E-építés keretrendszer– innovációval a magyar emberek szolgálatában

Szerző:  Dr. Jámbor Attila

Utolsó frissítés: 2015.08.23. 17:57

Közzétéve: 2015.08.23. 17:57

A Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program 2015. évre szóló éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1561/2015. (VIII. 12.) Korm. határozat számos területen érinti az építésügyi igazgatásban dolgozó szakembereket, és az építtetőket is. Az építésügy számára a leglényegesebb talán az „E-építés keretrendszer– innovációval a magyar emberek szolgálatában” elnevezésű projekt lehet.


A Magyar Közlöny 2015. évi 116. számában kihirdetett 1561/2015. (VIII. 12.) Korm. határozat megállapítja a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program 2015. évre szóló éves fejlesztési keretét az 1. melléklet szerint, és elfogadja a 2. melléklet szerint az ott felsorolt projektek kiemelt projektként történő nevesítését.

A projektek közül valószínűleg több is fogja érinteni az építésügyi igazgatást, így például „A szolgáltató kormányhivatali és közigazgatási modell bevezetése”, „Hatósági eljárások és hatósági jogalkalmazási gyakorlat felülvizsgálata és egyszerűsítése”, „3D alapú adat infrastruktúra kialakítása” elnevezésű projektek.

A Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság bonyolítja majd le azt a projektet, amely a leginkább kihathat az építésügyi hatósági szakemberek mindennapi életére: az „E-építés keretrendszer– innovációval a magyar emberek szolgálatában” elnevezésű projekt.

A Kormányhatározat szerint az „E-építés keretrendszer– innovációval a magyar emberek szolgálatában” projekt a jelenlegi jogszabályi környezet egyszerűsítésére, az egyablakos, teljes építésügyi folyamatot lefedő keretrendszer kialakítására, valamint ennek 3D technológiai támogatására irányul. A Kormány szerint az építési folyamatok elektronizálása tovább növeli az állampolgárok közigazgatásba vetett bizalmát, az egységes eépítésügyi keretrendszer biztosítja a kormányzatban jelenleg is működő rendszerek közötti interoperabilitást.

A projekt célja a 3D alapú megjelenítési technológia felhasználása, amely segít a településrendezési tervek elkészítésében, a tervpályázati rendszerbe érkezett pályázatok validálásában, a közműegyeztetési folyamat egyszerűsítésében, vagy a megvalósulási tervek áttekintésében.

A projekt keretében az építési beruházási projektek tervezéséhez általános, az uniós projektmetodikát támogató módszertan és a vállalkozások által igénybe vehető eszközök jönnek létre, segítve a beruházás mérföldkövei nyomon követését a finanszírozók számára, és a kivitelezés folyamata a nyilvánosság számára is átláthatóvá válik. A Kormány tervei szerint a projekt megvalósulásával a kiviteli és megvalósulási tervek egy helyen elérhetővé válnak, az elektronizáció segítségével valós idejű virtuális „helyszíni” ellenőrzés valósítható meg.

A megvalósítás fontos része még a széleskörű ismeretterjesztés, az új szabályok és eljárások megismertetése, az új eljárási szabályok és működési logikák átültetése szervezetfejlesztési eszközökkel. A projekt keretében tervezik egy képzési centrum felállítását és szemléletformáló oktatási tematikák kidolgozását is, stratégiai cél az állampolgárok környezettudatos szemléletének erősítése.

A 1561/2015. (VIII. 12.) Korm. határozat teljes szövege ide kattintva letölthető.

Teljeskörű tájékozódás érdekében javaslom még az alábbi dokumentumok áttekintését:

E-közigazgatási keretrendszer koncepció (2015. április 29.)

Közigazgatás-és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014-2020

A Közigazgatás-és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégia 2014-2020. 50-51. oldalán például ez olvasható: „A járási hivatalok 2013. január 1-jével történő felállításakor csak az államigazgatási feladatok közel fele került át a települési jegyzőktől, ugyanakkor számos olyan tisztán államigazgatási feladat maradt a települési önkormányzatok szerveinél, amelyek ellátása az állami szférában hatékonyabban és egyszerűbben történhet. Mindenképpen indokolt ezen feladatok (pl. építésügy vagy anyakönyvi igazgatás) részletes felülvizsgálata és indokolt esetben a feladat- és hatásköröknek a jegyzőktől a járási (fővárosi kerületi) hivatalokhoz telepítése.”
 

Időben értesítjük önt
a jogszabályváltozásokról

Kérje INGYENES értesítőnket a változásokról! Sok időt megtakaríthat, elkerülheti a bírságokat és jogvitákat!

Feliratkozás itt