A Településképi törvény végrehajtási rendelete

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2016.12.19. 10:07 | Utolsó frissítés: 2017.05.19. 12:45

Olvasási idő: 9 perc
Településképi törvény
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A Magyar Közlöny 191. számában jelent meg a Településképi törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet. A 400/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet tartalmazza az egyes településkép védelmével és a településrendezéssel összefüggő szabályok módosítását. A változásokat részletesen, azok terjedelmére és jelentőségére tekintettel külön cikksorozatban fogjuk ismertetni, jelen cikkben összefoglaló jelleggel írunk a változásokról.



Magyar Közlöny: 2016. évi 191. szám
Érintett jogszabály: 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet, 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet, 39/2015. (III. 11.) Korm. rendelet
Hatályát veszti: 66/1999. (VIII. 13.) FVM rendelet
Módosító jogszabály: 400/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet
Hatályos: 2016. december 30.

1.
A Településképi törvény


Az Országgyűlése megalkotta a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt (Településképi törvény), mely 2016. július 23-án lépett hatályba. A Településképi törvényről az Építésijog.hu oldalon tájékoztatót itt olvashat.

A Településképi törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet(ek)re azonban várni kellett, így a konkrét jogalkalmazás még nem indulhatott meg. A 2016. december 5-i Magyar Közlönyben jelent meg a 400/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet, amely már tartalmazza az egyes településkép védelmével és a településrendezéssel összefüggő szabályok módosítását. A Kormány végül nem külön településképi rendeletet alkotott, hanem salátarendelettel módosította, kiegészítette a vonatkozó jogszabályokat.

Fontos, hogy az új salátarendelet 2016. december 30. napjától hatályos.

2.
A főépítész új, településkép-védelemmel kapcsolatos feladatokat kap


A Településképi törvény előírásaival összhangban módosításra kerül a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet. A módosítás alapján a főépítész által ellátott feladatok a településképi követelmények érvényesítésével összefüggő, új teendőkkel egészülnek ki. Ennek alapján a főépítész feladatai közé kerülnek többek között a településkép védelmével kapcsolatos szabályozással (vagyis a települési arculati kézikönyv és a településképi rendelet elkészítésével) összefüggő teendők, és a településképi rendeletben foglaltakról történő tájékoztatás, szakmai konzultáció biztosítása.

A Településképi törvény értelmében ugyanis a településképi követelményekről, illetőleg a helyi építészeti értékvédelemről, valamint a településkép érvényesítési eszközökről (sajátos jogintézmények) egyaránt a helyi településképi rendeletekben kell majd rendelkezni, vagyis településképi követelményeket a helyi építési szabályzatok a továbbiakban nem tartalmazhatnak [2016. évi LXXIV. tv. 14. § (1) bek.].

Fentiek miatt tehát pontosításra került a főépítészi tájékoztatás, konzultáció témaköre is. Míg eddig a településrendezési eszközökben foglalt előírásokról – a beépítési előírásokról is –a főépítész adott, adhatott tájékoztatást, a módosítás után a főépítészi konzultáció, tájékoztatás már elsősorban a településképi követelményekre terjedhet ki a településkép védelme érdekében. Ez az előírás logikus, hiszen a településképi rendelet megalkotása után a helyi építési szabályzatok (fővárosban kerületi építési szabályzatok) már csak egzakt, a településkép építészeti arculatát nem befolyásoló beépítési előírásokat tartalmazhatnak [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 1-2. §; 190/2009. (IX.15.) Korm. rend. 1. §, 10. §].

3.
A Településkép-védelem
új eszközei

3.1. A településképi rendeletek 2017. évben érdemes megalkotni

A Településképi törvény végrehajtásával kapcsolatban radikális módosításon ment keresztül a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet.

A települési épített és természeti környezet vizuális megjelenésének formálására, szabályozására vonatkozóan, új elemekkel bővül a települések saját területükre kiterjedő szabályozási lehetősége. A település építészeti karakterének minőségi alakulása érdekében, a településképet formáló építészeti és természeti elemekre vonatkozó előírásokat (településképi követelményeket) a települések által megalkotott és elfogadott településképi rendeletben kell ezen túl szabályozni, mely rendelet tartalmazza egyidejűleg a helyi építészeti védelemre vonatkozó előírásokat is. A településképi rendelet megalkotása után a helyi építési szabályzat már településképi követelményeket nem tartalmazhat.

A településképi rendelet megalapozását szolgálja a települési környezet megjelenését meghatározó jellemzőket és elvárásokat összefoglaló településképi arculati kézikönyv. Tekintettel arra, hogy a Településképi törvény rendelkezései alapján a helyi építési szabályzatok településképi előírásai, valamint az építészeti értékek helyi védelméről, továbbá a településképi eljárásokról szóló önkormányzati rendeletek 2017. december 31-ig alkalmazhatóak, eddig a határidőig célszerű megalkotni a településképi rendeleteket. Az önkormányzatok, főépítészek tehát jövő évben nem kicsi, de annál izgalmasabb feladat elé néznek [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 15. §; 314/2012. (XI. 8.) Korm. rend. V. fejezet, 21-23/H. §; 2016. évi LXXIV tv. 14. § (2) bek.].

3.2. Településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

A főépítészi véleménykérés és konzultáció eddig is egy igénybe vehető lehetőség volt a tervező, építtető számára, de ez csak lehetőségként működött, és nem volt részletesen szabályozva. A véleményben foglaltaknak az engedélyezési eljárásokban eddig nem volt kötelező ereje sem a kérelmezőkre, sem az önkormányzatokra nézve.

A településrendezés sajátos jogintézményei között új településkép-érvényesítési eszközként megjelent a településképi követelményekkel kapcsolatos településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció, melyet kérelemre az önkormányzat főépítésze (illetve amennyiben a település nem rendelkezik főépítésszel, a polgármester) biztosít. A jogszabály a kérelem beérkezésétől számított 8 napos határidőt rögzített a főépítész részére. A településképi rendeletben kötelezővé is tehető konzultáción elhangzott javaslatok és lényeges nyilatkozatok a településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárások során kötik az önkormányzatot, tehát egyfajta biztosítékot jelenthet a tervezőknek, építtetőknek is az előzetes konzultáció igénybevétele [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 15. §, 18/A alcím; 314/2012. (XI. 8.) Korm. rend. 25. §].

4.
Új eljárási szabályok a településrendezési eszközök készítése, elfogadása során


Jelentős változáson esnek át a településrendezési eljárások megalkotására, egyeztetésére és elfogadására vonatkozó szabályok is. Pontosításra kerülnek a településfejlesztési koncepció és integrált településfejlesztési stratégia és a településrendezési eszközök részletezettségére, illetve a megalapozó vizsgálatok felhasználhatóságára, aktualizálására vonatkozó előírások. A jövőben a főépítész feladata lesz – a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet előírásainak keretei között – eldönteni a korábbi meglapozó vizsgálatok felhasználhatóságát, illetve hogy milyen tartalommal és részletezettséggel kell kidolgozni a koncepció, stratégia és a településrendezési eszközök egyes elemeit.

Az új rendelkezés továbbá pontosan meghatározza a korábban készült megalapozó vizsgálatok felhasználhatóságának idejét, és az esetleg szükségessé vált aktualizálás szempontjait is. A jelenlegi szabályozás a megalapozó vizsgálatok szükség szerinti aktualizálását írja elő, de nincs meghatározva, hogy ezt minek a figyelembevételével kell megtenni, így a gyakran elavult vizsgálatok időmegkötés nélkül felhasználhatók. A módosuló szabályozás ezt a problémát kezeli [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 6-8. §, 10. §; 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 3/A-3/C. §, 5. §, 6. §, 9. §].

A módosítás után a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet lehetőséget ad arra, hogy idő- és költségtakarékosság érdekében a fejlesztési dokumentumok és a rendezési eszközök egyszerre, párhuzamosan készülhessenek. Közös szabályok kerültek kidolgozásra az integrált településfejlesztési stratégia és a településfejlesztési koncepció készítésére, módosítására vonatkozóan. Meghatározásra kerülnek a településképi rendelet és arculati kézikönyv készítésének vagy módosításának részletszabályai, valamint pontosításra kerülnek a partnerségi egyeztetés szabályai is. Annak érdekében, hogy a partnerségi egyeztetés jelenleg önkormányzatonként eltérő szabályai közelítsenek egymáshoz, a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet meghatároz minden esetben betartandó keretszabályokat [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 17. §; 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 28-30. §].

A módosítások alapján a településrendezési eszközök, valamint az arculati kézikönyv és a településképi rendelet készítése és módosítása során nagyobb hangsúlyt kap a társadalmi nyilvánosság bevonása, és a Kormány ennek érdekében garanciális szabályokat is megállapított [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 22. §; 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 43. §].

5.
Állami főépítészi eljárás - a településrendezési eszközök módosításának új és legegyszerűbb módja

A településrendezési eszközök készítésére, módosítására, egyeztetésére és elfogadására vonatkozó részletszabályok módosításai mellett megjelent egy új eljárási forma, amely az apróbb, technikai jellegű módosításokat kezeli. A bevezetésre kerülő új, állami főépítészi eljárás lehetőséget ad arra, hogy a technikai módosítások gyors, de szakmailag kontrollált folyamatban a lehető leggyorsabban megtörténhessenek. Az állami főépítészi eljárás keretében módosítható a településrendezési eszköz a magasabb rendű jogszabályi változás átvezetése, vagy jogharmonizáció érdekében, továbbá pontatlanság javítása, valamint a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározott esetekben a helyi építési szabályzatban meghatározott előírás vagy szabályozási elem pontosítása érdekében is. Ezzel párhuzamosan, értelemszerűen kikerül a tárgyalásos eljárás esetkörei közül az elírás javítása, vagy a jogszabályi harmonizáció érdekében történő módosítás, viszont az uniós és hazai pályázatokkal összefüggő módosítások meggyorsítása érdekében a tárgyalásos eljárás esetkörei kiterjesztésre kerülnek a képviselő-testületi döntéssel kiemelt fejlesztési területekké nyilvánított területekre [400/2016. (XII. 5.) Korm. rend. 18-21. §; 314/2012. (XI.8.) Korm. rend. 32-42/A. §].

LÁSD MÉG:

- A településrendezési eszközök továbbra is módosíthatók a 2012. évi OTÉK előírások alkalmazásával

- Települési örökségvédelmi hatástanulmány



Építési jog 2017. – így tervezhetünk, építhetünk 2017 januárjától
Kulcsfontosságú évindító konferencia építőipari tervezők, kivitelezők, beruházók, önkormányzati szakemberek részére!

2017 januárja igazi „rendszerváltás” lesz az építésügyben, egy új szemlélet bevezetésének újabb lépései következnek. A tervezőknek, kivitelezőnek és az egyéb építőipari szakembereknek elengedhetetlen, hogy megismerjék a változásokat, mivel a rutinszerűen végzett tevékenység sok esetben már nem lesz jogszerű. Javasoljuk, hogy készüljön fel már az új esztendő első napjaiban a legfontosabb építési jogi változásokból, ismerje meg az új szabályok gyakorlati következményeit! Január 12-i konferenciánkon szakértő előadóink segítségével – akiknek Ön a helyszínen a kérdéseit is felteheti – fél nap alatt átláthatja az aktuális szabályozás lényegét. Így nem év közben, és főként nem a saját kárára kell szembesülnie a változásokkal. Vegyen részt a rendezvényen – vagy nézze meg az előadásokat videón –, hogy később csak a munkára kelljen koncentrálnia!

Részletes program, további információk, jelentkezés >> 

 

Építési jog 2024 konferencia 

Tervezés, beruházás és kivitelezés a magyar építészetről szóló új törvény (Méptv.) alapján

2024. október 1-jén léptek hatályba a Méptv. leglényegesebb rendelkezései, melyek teljesen átalakították a tervezés, az építésügyi engedélyezés és a kivitelezés szabályrendszerét. Miben változtatja meg mindez az Ön feladatait, az új Méptv. alapján mit kell máshogyan csinálnia, mint korábban? Ha erre keresi a választ, érdemes részt venni konferenciánkon! Délelőtti téma: Településrendezési követelmények 2024. október 1-jétől. Délutáni téma: Engedélyezési, tervezési és kivitelezési követelmények 2024. október 1-jétől.
Délelőtt itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/243
Délután itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/244
Időpont: 2024. október 15. (a videófelvételeket október 31-ig meg lehet tekinteni) 
Helyszín: AVKF Budapesti Campus, 1201 Budapest, Török Flóris u. 227-229.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...