetekben az ügyfél szinte mindig szünetelést kért, ezt viszont az Étv. megszüntette, ezért indokolt volt a kérelem benyújtási határidejét meghosszabbítani. Az Eljárási kódex 2022. január 11. napjától 180 napot biztosít a kérelem benyújtására, amely megegyezik a szünetelés jogszerű időtartamával [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 67. § (3a) bek.; 788/2021. (XII. 27.) Korm. rend. 20. § j) pont]. A rendelkezésre álló időnek elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a kérelem teljeskörűen összeállítható és benyújtható legyen.

Azt már jeleztük, hogy a fennmaradási engedély iránti kérelem benyújtásának hiányában az építésrendészeti hatóság tud intézkedni az épület bontás, átalakítása iránt. Ha az építtető vagy a tulajdonos a kérelmet benyújtja ugyan, de az hiányos - és az ügyfél a hiánypótlási felhívásnak sem tesz eleget -, az építésügyi hatóság köteles elrendelni az építmény bontását [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 43. § (5) bek.].


Az építtető mellett a tulajdonos is kérheti a fennmaradási engedélyt


Az Eljárási kódex korábbi előírása szerint a fennmaradási engedély iránti kérelmet a tulajdonos csak akkor terjeszthette elő, ha az építtető személye nem volt ismert. 2022. január 11-ét követően a jogszabály akkor is lehetővé teszi a tulajdonosnak a kérelem előterjesztését, ha esetleg lehet tudni, bizonyítani, hogy ki építtette a szabálytalan épületet [312/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 42. § (1) bek.; 788/2021. (XII. 27.) Korm. rend. 21. § b) pont].
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...