03. Hatósági (bírósági) határozat

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2008.09.09. 10:49 | Utolsó frissítés: 2014.03.31. 13:18

Olvasási idő: 4 perc
Határozattulajdonszerzési jogcímekhatósági határozatbírósági határozateredeti tulajdonszerzési jogcímekvagyonelkobzáseredeti tulajdonszerzési jogcímVagyonKonferenciák
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A hatósági (bírósági) határozat az eredeti tulajdonszerzési jogcímek egyik, de nem a leggyakrabban előforduló esete.



1.
A tulajdonszerzés feltételei

Aki a dolgot hatósági (bírósági)határozat útján jóhiszeműen szerzi meg, tulajdonossá válik, tekintet nélkül arra, hogy korábban ki volt a tulajdonos. A tulajdonjogot hatósági határozattal megszerző jogosult - ha a hatósági határozat eltérően nem rendelkezik - ingó dolog esetén a dolog birtokának átruházásával, ingatlan esetén tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésével szerzi meg. A dolog tulajdonának hatósági (bírósági) határozattal való megszerzésével megszűnnek a harmadik személynek a dolgot terhelő jogai, kivéve, ha a hatósági (bírósági) határozattal szerző e jogok tekintetében nem volt jóhiszemű [2013. évi V. tv. 5:42. §].

A tulajdonjog átszállásának feltételei hatósági (bírósági) határozat esetében:
- jogerős határozat (ezzel következik be a tulajdonosváltozás, ez alapján jegyzik be a tulajdonjogot az ingatlan-nyilvántartásba)
- az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés (ingatlan esetében ez érvényességi feltétel).

Ha az állam jogszabály erejénél fogva, valamint bírósági vagy más hatósági határozattal kártalanítás nélkül szerez tulajdonjogot, a dolog értékének erejéig felel a volt tulajdonosnak a tulajdonszerzéskor - jogszabály, bírósági és más hatósági határozat vagy visszterhes szerződés alapján - jóhiszemű személlyel szemben fennálló kötelezettségéért. Az állam felelőssége akkor áll fenn, ha a jogosult a volt tulajdonos vagyonára végrehajtást vezetett, és a végrehajtás során a követelés nem nyert kielégítést. Az állam tulajdonszerzése nem érinti a jóhiszemű harmadik személy javára az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett jogokat

Ez azt jelenti, hogy például az ingatlanra bejegyzett jelzálogjog jogosultjának követelését - ha az adós nem fizet - az állam fogja kifizetni. Az állam felelőssége azonban értelemszerűen csak a határozattal érintett ingatlan értékéig terjed. Fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy a széljegyen lévő jog nem elegendő, kizárólag a már bejegyzett jogokra vonatkozik ez az előnyösebb rendelkezés (1959. évi IV. tv. 120. §) [1994. LIII. tv. 127. §; 2013. évi V. tv. 5:42. §; 2013. évi V. tv. 5:167-5:168. §].

2.
A hatósági (bírósági) határozattal való tulajdonszerzés esetei


2.2.1. Bírósági határozattal történő tulajdonszerzés: egy büntetőjogi intézkedés, a vagyonelkobzás - a tulajdonszerző: az állam.
A vagyonelkobzás célja, hogy a bűncselekmény útján szerzett javakat vegyék el az elkövetőtől. Ennek megfelelően a Büntető Törvénykönyv (Btk.) kimondja, hogy vagyonelkobzást kell elrendelni arra
a) a bűncselekmény elkövetéséből eredő vagyonra, amelyet az elkövető a bűncselekmény elkövetése során vagy azzal összefüggésben szerzett,
b) a vagyonra, amelyet az elkövető bűnszervezetben való részvétele ideje alatt szerzett,
c) a vagyonra, amelyet a kábítószer-kereskedelem elkövetője a bűncselekmény elkövetésének ideje alatt szerzett,
d) a vagyonra, amely a bűncselekmény elkövetéséből eredő, a bűncselekmény elkövetése során vagy azzal összefüggésben szerzett vagyon helyébe lépett,
e) a vagyonra, amelyet a bűncselekmény elkövetése céljából az ehhez szükséges vagy ezt könnyítő feltételek biztosítása végett szolgáltattak vagy arra szántak,
f) a vagyonra, amely az adott vagy ígért vagyoni előny tárgya volt.
A vagyonelkobzást el kell rendelni arra a bűncselekmény elkövetéséből eredő, a bűncselekmény elkövetése során vagy azzal összefüggésben szerzett vagyonra is, amellyel más gazdagodott. Ha gazdálkodó szervezet gazdagodott ilyen vagyonnal, a vagyonelkobzást a gazdálkodó szervezettel szemben kell elrendelni.
A vagyonelkobzásnak természetesen korlátai is vannak (pl. nem terjedhet ki arra a vagyonra, amely a büntetőeljárás során érvényesített polgári jogi igény fedezetéül szolgál, vagy amelyet jóhiszeműen, ellenérték fejében szereztek [2012. évi C. tv. 74. §].

2.2.2. Hatósági határozattal történő tulajdonszerzés: a földhivatalok feladata, a kárpótlás során szerzett termőföldek elvétele, jogszabályi feltételek esetében - a tulajdonszerző: az állam.
A körzeti földhivatal a kárpótlásra jogosult személytől - kártalanítás nélkül - az állam tulajdonába adja (adta) azokat a termőföldeket, amelyeket a kárpótlási eljárásban szereztek, és a jogosult azt nem mezőgazdasági termelésre hasznosított vagy a tulajdonszerzéstől számított öt éven belül kivonta a mezőgazdasági termelésből [1991. évi XXV. tv. 22-23. §].

A termőföldről szóló törvény határozza meg azt, hogy mik azok a körülmények, amelyek mellett a kivont termőföldet nem kell elvenni a tulajdonostól (pl. ha a termőföldet vagy annak egy részét a települési önkormányzat által meghatározott gazdasági területen (tanya, farmgazdaság) az indokolt állandó ottlakáshoz és a mezőgazdasági termeléshez szükséges lakó- és gazdasági épületek, építmények létesítésére használják fel) [1994. évi LV. tv. 81. §].

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...