Veszélyes kéményekkel kapcsolatos eljárás módosítása

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2013.12.20. 15:39 | Utolsó frissítés: 2013.12.20. 15:39

Olvasási idő: 4 perc
Veszélyeskéménytűzvédelmikéményseprő-ipari közszolgáltatásközszolgáltatótűzvédelmi hatóságveszélyes kémény
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A 347/2012. (XII. 11.) Korm. rendelet módosítása összehangolta az eljárási szabályokat a kéményseprő-ipari közszolgáltatás ellátásának szakmai szabályairól szóló 63/2012. (XII. 11.) BM rendeletben meghatározott anyagi jogszabályokkal. A jogszabály módosítás egyértelművé tette, hogy a közszolgáltatónak mely esetekben kell soron kívül értesítenie a tűzvédelmi hatóságot és a földgázelosztót a veszélyes kéményekről.


Magyar Közlöny: 2013. évi 191. szám
Érintett jogszabály:
347/2012. (XII. 11.) Korm. rendelet
Módosító jogszabály: 435/2013. (XI. 19.) Korm. rendelet
Hatályos:
2013. november 20.

1. A tűzvédelmi hatóság kötelező értesítésének esetei

A Kormány a kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló 2012. évi XC. törvény 13. § (1) bekezdésben, valamint a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva módosította a kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 347/2012. (XII. 11.) Korm. rendelet 1. § és 2. § előírásait.

A kéményseprő-ipari közszolgáltató a kémények vizsgálata során tapasztalt veszélyes állapotok megszüntetése végett két hatósággal áll kapcsolatban 2013. január 1. napjától. Azoknál az eseteknél, ahol a veszélyes helyzet megszüntetése építési tevékenység elvégzését igényli, az építésfelügyeleti hatóság megkeresése a célravezető, ahol egyéb szakirányú beavatkozással hárítható el a veszélyhelyzet, ott a tűzvédelmi hatóságot értesíti a közszolgáltató.

Az alábbi esetekben nem változott a soron kívüli értesítés feltétele:
a) tüzelőberendezés működése közben az égéstermék 5 percen túli tartós visszaáramlása,
b) ki nem égethető égéstermék-elvezető belső felületén lerakódott szurokréteg,
f) nem megfelelően rögzített összekötő elem vagy
g) nem zárható tisztítónyílás.

Olaj tüzelőberendezés használata esetén nem repül ki szikra a kéményből, hiszen az olajban nincs szikrát adó szilárd anyagrész. Ezért a jogalkotó kivette a c) pont alatt taglalt esetből az olaj-tüzelőberendezést. Továbbá kiegészítette az E-F tűzvédelmi osztályú anyagok példaszerű felsorolását az „egyéb éghető anyagú” tetőfedés esetével. Tekintettel arra, hogy a tetőfedő anyag kicserélése a kémény 15 méteres körzetében sokkal költségesebb, mint egy szikrafogó felszerelése a kéményre, ezért a szikrafogó hiányát határozat meg éghető anyagú tetőfedés esetén a tűzvédelmi hatóság soron kívüli értesítésére a jogalkotó.

A felsorolás d) pontjának módosításán, a kéménytest és az éghető anyag közötti távolságtartás legkisebb méretének (12 cm.) törlésén megütköztek az építésfelügyeleti hatóság szakemberei. A kéményseprő-ipari közszolgáltatás ellátásának szakmai szabályairól szóló 63/2012. (XII. 11.) BM rendeletnek mind az égéstermék elvezetők ellenőrzéséről-, mind az égéstermék-elvezetők műszaki vizsgálatáról szóló 2. és 3. mellékletében viszont egyértelműen rögzítve van, hogy közvetlen tűz- és életveszélyes állapotok esetében a tüzelőberendezés használata tilos a hiba igazolt kijavításáig olyan égéstermék-elvezető esetében, amelynek falába B-F tűzvédelmi osztályba tartozó épületszerkezet van beépítve, vagy az ilyen éghető anyagtól való távolságtartás kisebb, mint az égéstermék-elvezető gyártója által meghatározott minimális távolság, vagy ennek hiányában kisebb, mint 12 cm.

Kapcsolódik fenti indokláshoz az e) pont módosítása. A műszaki vizsgálat az említett anyagi jogszabály részletes meghatározása szerint magába foglalja az kémények ellenőrzését és tisztítását is, ezért mint felesleges törölve lett a feltételek közül.

A g) pont módosítása csupán a magyar nyelv szabályainak alkalmazásával egyértelművé tette a kémény tömörségének feltételét.

2. A kémény használója, vagy a tulajdonosa köteles a veszélyhelyzetet megszüntetni?

A kémény szabályos, veszélyhelyzetet nem okozó használata, természetesen elsősorban a használó kötelessége. Ebből következik, hogy ha a kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló 2012. évi XC. törvényben meghatározott kötelezettségét az ingatlan használója nem teljesíti, a közszolgáltató 3 munkanapon belül felhívja határidő megjelölésével az ingatlan tulajdonosát a kötelezettség teljesítésére, a szabálytalan állapot megszüntetésére. A felhívás eredménytelensége esetén a közszolgáltató nem halogathatja a hatósági eljárás megindítását, hanem – a 2013. november 20. napján hatályba lépett módosítás értelmében – a tűzvédelmi hatóságot 15 napon belül értesíti.

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

07.3.1. Kivitelezési szerződés felújításokhoz, átalakításokhoz - Szerződésminta

Jelen tájékoztató mellékleteként letölthető az Építésijog.hu által összeállított Kivitelezési szerződés mintáj...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...