Karácsonyi "ajándék" a szélerőmű-beruházóknak, melyet újévi Méptv.- és Vet.-módosítások egészítenek ki

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2025.12.24. 10:28 | Utolsó frissítés: 2025.12.24. 10:34

Olvasási idő: 19 perc
SzélerőműSzélerőmű park

2025. december 24-i hatálybalépéssel jelent meg a TÉKA és a Vet. Vhr. (a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet) rövid módosítása, amely több vonatkozásban is könnyített a szélerőművek és a szélerőmű-parkok elhelyezhetőségét és engedélyezését illetően. A Méptv.-módosítások pedig 2026. január 1-től akár 199 méter oszlopmagasságú szélerőművek építését is lehetővé teszik az ún. „könnyített térségekben”, és e térségekben csereterületet sem kell kijelölni a szélerőmű- vagy szélerőműpark-célú új beépítésre szánt területek kijelölésekor. A Vet. szintén újévi módosítása pedig többek között a szélerőművek szomszédjogi kérdéseit rendezi.


 

Magyar Közlöny: 2025. évi 53. szám
Érintett jogszabályok: 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet; 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet; 2007. évi LXXXVI. törvény; 2023. évi C. törvény
Módosító jogszabályok: 398/2025. (XII. 16.) Korm. rendelet; 2025. évi XCVI. törvény
Hatály: 2025. december 24.; 2026. január 1.

 

A szélerőmű- és szélerőműpark-engedélyezési szabályrendszer rövid áttekintése 2024-től a TÉKA hatályba lépéséig


Az Étv. és a Méptv. előírásai

Az Építésijog.hu 2024 januárjában tájékoztatott arról, hogy több mint 7 év után újra lehetővé vált a szélerőművek, szélerőmű-parkok engedélyeztetése (ezt a cikkünket IDE kattintva érik el). Az OTÉK és a Vet. Vhr. mellett akkor további két kormányrendelet is módosításra került, egyet pedig hatályon kívül helyeztek. Bár a 2017-2023 közti, a beépítésre szánt területeken belüli és a beépítésre szánt területek határától számított 12.000 méteren belüli (azaz praktikusan az ország egész területére kiterjedt) tiltása a háztartási méretű kiserőműnél nagyobb kapacitású szélerőműveknek – főszabályként – 700 méteres (az európai gyakorlatba illeszkedő) védőtávolsággá szelídült, ez nem jelentette az egyéb korlátok eltörlését.

A talán legfőbb féket az Étv. (1997. évi LXXVIII. tv.) külterületi magasépítmények létesítésére vonatkozó, akkor beillesztett előírásai jelentették, melyek egyrészt a települési (a fővárosban a kerületi) önkormányzat akaratához, másrészt az országos főépítész előzetes egyetértéséhez kötötték – többek között – a 65 méternél nagyobb (de 130 métert meg nem haladó) oszlopmagasságú külterületi szélerőművek létesítésének helyi építési szabályzatban történő területbiztosítását.

A 130 méternél nagyobb oszlopmagasságú szélerőművek továbbra is valamennyi külterületi földrészleten tiltottak voltak (az akkori Étv.-módosításról szóló cikkünket IDE kattintva érik el). Az Étv. 2024. szeptember 30-ig hatályban volt ez irányú rendelkezéseit a Méptv. (a magyar építészetről szóló 2023. évi C. tv.) tartalmilag azonos rendelkezései váltották fel:
 

Méptv. 76. § „(10) Külterületen olyan építmény, amelynek a terepcsatlakozásához, lejtős terepen a lejtőoldali legalacsonyabb terepcsatlakozásához mért legmagasabb pontja – beleértve minden építményrészt, a kupolát, saroktornyot, tetőfelépítményt, kéményt, szellőzőt, egyéb tartozékot és műszaki berendezést – a 65 métert meghaladja (a továbbiakban: magasépítmény) csak akkor helyezhető el, ha
a) az építmény fekvése szerinti települési önkormányzat helyi építési szabályzata az ilyen építmény elhelyezését kifejezetten megengedi,
b) a magasépítmény elhelyezését jogszabály nem tiltja, és
c) a magasépítmény terepcsatlakozásához, lejtős terepen a lejtőoldali legalacsonyabb terepcsatlakozásához mért legmagasabb pontja nem haladja meg a 130 métert.
(11) A (10) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a katonai, honvédelmi és nemzetbiztonsági célú és rendeltetésű építményekre, a mezőgazdasági rendeltetésű építményekre, a víziközművekre, villamos távvezeték tartóoszlopaira és az elektronikus hírközlési építményekre. Az épületekre a (7)-(9) bekezdésben foglaltak az irányadóak. A szélerőművek esetében a (10) bekezdés c) pontja szerinti magasságot a szélerőmű oszlopmagasságára kell érteni.
(12) Külterületen magasépítmény elhelyezésének lehetőségét biztosító helyi építési szabályzat készítése vagy módosítása esetén az állami főépítész az egyeztetés záró szakaszában a helyi építési szabályzat, illetve módosítása tervezetét köteles véleményezésre megküldeni az országos főépítésznek. Az országos főépítész a véleménykérés kézhezvételét követő 15 napon belül adja ki a nyilatkozatát, a határidő jogvesztő. Az állami főépítészi vélemény kiadására meghatározott határidőbe nem számít bele az országos főépítész nyilatkozatának kiadására rendelkezésre álló határidő.
(13) Az országos főépítész a (12) bekezdés szerinti nyilatkozatának kiadása során vizsgálja, hogy a helyi építési szabályzat, illetve módosításának tervezete megfelel-e a területrendezési előírásoknak, valamint a településrendezési, településképi és építési követelményeknek. Az országos főépítész (12) bekezdés szerinti érdemi nyilatkozatát az állami főépítész szakmai véleményébe be kell építeni, és ha a magasépítmény elhelyezését az országos főépítész indokolással ellátott nyilatkozatában nem támogatja, kizárólag nem támogató állami főépítészi vélemény adható.”


Az OTÉK korlátozásai

Az Étv. mellett az OTÉK is tartalmazott további korlátozásokat – a 700 méteres általános védőtávolságon túl – a háztartási méretű kiserőműnél nagyobb kapacitású szélerőművek elhelyezésére vonatkozóan. Az OTÉK 2024. január 1-től 2024. december 31-ig hatályban volt (de egészen 2025. június 30-ig alkalmazni rendelt), kissé önellentmondásos szövegrészletei:
 

OTÉK
„10/B. § (1) Beépítésre szánt területen és annak határától számított 700 méteres védőzónán belül szélerőművet és szélerőmű parkot nem lehet elhelyezni, kivéve az ipari gazdasági terület és az egyéb ipari gazdasági terület megnevezésű övezetekben elhelyezkedő azon területet, ahol a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvény szerinti beruházás valósul vagy valósult meg.
(2) Beépítésre nem szánt területen – az (1) bekezdés szerinti védőzónán kívül – nem lehet szélerőművet elhelyezni az országos ökológiai hálózat övezetében, a kiváló termőhelyi adottságú szántók övezetében, a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezetében, a tájképvédelmi terület övezetében, valamint a világörökségi és világörökségi várományos területek övezetében.”

„25/A. § (1) A háztartási méretű kiserőműnek számító szélerőmű kivételével, szélerőmű, szélerőmű park kizárólag a 29. § szerinti mezőgazdasági, valamint a 30/B. § (2) bekezdés c) pontja szerinti, a megújuló energiaforrások hasznosításának céljára szolgáló különleges övezetben helyezhető el.
(2) A Magyar Honvédség által üzemeltetett radaroktól számított 40 km, valamint a katonai repülőterektől számított 15 km-en belül új szélerőmű, vagy szélerőmű park nem helyezhető el, a meglévő szélerőművek építménymagassága nem növelhető, a szélerőmű parkok nem bővíthetők. E területeken kívül új szélerőmű vagy szélerőmű park akkor létesíthető, a meglévő szélerőművek építménymagassága akkor növelhető, a szélerőmű parkok akkor bővíthetők, ha igazolható, hogy a tervezett szélerőmű vagy szélerőmű park létesítése és működése honvédelmi és katonai képességcsökkenést nem okoz.”


Szélerőművek, szélerőmű-parkok létesítésére vonatkozó egyéb jogszabályok

A terület- és településrendezési, valamint építésügyi tárgyú jogszabályokon túl a szélerőművek, szélerőmű-parkok létesítésénél figyelemmel kell lenni az alábbi jogszabályokra is:
a) a villamosenergia-ipart szabályozó törvény (Vet.: a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. tv.),
b) a Vet. végrehajtási rendelete (Vet. vhr.: 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet),
c) eljárási kérdésekben a villamosenergia-ipari építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 382/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet,
d) több miniszteri rendelet, illetve
e) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke rendeleteinek előírásaira.

A fenti jogszabályok ismertetése szétfeszítené jelen cikk kereteit, azonban a megújuló energiaforrások hasznosításban, azon belül a szélenergiából nyert villamosáram termelése, elosztása és/vagy tárolása üzletágakban tevékenykedők számára ezek a jogszabályok is fontos jogforrások, azok ismerete elengedhetetlen.

 

Kép forrása: Jámbor Attila


A könnyített térségekre vonatkozó rendelkezések

A Vet.-ből az ún. „könnyített térségekre” vonatkozó rendelkezéseket érdemes kiemelni:

Vet. „3. § 37.Könnyített térség: olyan földrajzilag körülhatárolt, az energiapolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által kijelölt terület, amely megújuló energiaforrások hasznosítására különösen alkalmas adottságokkal rendelkezik”
„119/F. § (1) Az energiapolitikáért felelős miniszter az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén a megújuló energiát hasznosító erőművi beépített kapacitás növelése érdekében könnyített térséget jelölhet ki. Könnyített térség az egyes megújuló energiaforrások hasznosításának földrajzi adottságai szempontjából a legkedvezőbb, földrajzilag lehatárolható helyen jelölhető ki.
(2) A könnyített térségben az erőmű, amely által szolgáltatott hatásos villamos teljesítmény függ az időjárási viszonyoktól (a továbbiakban: időjárásfüggő megújuló energiát hasznosító erőmű) környezetvédelmi, természetvédelmi és építési engedélyezési eljárása során az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározottak mellett a miniszter az e törvény végrehajtására kiadott rendeletében meghatározott feltételek teljesülése esetén a megújuló energiát hasznosító erőművi beépített kapacitás növelése érdekében könnyített térséget jelölhet ki új hálózati infrastruktúra és villamosenergia-tároló létesítése céljából. A hálózati infrastruktúra és a villamosenergia-tároló létesítése céljából kijelölt könnyített térségben a hálózati infrastruktúra és a villamosenergia-tároló környezetvédelmi, természetvédelmi és építési engedélyezési eljárása során az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.”


A Vet. Vhr. könnyített térségekre vonatkozó, 2024. január 1-től 2025. december 23-ig hatályban volt rendelkezései:
 

Vet. Vhr. „103/B. § (1) Könnyített térség azon járás közigazgatási területén jelölhető ki, ahol
a) naperőművek létesítése vagy bővítése esetén a globálsugárzás átlagos évi összege a járásra vetítve meghaladja a 4900 MJ/m2-t,
b) szélerőművek létesítése vagy bővítése esetén a szél energiasűrűsége járásra vetítve 150 méteres magasságban meghaladja az 500 W/m2-t, vagy
c) a szélerőmű vagy szélerőmű park már rendelkezik hatályos kiserőművi összevont engedéllyel és hálózati csatlakozási szerződéssel.
(2) A miniszter a könnyített térség kijelölésére irányuló javaslatot tájékoztatásul megküldi a kijelöléssel érintett helyi és vármegyei önkormányzatnak.
(3) A könnyített térség területén az időjárásfüggő megújuló energiát hasznosító erőmű környezetvédelmi és építési engedélyezési eljárásában az eljáró hatóság ügyintézési határideje legfeljebb 50 nap.”


 

Egy lényeges jogszabály, az energiaügyi miniszternek a könnyített térségek kijelölésére vonatkozó rendelete e cikk megírásának napján (2025. december 23-án) még hiányzik a jogrendszerből; mind a napelemparkok, mind a szélerőművek és szélerőműparkok beruházói számára azonban a minél előbbi megjelenése fontos lenne.


Amint megszületik e jogszabály, tájékoztatást adunk róla.
 

A TÉKA 2025. július 1-től előírt alkalmazásával bekövetkezett változások


A TÉKA szélerőművek, szélerőmű-parkok elhelyezésének sajátos szabályai azon szakaszok egyikében találhatóak, mely jogszabályhelyeket – a TÉKA 136. § (2) bekezdése alapján – a helyi építési szabályzat hatálybalépésének időpontjától függetlenül 2025. július 1-től alkalmazni kell, és a helyi építési szabályzat ezekkel ellentétes vagy ezekkel össze nem egyeztethető előírásait nem lehet alkalmazni. A TÉKA szélerőművekre vonatkozó korlátozó rendelkezései 2025. július 1-től 2025. december 23-ig lényegét tekintve az OTÉK utolsó erre vonatkozó megengedőbb szabályait vették át, az ellentmondások kiküszöbölésével:
 

TÉKA
42. § „(1) Beépítésre szánt területen és annak határától számított 700 méteres védőzónán belül szélerőművet és szélerőmű parkot nem lehet elhelyezni, kivéve az ipari gazdasági terület és az egyéb ipari gazdasági terület építési övezetekben elhelyezkedő azon területet, ahol a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvény szerinti beruházás valósult meg vagy folyamatban van, vagy a Méptv. szerinti kiemelt beruházás valósult meg vagy folyamatban van.
(2) Beépítésre nem szánt területen – az (1) bekezdés szerinti védőzónán kívül – nem lehet szélerőművet elhelyezni az országos ökológiai hálózat övezetében, a kiváló termőhelyi adottságú szántók övezetében, a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezetében, a tájképvédelmi terület övezetében, valamint a világörökségi és világörökségi várományos területek övezetében.
(3) A Magyar Honvédség által üzemeltetett radaroktól számított 40 kilométer, valamint a katonai repülőterektől számított 15 kilométeren belül új szélerőmű, vagy szélerőmű park nem helyezhető el, a meglévő szélerőművek magassága nem növelhető, a szélerőmű parkok nem bővíthetők. E területeken kívül új szélerőmű vagy szélerőmű park akkor létesíthető, a meglévő szélerőművek magassága akkor növelhető, a szélerőmű parkok akkor bővíthetők, ha igazolható, hogy a tervezett szélerőmű vagy szélerőmű park létesítése és működése honvédelmi és katonai képességcsökkenést nem okoz.”


 

A 2025. december 24-én hatályba lépő TÉKA módosítások


A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet, valamint a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 398/2025. (XII. 16.) Korm. rendelet preambulum-részlete szerint „Magyarország adottságai lehetővé teszik a szélenergia észszerű, környezeti és társadalmi szempontból is elfogadható hasznosítását. A technológiai fejlődés indokolttá tette, hogy a korábban meghozott szabályozási környezet felülvizsgálatra kerüljön (…), amely egyszerre biztosítja a beruházások kiszámíthatóságát, a környezeti és lakossági érdekek védelmét, valamint a nemzeti energiapolitikai célkitűzések megvalósítását”.

Kis terjedelmű, de lényeges módosítást hozott 2025 karácsonya a TÉKA szélerőművek, szélerőmű-parkok elhelyezésének sajátos szabályai körében. Az erre vonatkozó, 2025. december 24-től hatályos norma:
 

TÉKA 42. § „(1) A 6. § (3) bekezdés 1-6. pontjában, valamint 11. és 12. pontjában szereplő területen és annak határától számított 700 méteres védőzónán belül szélerőművet és szélerőmű parkot nem lehet elhelyezni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti védőzónán kívül nem lehet szélerőművet elhelyezni az országos ökológiai hálózat övezetében, a kiváló termőhelyi adottságú szántók övezetében, a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezetében, a tájképvédelmi terület övezetében, valamint a világörökségi és világörökségi várományos területek övezetében.
(3) A Magyar Honvédség által üzemeltetett radaroktól számított 40 kilométer, valamint a katonai repülőterektől számított 15 kilométeren belül új szélerőmű, vagy szélerőmű park nem helyezhető el, a meglévő szélerőművek magassága nem növelhető, a szélerőmű parkok nem bővíthetők. E területeken kívül új szélerőmű vagy szélerőmű park akkor létesíthető, a meglévő szélerőművek magassága akkor növelhető, a szélerőmű parkok akkor bővíthetők, ha igazolható, hogy a tervezett szélerőmű vagy szélerőmű park létesítése és működése honvédelmi és katonai képességcsökkenést nem okoz.”


Látható, hogy a (3) bekezdés – amely a honvédelmi és katonai képességek, illetve a szélerőművek viszonyáról szól (honvédségi radarok, katonai repülőterek közelsége) – nem változott: ez már az OTÉK utolsó időállapotaiban is ugyanígy szólt. Milyen változások történtek egyéb tekintetben?

2025. december 23-ig valamennyi beépítésre szánt területen és annak határától számított 700 méteres védőzónán belül szélerőművet és szélerőmű parkot nem lehetett elhelyezni (kivéve az ipari gazdasági terület és az egyéb ipari gazdasági terület építési övezetekben elhelyezkedő azon területeket, ahol az Ngtv. vagy a Méptv. szerinti kiemelt beruházás valósult meg vagy van folyamatban).

Kép forrása: Jámbor Attila

2025. december 24-től már csak az alábbi építési övezeteken és azok határától számított 700 méteres védőzónákon belül tilos minden esetben szélerőművet és szélerőmű-parkot elhelyezni:
a) nagyvárosias lakóterület,
b) kisvárosias lakóterület,
c) kertvárosias lakóterület,
d) falusias lakóterület,
e) településközponti vegyes terület,
f) intézményi vegyes terület,
g) üdülőházas üdülőterület és
h) hétvégi házas üdülőterület.

Természetesen – miután magasépítményekről van szó – a Méptv. (2026. január 1-től módosult) ez irányú rendelkezéseire is figyelemmel kell lenni, azonban csak a külterületeken. Nem valószínű, hogy az volt a jogalkotói szándék, hogy a belterületeken a Méptv.-szerinti kontroll nélkül lehessen szélerőművet, szélerőmű-parkot elhelyezni a felsoroltakon kívüli építési övezetekben és valamennyi övezetben, de a TÉKA és a Méptv. összevetésből jelenleg ez látszik.
 

A Vet. Vhr. 2025 karácsonyán hatályba lépő változásai


Szintén kis terjedelmű módosítások léptek hatályba 2025. december 24-én a Vet. Vhr.-ben; aprónak tűnő, de a szélerőmű- és szélerőműpark-beruházók számára fontos könnyítéseket hozva:

 

Vet. Vhr.
„58. § (1) Az erőművi engedélyezés szempontjából – kivéve a szélerőmű parkok esetét – a 0,5 MW és az 50 MW erőművi teljesítményhatárt az erőművi névleges teljesítőképesség mértékének megállapítása során úgy kell alkalmazni, hogy az engedélyt kérelmező tulajdonában lévő, egy erőművi telephelyen üzemeltetett valamennyi villamos energia előállítására alkalmas erőműegységet együttesen kell figyelembe venni.
(2) A szélerőmű park az erőművi engedélyezés szempontjából egy erőműnek tekintendő, azonban ha az adott szélerőmű park eléri az 50 MW erőművi teljesítményhatárt, akkor a Hivatal kérelemre azokat a kérelemben szereplő megbontásban 50 MW erőművi teljesítményhatár alatti erőművek szerinti megbontásban külön-külön engedélyezi.”

„103/B. § (1) Könnyített térség azon járás közigazgatási területén jelölhető ki, ahol
a) naperőművek létesítése vagy bővítése esetén a globálsugárzás átlagos évi összege a járásra vetítve meghaladja a 4900 MJ/m2-t, vagy
b) szélerőművek létesítése vagy bővítése esetén a szélerőművek telepítésének szempontjából könnyített térségek kijelöléséről szóló miniszteri rendelet hatálybalépésekor szélerőmű vagy szélerőmű park már rendelkezett hatályos kiserőművi összevont engedéllyel.”


 

A 2026. január 1-jén hatályba lépő, törvényi szintű módosítások


Az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2025. évi XCVI. törvény preambulum-részlete szerint: „A szélerőművek létesítésére és engedélyezésére vonatkozó eljárási szabályok korszerűsítése olyan jogi környezet létrehozásához járul hozzá, amely egyszerre biztosítja a beruházások kiszámíthatóságát, a környezeti és lakossági érdekek védelmét, a nemzeti energiapolitikai célkitűzések megvalósítását.”

E módosító törvény a Méptv.-be két új rövid bekezdést illesztett be 2026. január 1-jei hatálybalépéssel (továbbá egy bekezdést módosított és alkalmazási szabályt is rendelt hozzájuk):

 

Méptv.
„7. § (2a) A (2) bekezdésétől eltérően szélerőmű és szélerőműpark létesítése esetén nem kell csereterületet biztosítani, ha a villamos energiáról szóló törvény szerinti könnyített térségben valósul meg a beruházás.”

„76. § (10a) A (10) bekezdés c) pontjától eltérően, ha a szélerőmű a villamos energiáról szóló törvény szerinti könnyített térségben valósul meg, akkor a szélerőmű terepcsatlakozásához, lejtős terepen a szélerőmű lejtőoldali legalacsonyabb terepcsatlakozásához mért legmagasabb pontja nem haladhatja meg a 199 métert.
(11) A (10) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a katonai, honvédelmi és nemzetbiztonsági célú és rendeltetésű építményekre, a mezőgazdasági rendeltetésű építményekre, a víziközművekre, villamos távvezeték tartóoszlopaira és az elektronikus hírközlési építményekre. Az épületekre a (7)-(9) bekezdésben foglaltak az irányadóak. A szélerőművek esetében a (10) bekezdés c) pontja és a (10a) bekezdés szerinti magasságot a szélerőmű oszlopmagasságára kell érteni.”

„234/A. § [Szélerőművekre vonatkozó átmeneti rendelkezések]
E törvénynek az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2025. évi XCVI. törvénnyel (a továbbiakban: Mód.Tv.) megállapított 7. § (2a) bekezdését és 76. § (10a) bekezdését a Mód.Tv. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.”


Tehát, ha megjelenik az energiaügyi miniszternek a könnyített térségek kijelölésére vonatkozó rendelete, akkor az abban – a szélenergia hasznosítása tekintetében – kijelölt könnyített térségek területén, külterületen, akár 199 méter oszlopmagasságú szélerőmű is létesíthető. Amint már említettük belterületen elvileg még ez a korlát sem érvényesül, azonban aligha lehetett ez a jogalkotói cél (valószínűleg ezt a közeljövőben pontosítják majd).

Továbbá, ha új beépítésre szánt terület kijelölését igényli a könnyített térségek területén a szélerőmű, szélerőmű-park elhelyezése, akkor – a Méptv. 7. § (2) bekezdés szerinti főszabálytól eltérően – nem kell ezzel egyidejűleg a településtervben csereterületet kijelölni.

A 2025. évi XCVI. törvény számos ponton módosította a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvényt (Vet.) is; ezekből csak a szélerőművekkel kapcsolatban 2026. január 1-jén hatályba lépő új szakaszt idézzük:

 

Vet.
„131/A. § (1) Szélerőmű vagy szélerőműpark építése esetén az engedélyes a szomszédos ingatlan tulajdonosával a szomszédos ingatlan feletti légi tér használatára vonatkozó megállapodást köt, ha a szélerőmű turbinalapátja a szomszédos ingatlanra átnyúlik, kivéve a (6) bekezdés szerinti esetet.
(2) Az engedélyes a megállapodást az építési engedély iránti kérelemhez csatolja.
(3) A megállapodás megkötéséhez való hozzájárulást megadottnak kell tekinteni a 127. § (2a) és (2b) bekezdése szerinti esetben.
(4) Ha sikertelen az (1) bekezdés szerinti megállapodás megkötése, az engedélyes a légi tér használatára vonatkozó használati jog megalapítását a Hatóságtól kérheti.
(5) Ha a Hatóság határozatával megalapított használati jog a szomszédos ingatlan használatát korlátozza, az e jog alapításáért a korlátozás mértékének megfelelő kártalanítás jár. A kártalanításról a Hatóság a határozatában rendelkezik. Ha a kártalanítás mértékének meghatározása érdekében a Hatóság szakértőt rendel ki, az ezzel összefüggő eljárási költségeket az engedélyes viseli.
(6) Szélerőmű vagy szélerőműpark építésére irányuló engedélyezési eljárásban a légi tér használatát a szomszédos ingatlan tulajdonosának hozzájárulása nélkül a Hatóság abban az esetben engedélyezi, ha
a) a turbinalapát legalacsonyabb pontja működés közben a szomszédos ingatlan terepszintjétől számítva legalább 40 méter magasságban van, és
b) a szomszédos ingatlan rendeltetésszerű használatát a turbinalapát nem akadályozza.
(7) A (6) bekezdésben foglaltak fennállása esetén a Hatóság az esetleges kártalanítás tekintetében az (5) bekezdés szerint jár el.


Fentiekhez két magyarázat:

1) Az idézett Vet. 131/A. § (3) bekezdésben említett Vet. 127. § (2a) és (2b) bekezdések azokat az eseteket rögzítik, amikor a megállapodás megkötéséhez való hozzájárulást megadottnak kell tekinteni az olyan tulajdonos, tulajdonostárs esetében, akinek a részére a megállapodás tervezetének közlése
a) nem lehetséges, mert
aa) személye bizonytalan, vagy
ab) lakcíme, tartózkodási helye, székhelye, telephelye, fióktelepe ismeretlen, vagy
b) meghiúsul, mert a postai küldemény
ba) azzal a jelzéssel érkezik vissza, hogy „nem kereste” vagy „elköltözött”, vagy
bb) átvételét megtagadta, vagy
c) eredményes, de a nyilatkozattételre megszabott határidőn belül nem nyilatkozott.

A fenti a) pont aa) alpontjának alkalmazása szempontjából akkor minősül a tulajdonos, tulajdonostárs személye bizonytalannak, ha
a) azonosítása nem lehetséges az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatai, vagy gazdálkodó szervezetet nyilvántartó közhiteles nyilvántartás alapján, vagy
b) természetes személy esetén örököse, gazdálkodó szervezet esetén jogutódja az ingatlan-nyilvántartásból, vagy gazdálkodó szervezetet nyilvántartó közhiteles nyilvántartásból nem állapítható meg.

2) A jogalkotó az új 131/A. §-t a Vet. XIV. Fejezetében helyezte el, ahol a „Hatóság” alatt – a Vet. 115. § (2) bekezdése alapján – a sajátos építményfajta szerinti építésügyi hatóságot kell érteni: ez pedig a villamosenergia-ipari építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 382/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 3. §-a szerint a műszaki biztonsági feladatkörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal.