Kormányhivatal

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.05.01. 17:56 | Utolsó frissítés: 2015.04.07. 22:14

Olvasási idő: 4 perc
Kormányhivatal
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.


Kormányhivatal: a fővárosi és megyei kormányhivatalok az Alaptörvény 17. cikk (3) bekezdése alapján a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. A kormányhivatal mint költségvetési szerv létrehozásáról rendelkező jogszabály megnevezése: a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény [7/2015. (III. 31.) MvM utasítás 1. §].

A fővárosi és megyei kormányhivatal a kormánymegbízott által közvetlenül vezetett szervezeti egységekből és járási, illetve a fővárosban fővárosi kerületi hivatalokból áll. A kormányhivatal látja el a helyi önkormányzat törvényességi felügyeletét is [2010. évi XLIII. tv. 70. § (1) bek.; 2011. évi CLXXXIX. tv. 1. § 2. pont].

A fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló 288/2010. (XII. 21.) Korm. rendelet 2011. január 1. napjától hatályos. Ez nem jelenti azt, hogy ezt követően nem történt szervezeti átalakítás a kormányhivatalon belül.

A legutóbbi átfogó módosításra 2015. április 1. napjával került sor, amelyről részletes tájékoztatót itt olvashat.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter normatív utasításban adja ki a kormányhivatalok szervezeti és működési szabályzatát. A fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2015. (III. 31.) MvM utasítás innen letölthető.

Regionális államigazgatási hivatal (2007-2010. között)

Az elnevezés egy sokfelvonásos jogalkotási huzavona után alakult ki, a korábbi megyei (fővárosi) közigazgatási hivatalok új elnevezéseként. A probléma abból adódott, hogy a közigazgatási hivatalok régiónkénti átalakításához az önkormányzati törvény módosítása is szükséges lett volna, azonban a kétharmados jogszabálymódosításhoz 2006-ban nem volt megegyezés a parlamenti erők között.

A kormány ezért – kitartva szándékai mellett – kormányrendelettel szabályozta a regionális átalakítást, amelynek során 2007. január 1-től hét regionális közigazgatási hivatal jött létre, de a nem székhelyi hatóságok kirendeltségként továbbra is működtek. Egy alkotmánybírósági döntés nyomán 2008. június 30-án hatályát vesztette a közigazgatási hivatalok átalakításáról szóló jogszabály, és sokáig kérdéses volt, hogy milyen szervezeti rendszerben működnek majd a másodfokú építésügyi hatóságok (lásd: 90/2007. (XI. 14.) AB határozat és 297/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet). A kérdést egy ideig a 177/2008. (VII. 1.) Korm. rendelet döntötte el, amely a hatályon kívül helyezett jogszabályhoz hasonlóan szabályozta a közigazgatási hivatalokat (177/2008. (VII. 1.) Korm. rend. 1. §).

Az Alkotmánybíróság azonban – a gyakorlatához képest viharos gyorsasággal és előre várható módon – ezt az új jogszabályt is megsemmisítette. Mivel a pártok között változatlanul nem volt egyetértés, a kormány 2009. január 1-jével újabb kormányrendelettel megalkotta a regionális államigazgatási hivatalokat (318/2008. (XII. 23.) Korm. rendelet). A regionális államigazgatási hivatalok minden olyan feladatot el tudtak látni, amelyek a közigazgatási hivatalokhoz tartoztak, kivéve a helyi önkormányzatok és a kisebbségi önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, mivel ez az önkormányzati törvényben szabályozott feladatkör, ezért hivatalosan az önkormányzatok törvényességi felügyelete egy ideig nem működött (318/2008. (XII. 23.) Korm. rend. 1. §).

A regionális államigazgatási hivatal:
a) másodfokú hatósági jogkört gyakorolt az elsőfokú építésügyi hatósági ügyekben,
b) felügyeleti szervként járt el a törvényben vagy kormányrendeletben megállapított építésügyi hatósági ügyekben,
c) ellátta a jogszabályban hatáskörébe utalt egyéb építésügyi igazgatási feladatokat,
d) ellátta a hatáskörébe utalt elsőfokú építésügyi hatósági feladatokat,
e) szakhatóságként járt el a hatáskörébe utalt ügyekben,
f) kijelölte a külön jogszabályban meghatározott összeférhetetlenségi és kizárási esetekben az eljáró építésügyi hatóságot,
g) a miniszter által meghatározottak szerint közreműködött a szakmai képzések, továbbképzések szervezésében,
h) az államigazgatási feladat- és hatáskörök gyakorlásának ellenőrzése körében ellenőrizte az illetékességi területéhez tartozó elsőfokú építésügyi hatóság építésügyi hatósági tevékenységének jogszerűségét, a jogszabályok előírásainak betartását.

2010. szeptember 1-jétől állt vissza a fővárosi, megyei közigazgatási hivatalok rendszere, és egészen 2010. december 31-ig ebben a formában működtek (lásd: 214/2010. (VII. 9.) Korm. rendelet).

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...