Mi történik akkor, ha a hatóság nem a jogi képviselő, hanem az ügyfél számára küldi meg a döntését?

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2019.02.09. 12:58 | Utolsó frissítés: 2019.02.09. 12:58

Olvasási idő: 6 perc
képviseletKézbesítési vélelemjogegységi határozatdöntés közlésejogi képviselőkézbesítés
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

Az EBH2009. 2109. számon közzétett elvi bírósági határozat kimondta, hogy szabályszerű kézbesítés hiányában nincs olyan másodfokú határozat, amelynek bírósági felülvizsgálatára törvényes lehetőség lenne. A Kúria Közigazgatási-Munkaügyi Kollégiumának tanácsa el kívánt térni ettől a határozattól, ezért jogegységi eljárás lefolytatását kezdeményezte a jogi képviselővel eljáró ügyfél részére történő kézbesítés joghatályosságának értelmezéséről.


Magyar Közlöny: 2019. évi 12. szám
Kúria Közigazgatási-Munkaügyi Jogegységi Tanácsa: 1/2019. Közigazgatási-munkaügyi jogegységi határozat
 

Ha csak az ügyfél értesül a döntésről, akkor indíthat-e pert?


A probléma úgy merült fel, hogy amennyiben az ügyfél igazoltan értesül a határozatról és a jogorvoslati határidő betartásával terjeszt elő jogorvoslat kérelmet, akkor azt a bíróságoknak hogyan kell értékelnie. A bírósági döntések egy része ilyen esetben a jogi képviselő részére történő kézbesítésének hiányát nem tekintette az ügy érdemére kiható súlyos eljárási jogszabálysértésnek, amely a határozat hatályon kívül helyezését megalapozná. A Legfelsőbb Bíróság EBH.2009. 2109. számú elvi döntésében foglalt jogi álláspont viszont az, hogy amennyiben az ügyfél a közigazgatási eljárás során jogi képviselővel jár el, úgy az eljárásba a jogi képviselő bevonása kötelező. Ebből következően a jogi képviselőnek történő kézbesítés elmaradása esetén a határozat csak akkor joghatályos, ha annak kézbesítése/közlése a jogi képviselő részére történik meg. Az elmaradt szabályszerű kézbesítés folytán nem jogerős határozat ellen nem lehet pert indítani, a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül el kell utasítani (a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény szóhasználatában vissza kell utasítani), megindult per esetén, pedig a pert meg kell szüntetni.

Az indítványozó szerint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) a jogi képviselő részére történő közlésre vonatkozó szabályozást egyáltalán nem tartalmaz, így a hasonló tárgyú ügyben indult közigazgatási per során kizárólag az ügyfél részére történő közlés szabályszerűsége, időpontja vizsgálandó. Kérdésként merült fel, hogy az ügyfél értesítését követően, a jogorvoslati határidőn belül benyújtott jogorvoslati kérelem (kereset, felülvizsgálati kérelem) elbírálása során a jogi képviselő részére történő közlés hiánya miként értékelhető.
 

Elindul a jogorvoslati határidő számítása, ha az ügyfél átadja az ügyvédnek a döntést


Az Ákr. 13. § (6) bekezdése szerint, ha az ügyfélnek képviselője van és az ügyfél eltérően nem rendelkezik, az iratokat a hatóság – a személyes megjelenésre szóló idézés kivételével – a képviselő részére küldi meg. Ez a szabály tartalmilag megegyezik a Ket. 40. §. (7) bekezdése rendelkezésével.

A képviselet jogintézményének lényege, hogy a képviselő az ügyfél helyett és annak nevében való eljárásra kapott felhatalmazást. Ezt a felhatalmazást – éppen az ügyfél érdekében – csak maga az ügyfél „korlátozhatja”, azzal, hogy a fentiek szerint kéri a határozat saját részére történő kézbesítését. A Legfelsőbb Bíróság számos esetben kimondta, hogy nem jogerős az a határozat, amely szabályszerűen nem lett minden ügyfél számára kézbesítve, amennyiben a félnek meghatalmazott jogi képviselője van, a jogorvoslatra nyitva álló határidőt a jogi képviselővel való szabályos határozati közlés időpontjától kell számítani.

Amennyiben szabályszerű kézbesítés hiányában a keresetlevél benyújtása mégis megtörtént, az eljáró bíróságnak meg kell nyilatkoztatnia a felperes jogi képviselőjét arról, hogy mikor értesült az alperes határozatának kézbesítéséről, azt részére mikor adta át ügyfele. Mindez azt jelenti a Kúria szerint, hogy a határozatról való tudomásszerzéstől ilyen esetekben már nem lehet eltekinteni, még akkor sem, ha a közlés nem volt szabályszerű, azzal ugyanis elkezdődik a jogorvoslati határidő. Vagyis a döntésnek - az ügyfél által - a jogi képviselő részére történő megküldése megindítja a jogorvoslati határidőt.

A Ket. 6. § (1) bekezdéséből fakadó jóhiszemű eljárási kötelezettség miatt a nem értesített ügyfeleket - amennyiben az értesítés elmaradása ellenére tudomást szereznek a határozatról - kötelesek a törvényben meghatározott határidőn belül igazolási kérelemmel élni, a határozat ellen fellebbezést előterjeszteni, vagy kérni a határozat kézbesítését, és azt követően élni a fellebbezési jogukkal. A korlátlan ideig lebegtetett jogorvoslati kérelem több ügyfeles eljárásban különös jogsérelemmel járna azon ügyfelekre nézve, akik a jogerős (Ákr. szóhasználatában végleges) határozatban bízva szereztek jogosultságokat. A Kúria kiemelte az építkezések ügyét, mivel az évekig jogerősnek (véglegesnek) hitt építési engedély másodfokú vagy bírósági megsemmisítése esetén az építkező bontásra vagy fennmaradási engedély kérelmezésre lenne kötelezhető, amely a jóhiszemű eljárási kötelezettség megsértése (vagyis ha a határozatról való tudomásszerzést követően eltelt hosszú idő után benyújtott fellebbezés vagy kereset előterjesztése) miatt egyáltalán nem lenne méltányos az építtetővel szemben.
 

Az ügyfél adhat-e be keresetet, ha az ügyvéd még nem kapta meg a döntést?


A Kúria véleménye szerint nem sérül a tisztességes eljárás követelménye, és az e követelményt magába foglaló bírósághoz fordulás joga, ha az ügyfél az érdemi döntésről értesült, ez ellen bírósághoz fordulhatott, amely érdemben elbírálta keresetét. Éppen akkor sérülhetne ez utóbbi két elv, és így a tisztességes eljáráshoz való jog, ha a bíróság az ügyfél keresetét – a kézbesítés joghatályosságának hiányára tekintettel – érdemben nem vizsgálná.

Fontos, hogy akkor is biztosítani kell a keresetet benyújtó ügyfél garanciális jogainak védelmét, ha a jogi képviselő részére történő közlés nem volt szabályszerű, ezért a bíróság mindig a konkrét tényállás függvényében vizsgálhatja, hogy a joghatályos közlés elmaradása és a jogi képviselő mellőzése a közigazgatási eljárásban, mint megvalósult eljárási jogsértés milyen módon hatott ki az ügy érdemére, érintette-e az ügyfél jogorvoslathoz és tisztességes eljáráshoz való jogát, valamint a jogbiztonság követelményét.
 

A 1/2019. KMJE jogegységi határozat


A fentiek alapján a Kúria öttagú Közigazgatási-Munkaügyi Jogegységi Tanácsa az alábbi 1/2019. KMJE jogegységi határozatot hozta:

I. Ha az ügyfél a közigazgatási eljárásban jogi képviseletet vesz igénybe, a jogi képviselő részére történő kézbesítés minősül joghatályos közlésnek. Joghatályos közlés hiányában a jogorvoslati határidők nem kezdődnek meg.

II. Amennyiben az ügyfél tudomást szerez a határozat tartalmáról és a keresetlevelét előterjeszti, a bíróság vizsgálhatja, hogy a joghatályos közlés elmaradása milyen módon érintette az ügyfél jogorvoslathoz és tisztességes eljáráshoz való jogát, valamint a jogbiztonság követelményét.

III. A jogegységi tanács az EBH.2009. 2109. számon közzétett határozat elvi bírósági határozatként való fenntartását megszünteti.
 

Építési jog 2024 konferencia 

Tervezés, beruházás és kivitelezés a magyar építészetről szóló új törvény (Méptv.) alapján

2024. október 1-jén léptek hatályba a Méptv. leglényegesebb rendelkezései, melyek teljesen átalakították a tervezés, az építésügyi engedélyezés és a kivitelezés szabályrendszerét. Miben változtatja meg mindez az Ön feladatait, az új Méptv. alapján mit kell máshogyan csinálnia, mint korábban? Ha erre keresi a választ, érdemes részt venni konferenciánkon! Délelőtti téma: Településrendezési követelmények 2024. október 1-jétől. Délutáni téma: Engedélyezési, tervezési és kivitelezési követelmények 2024. október 1-jétől.
Délelőtt itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/243
Délután itt: https://epitesijog.hu/tanfolyam/244
Időpont: 2024. október 15. (a videófelvételeket október 31-ig meg lehet tekinteni) 
Helyszín: AVKF Budapesti Campus, 1201 Budapest, Török Flóris u. 227-229.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...