Kiemelten közérdekű beruházások ingyen használhatják a közterületet

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2020.04.02. 21:44 | Utolsó frissítés: 2020.07.20. 12:28

Olvasási idő: 6 perc
közterület használatnemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásközterület-használati szerződéskiemelten közérdekű beruházás
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

Egyetlen beruházónak sem ismeretlen probléma, hogy az építkezés során óhatatlanul is igénybe kell venni a közterületet: például állványokat kell felállítani, deponálni kell az építési anyagot, darut kell építeni. A közterület használatára vonatkozó eljárás lefolytatására és a közterület-használati díjak megállapítására vonatkozó részletszabályokat az érintett önkormányzat jogosult rendeletében rögzíteni. Az Országgyűlés úgy döntött, hogy egyes beruházásokat kiemel az önkormányzati rendeletek szabályozási köréből, és kimondja, hogy bizonyos esetekben a közterület használatáért nem kell díjat fizetni.



 
Magyar Közlöny: 2020. évi 46. szám
Érintett jogszabály: 2006. évi LIII. törvény, 1997. évi LXXVIII. törvény
Módosító jogszabály: 2020. évi VI. törvény
Hatályos: 2020. március 24.
 

Nem lesz bevételük az önkormányzatoknak a közterület használatból


A 2020. évi VI. törvény értelmében – törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott – időtartamra díjmentessé vált a helyi önkormányzat tulajdonában álló közterület használata azon kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánított építési beruházásoknál, amelyek legalább 50%-ban központi költségvetési támogatásból valósulnak meg [2019. évi CX. tv. 1. § (1) bek.; 1997. évi LXXVIII. tv. 54. § (5a) bek.].

A jogszabály indokolása (amely a parlament.hu oldalon ITT, illetve az Indokolások Tárában ITT megtalálható) szerint a díjmentes használattal érintett „beruházás a jövőben a közérdeket szolgálja, azaz a helyi önkormányzat területén élő lakosság életminőségének javulását szolgálja, valamint az érintett önkormányzat feladatainak hatékonyabb ellátásához is hozzájárul. A díjmentességre azonban – az önkormányzati autonómiára tekintettel – még a közérdekű cél megvalósítását szolgáló beruházások esetében is csak a lehető legszűkebb, az építési munkálatok elvégzéséhez nélkülözhetetlen mértékben, időtartamban és területre korlátozottan kerülhet sor.”

Valószínűleg az önkormányzatoknak nincs (pontosabban nem volt) a kiemelten közérdekű beruházásokból a költségvetésükhöz képest jelentős bevételük, de az tény, hogy ezzel a bevétellel a jövőben nem számolhatnak. Több településen, budapesti kerületben egyébként meghatározott ideig és mértékben a helyi rendelet alapján is költségmentes volt a közterület használata az építkezések esetében. A közterület-használati költség ettől függetlenül a beruházó számára egy visszatartó erő lehetett, hiszen gazdasági okokból igyekezett az önkormányzat területének igénybevételét a minimálisra csökkenteni.
 

 

Meddig tart a díjmentes használat?


Adott a kérdés: mi határozza meg, hogy mi minősül az építési munkálatok elvégzéséhez nélkülözhetetlen mértékű, időtartamú és területű közterület-használatnak? Maga a kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánító törvény vagy kormányrendelet határozza meg a projekt helyszínét és környezetét, és a közterület használatának feltétlenül szükséges időtartamát is [2019. évi CX. tv. 1. § (1) bek.; 1997. évi LXXVIII. tv. 54. § (5a) bek.]. Mivel ezeket a paramétereket az egyes beruházások esetében jogszabályok rögzítik, így ezeket az önkormányzatok „készen kapják”, a törvényt vagy kormányrendeletet végre kell hajtaniuk. A célszerűségi szempontok figyelembevétele a jövőben az Országgyűlés vagy a Kormány feladata lesz, hiszen ezen jogalkotó szervek rögzítik majd a körülményeket.

Az könnyen belátható, hogy ha a beruházás környezetében található önkormányzati területek kiterjedését az önkormányzattal nem kell egyeztetni, az nagy előnyt jelent a beruházó számára. Praktikusan azonban a jövőben is érdemes lesz egyeztetni az önkormányzattal, hiszen a forgalomtechnika kialakítása és az organizáció miatt a közútkezelői hozzájárulásokra valószínűleg változatlanul szükség lesz, hiszen ha ezt elhagynák, annak nem pénzügyi, hanem balesetvédelmi, hátrányos forgalomtechnikai következményei lehetnének. A közterületfoglalás díjmentessége és a közterület-használat egyeztetése két különböző dolog, a törvénytől függetlenül az egyeztetés véleményünk szerint szükséges lesz a jövőben is. Az más kérdés, hogy az egyeztetés végeredménye közterület-használati engedély, vagy jogszabály formájában fog-e megjelenni.

Mivel az állami projektek között is találunk olyat, amely az eredeti tervekhez képest csúszást szenved, ezért elképzelhető, hogy egyes beruházásoknál a közterület használatának feltétlenül szükséges időtartama miatt kell majd jogszabályt módosítani. Ha ugyanis ténylegesen csak a szükséges időt rögzíti a jogszabály, akkor az időtartamnak a tervezett ütemhez kell pontosan igazodnia, és a késés már a közterület-használati díj fizetését – illetve akár a jogosulatlan használat megvalósulását – eredményezheti.
 

Mi történik a már megkötött szerződésekkel?


A jogalkotási törvény (Jat.) főszabálya szerint új törvényi rendelkezés csak a 2020. évi VI. törvény hatályba lépését követően megkötött szerződésekre lenne alkalmazható, azonban a jelen esetben – a Jat. által biztosított lehetőséggel élve – a jogalkotó speciális előírásokat vezetett be [2010. évi CXXX. tv. 15. § (1) bek.]. A díjmentességet a hatálybalépéskor, vagyis 2020. március 24. napján folyamatban lévő beruházásokra is alkalmazni kell. Ezeknél a beruházásoknál annyi a kikötés, hogy a közterület-használat tárgyában kötött szerződés vagy közigazgatási hatósági engedély, illetve közterület-használati hozzájárulás esetében a közterület díjmentes használata kizárólag a közterület használatának feltétlenül szükséges időtartamát megállapító jogszabály hatálybalépésének napjától illeti meg a beruházót. Tehát nem minden, folyamatban lévő kiemelten közérdekű beruházás esetében lép életbe a díjmentesség, csak azon beruházások esetében, ahol ezt törvény vagy kormányrendelet külön ki is fogja mondani.

Ha a külön törvény vagy kormány szerint ingyenessé vált a közterület-használat, és a díjmentes használat időszakára korábban már díjfizetés történt, akkor az önkormányzatnak vissza is kell fizetnie a befizetett díjat. Ezzel a 2020. évi VI. törvény visszamenőlegesen is csökkenteni tudja az önkormányzat közterület-használatból befolyó bevételét [2020. évi VI. tv. 2. §; 1997. évi LXXVIII. tv. 60/I. §].

 

Kiemelten fontos közérdekű cél lett a szociális célú beruházás


Csak törvény és kormányrendelet minősíthet egy projektet kiemelten közérdekű beruházásnak. Kiemelten közérdekű beruházás a közfeladat ellátásával összefüggő, különösen az alábbi kiemelten fontos közérdekű cél megvalósítására irányuló beruházás lehet:
a) energetikai, közlekedésfejlesztési, környezetvédelmi, vízügyi és vízvédelmi, katasztrófavédelmi, honvédelmi, nemzetbiztonsági, közigazgatási, illetve
b) oktatási, egészségügyi, kutatás-fejlesztési, kulturális, szociális, örökségvédelmi, sport, városfejlesztési.

A felsorolt célok közül a szociális cél az, amely 2020. március 24-i hatállyal került be a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvénybe [2020. évi VI. tv. 4. § (1) bek.; 2006. évi LIII. tv. 11. § (1) bek.].

A 2006. évi LIII. törvény – az Étv. rendelkezéseivel összhangban – már szintén tartalmazza a közterület-használat törvényi vagy kormányrendeleti szintű meghatározásának rendelkezéseit [2020. évi VI. tv. 4. § (2) bek.; 2006. évi LIII. tv. 11. § (3) bek.].
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...