Újra kivonhatók a zártkertek a művelés alól – de csak az önkormányzat rendeletét követően (Frissítve: 2025.10.31.)

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2025.10.20. 21:47 | Utolsó frissítés: 2025.10.31. 11:35

Olvasási idő: 19 perc
termőföldtermőföld végleges és időleges más célú hasznosítására vonatkozó engedélyezési eljárászártkerttermőföld más célú hasznosítása

Az ingatlan-nyilvántartási törvény 2025. június 26-i módosításának célja, hogy elősegítse a zártkerti ingatlanok tényleges funkciójához igazodó szabályozási környezet kialakítását azáltal, hogy lehetővé teszi azok egyszerűsített módon történő kivonását a mezőgazdasági művelés alól. Ez azonban nem jelent feltétel nélküli, és különösen nem azonnali építésjogi előnyöket. Továbbá, a 2015 közepétől 2017 év végéig élt hasonló lehetőséggel szemben, szükséges az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzatnak a művelési ágból történő kivonást lehetővé tevő rendeletalkotása is. A 2025 augusztusi tájékoztatónkat 2025. október 31-én frissítettük, mivel október 31-én hatályba lépett a Kormány részletszabályokat megállapító rendelete.



Magyar Közlöny: 2025. évi 75. szám2025. évi 126. szám
Módosító jogszabály: 2025. évi LXVII. törvény, 332/2025. (X. 30.) Korm. rendelet
Érintett jogszabály: 2021. évi C. törvény, 2007. évi CXXIX. törvény, 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet
Hatály: 2025. június 26., 2025. október 31.
 

A zártkertek művelésből történő kivonásának törvényi kerete: az Inytv. 2025. évi kiegészítés


Zárkerti ingatlan fogalmát az 1967. évi IV. törvény határozta meg, de ezt 1987. szeptember 1. napjától hatályon kívül helyezték. Jelenleg a hatályos jogszabályi fogalmat a termőföld védelméről szóló törvény (Tfvt.) határozza meg, amelyet – illetve a zártkertekre vonatkozó szabályozás változásait – az Építésijog.hu Fogalomtárában IDE kattintva olvashatnak el.

A zártkertek tulajdonosai 2015. november 30. napjától 2016. december végéig egyszer már egyszerűsített eljárásban kezdeményezhették az ingatlanuk művelés alóli kivonását (az erről szóló tájékoztatónkat ITT találhatják meg).

Ezt a lehetőséget – a Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény 211. §-a alapján – az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 2025. június 26-i hatállyal ismét tartalmazza (de a korábbitól eltérő szabályrendszer mellett):

72/E. § (1) Ha az önkormányzat rendeletben lehetővé teszi, a tulajdonos – e törvény és az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározottak szerint – kérheti az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlana (a továbbiakban: zártkerti ingatlan) művelési ágának űvelés alól kivett területként történő bejegyzését.
(2) A zártkerti ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzése a zártkerti ingatlan meghatározott részére is kérhető. Ez esetben a zártkerti ingatlant meg kell osztani.”

 

Kép forrása: Jámbor Attila

A 2025. évi LXVII. törvény 211. §-ához fűzött végső előterjesztői indokolásában erről ez olvasható:
„A módosítás célja, hogy elősegítse a zártkerti ingatlanok tényleges funkciójához igazodó szabályozási környezet kialakítását azáltal, hogy lehetővé teszi azok egyszerűsített módon történő kivonását a mezőgazdasági művelés alól. A jelenlegi szabályozás a zártkerti ingatlanokat – függetlenül attól, hogy azok sok esetben ténylegesen már nem mezőgazdasági célú használatban vannak – szigorú forgalmi és használati korlátozások alá vonja, amely a tulajdonosok joggyakorlását elnehezíti. A módosítás ezért lehetővé teszi az önkormányzatok számára, hogy rendeletben tegyék lehetővé a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonását. A rendelkezés új alcímmel egészíti ki az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvényt, amely kifejezetten a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonásának eljárására vonatkozik. A szabályozás lehetővé teszi, hogy a tulajdonos kérhesse a zártkerti ingatlanának „művelésből kivett” jogi jellel való bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba. Rögzítésre kerül továbbá, hogy ez a zártkerti ingatlan egy részére is kérhető, ebben az esetben viszont kötelező annak megosztása. Ez biztosítja a pontos ingatlan-nyilvántartási megfeleltetést.”

A normaszöveget és az indokolást összevetve látható, hogy a célok:
a) egyrészt az ingatlan-nyilvántartás közhitelének és a termőföld-statisztika valóságtartalmának növelése (ami ténylegesen nincs művelve, azt ne tartsák nyilván az állami szervek úgy, mint meghatározott művelési ágú termőföldterületeket),
b) másrészt a „szigorú forgalmi és használati korlátozások” alóli mentesítés.

A „használat” fogalomba esetlegesen beleérthető a tartós ott-tartózkodás, üdülési és/vagy lakhatási cél elérése is, azonban sem az Inytv. hatályos normaszövege, sem az idézett indokolás erre kifejezett utalást nem tesz.
 

A kormányrendeleti szintű szabályozás: az Inytv. Vhr. 2025. október 31-i kiegészítése


2025. június 26-a óta a legtöbb önkormányzat még nem alkotott e tárgyban rendeletet, elképzelhető, hogy az Inytv.-normaszövegben szereplő „az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározottak szerint” fordulat okán további központi jogszabályra is várnak.

Bár az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (Inytv Vhr) 2025. június 26. óta két ízben is módosult, sem a 2025. június 29-i több részletre, sem a 2025. július 1-jei egy szakaszra korlátozódó módosítások nem érintették a zártkertek művelés alóli kivonásának témakörét.

A Kormány honlapjára, társadalmi egyeztetésre kitett normaszöveg-tervezete ITT olvasható (a salátarendelet tartami összefoglalója és indokolása a kormany.hu oldalon ITT érhető el). A tervezet elkészítésére is tekintettel várható volt, hogy az Inytv Vhr-módosítás 2025 őszén már hatályba is fog lépni.

A Kormány négy másik rendeletének módosításával együtt hirdette ki az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (Inytv. Vhr.) módosítását a családok támogatásával kapcsolatos kormányrendeletek módosításáról szóló 332/2025. (X. 30.) Korm. rendelettel.

A salátarendeletnek az Inytv. Vhr.-t módosító rendelkezései a kihirdetés másnapján, azaz 2025. október 31-én léptek hatályba


A zártkertek művelésből történő egyszerűsített eljárásrendű kivonásának kormányrendeleti szintű szabályai a következők:
 

Inytv. Vhr. 15. § (3) A művelés alól kivett területek megnevezését – a (3a)–(10) bekezdésben foglalt eltéréssel – az ingatlannyilvántartásért felelős miniszter által a földügyi szakigazgatás hivatalos honlapján közzétett lista tartalmazza.
(3a) A művelés alól kivett terület megnevezése a 17/A. § alapján művelés alól kivont ingatlan esetén:
a) a 17/A. § (3) bekezdésében meghatározott esetben a zárkerti művelés alól kivett terület,
b) a 17/A. § (4) bekezdésében meghatározott esetben a zártkerti művelés alól kivett terület, mellette feltüntetve a fennálló épület fő rendeltetésének jellege.
Inytv. Vhr. 17/A. § (1) Az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlan művelés alól kivett területként történő bejegyzését lehetővé tevő önkormányzati rendeletet az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (a továbbiakban: Inytv.) 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemben meg kell jelölni.
(2) Az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárás eredményeként a zártkerti ingatlant alrészletekre történő bontás nélkül kell a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározottak szerint nyilvántartásba venni.
(3) A zártkerti ingatlan kivett megnevezését a 15. § (3a) bekezdés a) pontja szerinti megnevezéssel kell feltüntetni, ha a kérelem olyan zártkerti földrészletet érintően került benyújtásra, amelyen az ingatlan-nyilvántartás szerint épület nem áll.
(4) A zártkerti ingatlan kivett megnevezését a 15. § (3a) bekezdés b) pontja szerinti megnevezéssel kell feltüntetni, ha a kérelem olyan zártkerti földrészletet érintően került benyújtásra, amelyen az ingatlan-nyilvántartás szerint a kérelem benyújtásának időpontjában épület áll.
(5) A (4) bekezdés szerinti esetben a zártkerti ingatlant zártkerti művelés alól kivett területként az épület fő rendeltetésének megjelölésével együtt kell nyilvántartani.
(6) Ha a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározottak szerint nyilvántartásba vett ingatlanra épület feltüntetése iránti kérelem kerül benyújtásra, a kérelem tartalmára és a kérelemhez csatolandó okiratokra az épület feltüntetésére vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy az ingatlan művelés alól kivett megnevezését a (4) bekezdés szerinti tartalommal kell nyilvántartásba venni.
17/B. § (1) Az Inytv. 72/E. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a kérelemben meg kell jelölni, hogy a zártkerti ingatlannak a megosztása során kialakuló ingatlanok közül mely ingatlan kerüljön az ingatlan-nyilvántartásba a 15. § (3a) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott megnevezéssel nyilvántartásba vételre.
(2) A megosztást a telekalakítási eljárásra vonatkozó szabályoknak megfelelően kell elvégezni.
17/C. § Az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárás nem mentesíti a tulajdonost a zártkerti ingatlanon fennálló építmény ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez szükséges más hatósági engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.


 

Milyen különböző esetei lehetnek a zártkertek művelés alóli kivonásának?


Véleményünk szerint a kihirdetett szabályozás egyértelműen rendezi az egyes, jelenleg még művelési ággal bejegyzett volt zárkerti ingatlanok egyszerűsített eljárásrendű művelés alóli kivonásának különböző eseteit:

a) ha a tulajdonos nem a teljes ingatlanát akarja kivonni a művelés alól, akkor az Inytv. 2025. június 26-tól hatályos rendelkezése szerint előbb meg kell azt osztatnia, és a kérelmében meg kell jelölnie, hogy a megosztás során kialakuló ingatlanok közül melyik ingatlan kerüljön az ingatlan-nyilvántartásba az Inytv. Vhr. 15. § új (3a) bekezdésének a) vagy b) pontjában meghatározott megnevezéssel nyilvántartásba vételre;

b) ha nem áll jelenleg épület a telken, az új megnevezés a „zárkerti művelés alól kivett terület” lesz;

c) ha áll jelenleg (a példa kedvéért: gazdasági) épület a telken, az új megnevezés a „zárkerti művelés alól kivett terület, gazdasági épület” lesz;

d) a c) pontban foglalt esetnek ugyanakkor előfeltétele, hogy a meglévő épület fel is legyen már tüntetve az ingatlan-nyilvántartás térképi adatállományában az egyszerűsített eljárásrendű művelés alóli kivonás kérelmezésekor (amennyiben elmaradt az épületfeltüntetés, azt az adatváltoztatásra irányuló eljárást megelőzően pótolni kell);

e) amennyiben az elmaradt épületfeltüntetésnek az előfeltétele valamely más hatóság engedélyének, tudomásulvételének vagy hatósági bizonyítványának a megszerzése, úgy ez iránt a tulajdonosnak szintén megelőzően intézkednie szükséges (a „más hatóság” alatt elsősorban az általános építésügyi hatóság értendő, de egyes zártkerti ingatlanoknál releváns lehet pl. a települési önkormányzatnak a rendeltetésváltoztatást jóváhagyó településképi bejelentés-tudomásulvétele is);

f) végül a jövőre nézve úgy rendelkezik az Inytv. Vhr. új 17/A. § (6) bekezdése, hogy ha a már zártkerti művelés alól kivett és így nyilvántartásba vett ingatlanra épület feltüntetése iránti kérelem kerül benyújtásra, akkor a kérelem tartalmára és a kérelemhez csatolandó okiratokra az épület feltüntetésére vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.
 

Az Inytv. Vhr. 2025. október 31-én hatályba lépett kiegészítését követően már - a helyi rendeletek megalkotása esetén - megindítható a zártkerti ingatlanok ingatlan-nyilvántartási adatainak változására irányuló eljárás!

A helyi zártkerti rendelet nem növeli meg az ingatlan beépíthetőségét!


Az országos kereteken belül a települési önkormányzatoknak lehetőség van arra, hogy rendeletben lehetővé tegyék a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonását. Látható, hogy a képviselő-testületnek az Inytv. semmilyen korlátozást, mérlegelési szempontot nem állapított meg, az önkormányzatok a helyi viszonyokra és adottságokra tekintettel hozhatják meg ezt a döntést. Arra sincsen országos előírás, hogy a megalkotásra kerülő helyi önkormányzati rendelet csak a zártkerti területek művelés alóli kivonásának témaköréről szólhat. A képviselő-testület döntése elhelyezhető akár a HÉSZ-ben, vagy valamely más, akár „önkormányzati salátarendeletben” is.

A megalkotásra kerülő helyi rendelet nem jelenti azonban a telek beépítésre nem szánt övezetről beépítésre szánt övezetre – pl. lakó vagy üdülő övezetre – történő módosítását (amely alapvetően a belterületbe vonás feltétele is lenne). Az adott település érintett ingatlana változatlanul marad zártkert, és a művelés alól kivett ingatlan nem válik belterületté.
 

A helyi rendelettel történő művelés alól történő kivonás nem módosítja a telekre vonatkozó építésügyi előírásokat sem, azaz az adott ingatlan beépítési szabályai változatlanok maradnak.


Ahol a települések megalkotják a rendeletüket ott ez lényegében annak az „elfogadása” is, hogy a zártkerti ingatlanok tényleges használata és a nyilvántartás között jelentős ellentmondás van. Léteznek olyan zártkerti övezetek, ahol már több az egyébként nem megengedett lakhatási célú ingatlan, mint a gazdálkodási célú használat.

 

A zártkerti ingatlan beépítésre szánt övezetbe csak szigorú törvényi rendelkezések teljesítése mellett kerülhet


A beépítésre szánt övezetbe, illetve a belterületbe vonás ugyanis csak a helyi építési szabályzat (HÉSZ) módosításával (vagy új HÉSZ készítésével) történhet meg.

A beépítésre szánt övezetbe sorolásra azonban csak a - 2023. december 30-i, majd 2024. október 1-jei hatállyal is - szigorodott központi jogszabályi keretek között kerülhet sor. A 2023. december 30-i dátum a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvénybe (OTrT.) épített szigorító rendelkezéseket jelenti (lásd a „Mikor lépett, lép hatályba a magyar építészetről szóló törvény? 4. rész - OTrT. és BATrT. módosítások” című tájékoztatónkban az „Az új beépítésre szánt területek kijelölésének szigorítása” című alcímet).

Kép forrása: Jámbor Attila

A magyar építészetről szóló C. törvényben (Méptv.) – az alapelvek közé – 2024. október 1-jei hatállyal további szigorító rendelkezések kerültek be:

8. § [Új beépítésre szánt területekre vonatkozó követelmények]
(1) A zöldterület övezet nagysága
a) a település közigazgatási területén belül összességében nem csökkenhet, és
b) a településen – ha törvény ennél szigorúbb szabályt nem állapít meg – nem lehet kevesebb a település beépítésre szánt területének 3 százalékánál.
(2) Ha jogszabály új beépítésre szánt terület kijelölését nem tiltja, a településrendezési tervben új beépítésre szánt területet a következő szempontok alapján kell kijelölni:
a) a lakóterület építési övezeteknek és a vegyes terület építési övezeteknek csatlakozniuk kell a meglévő települési területhez,
b) a települések beépítésre szánt területeinek összességét – ott ahol ez fizikailag lehetséges – beépítésre nem szánt területekből álló, a szomszédos települések beépítésre szánt területei között mért legalább 500 méteres zöldgyűrűvel kell körbevenni, amely a települési zöldinfrastruktúra részét képezi és az új kijelölést követően is megmarad a szomszédos településekkel történő összenövés elkerülése érdekében, és
c) ha a tervezett új beépítésre szánt terület 5 km-es környezetében, az adott település közigazgatási területén belül az adott fejlesztés megvalósítására alkalmassá tehető 9. § szerinti barnamezős terület van, akkor új beépítésre szánt terület csak kiemelt közérdek esetében jelölhető ki.
(3) Az új beépítésre szánt területek kijelölése során a következő feltételeknek együttesen meg kell felelni, és ezt az önkormányzatnak külön önkormányzati határozattal – amely a településrendezési terv mellékletét képezi – igazolni kell:
a) a 7. § (2) bekezdésében, valamint az (1) és (2) bekezdésben foglaltak teljesülését,
b) számítással igazolva, hogy a település közigazgatási területének biológiai aktivitás értéke az új beépítésre szánt területkijelöléssel nem csökken,
c) hogy új lakóterület kijelölése esetén a szilárd burkolatú úton való megközelítés biztosított lesz, a közműkapacitás a közműszolgáltató nyilatkozata szerint rendelkezésre áll – vagy ha nem áll rendelkezésre, a közműpótló műtárgyak az ingatlanon belül biztosítottak lesznek –, valamint az óvodai, általános iskolai és egészségügyi alapellátás a településen vagy a kijelölt új lakóterület legfeljebb 5 km-es környezetében a kijelölést követő 3 éven belül biztosított lesz,
d) hogy a település már beépítésre kijelölt területén belül nincs olyan szabad, építési tevékenységgel nem érintett terület vagy barnamezős terület, amely az új beépítést előirányzó rendeltetésnek és használatnak megfelel, és
e) a Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi CXXXIX. törvény (a továbbiakban: Trtv.) új beépítésre szánt terület kijelölésére vonatkozó követelményeinek teljesülését.
(4) Kiemelt közérdek esetében az (1) bekezdés b) pontjában, a (2) bekezdésben és a (3) bekezdés c) és e) pontjában foglaltak teljesülése alól az országos főépítész országos főépítészi véleményében – részletes indokolás mellett – felmentést adhat, amellyel szemben az önkormányzati rendelet elfogadását követően, egyéni jogsérelem esetén az érintett bírósághoz fordulhat vagy a törvényességi felügyeletet gyakorló kormányhivatalnál eljárást kezdeményezhet.


Sajnos, a 2025. június 26-i Inytv.-módosításról tudósító sajtó gyakran összemossa a művelési ág törléséből kétségtelenül származó előnyöket a tévesen feltételezett azonnali építésjogi előnyökkel.


A beépíthetőség minimális előfeltétele még az állami főépítészi egyetértéshez kötött HÉSZ-módosítás (a lakó rendeltetést illetően). Amennyiben viszont új beépítésre szánt területbe (ezáltal belterületbe) is át akarja sorolni a település az adott zártkerti telektömbö(ke)t, annak az előbb írt országos érvényű, törvényi szigorítások igen komoly gátját jelentik. A legtöbb esetben országos főépítészi jóváhagyás is kell, de objektív, azaz abszolút akadályok is léteznek: pl. nincs rendelkezésre álló szabad földterület a zöldterületi kompenzációra a településen és/vagy nem lenne megtartható a biológiai aktivitás-érték szintje.

 

Miért előnyös a zártkerti helyi rendelet az ingatlantulajdonosoknak?


Felmerülhet, hogy ha nem jelent automatikusan beépíthetőséget, vagy a korábbinál nagyobb beépíthetőséget a zártkerti helyi rendelet, akkor miért is előnyös ez a zártkerti ingatlanok tulajdonosainak?

Az Inytv. 2025. évi kiegészítése mellett a termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény (Tftv.) kiegészítése is megtörtént egy rövid, de annál lényegesebb) rendelkezéssel [2007. évi CXXIX. tv. 9. § (1a) bek.]:

9. § (1a) E törvény alkalmazásában nem tekinthető más célú hasznosításnak zártkerti ingatlannak az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 40/E. alcíme szerinti eljárásban történő művelés alóli kivonása.

 

A Tftv. szintén 2025. június 26-ától hatályos új rendelkezése eljárási és anyagi előnnyel jár a tulajdonosok számára: a zártkert tulajdonosoknak a termőföld végleges más célra történő igénybevételének engedélyezési eljárását nem kell lefolytatniuk, és nem kell földvédelmi járulékot sem fizetniük.


Az is jelentős előny, hogy a művelés alól kivont zártkertek tekintetében az elővásárlásra jogosultak hirdetményi tájékoztatási kötelezettsége is megszűnik.

Felhívjuk arra is a figyelmet, hogy az Inytv. 72/E. § (2) bekezdésének azon fordulata, hogy „Ez esetben a zártkerti ingatlant meg kell osztani”, az ténylegesen telekalakítást jelent. Gyakran ezek a zártkertek nem érik el a HÉSZ-ben foglalt minimális telekméret kétszeresét, azaz a megosztás után a visszamaradó területek ezt a feltételt nem fogják kielégíteni. A zártkerti terület egy részérének művelésben tartása azért lehet indokolt, mert a tulajdonos így őrizheti meg, hogy a telek egy részén mezőgazdasági tevékenységet tudjon folytatni.
 

Az első példák a helyi rendeletekre


Ha az önkormányzati rendelet a címében is utal a zártkerti telkekkel kapcsolatos rendelkezésre, azt könnyebb megtalálni a Nemzeti Jogszabálytár Önkormányzati Rendelettárában.

Egyik első példaként Bóly Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VII. 31.) önkormányzati rendeletét említjük a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonásáról:
„Az önkormányzat lehetővé teszi a tulajdonos részére az 1. §-ban meghatározott az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlana művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzésének kérelmezését az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 72/E. § rendelkezési szerint.”

De szó szerint így fogalmaz Sajóvelezd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VIII. 14.) önkormányzati rendelete és Kastélyosdombó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (VIII. 4.) önkormányzati rendelete is. Tartalmilag azonos Tápiószentmárton Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VII. 18.) önkormányzati rendelete a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonásáról, és a 2025. szeptember 1-jén hatályba lépő Inárcs Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2025. (VIII. 28.) önkormányzati rendelete a zártkerti ingatlanok művelés alóli kivonásáról is.

Ezeken túl, a cikk első verziójának megírásakor (2025. augusztus 29. napján) Borgáta, Kemeneskápolna, Galambok és Tormafölde települések zártkerti fekvésű földrészletein is kérhető már az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzése.
 

Már megyei jogú városban és fővárosi kerületben is találhatunk zártkerti rendeletet


Jelen cikk 2025. október 20-i frissítésekor már 15 vármegyében fogadtak el a kivonást lehetővé tevő helyi rendeletet (összesen 71 esetben; a vármegyénkénti 1-1 önkormányzattól a zalai 15, illetve a baranyai18 önkormányzatig mutatkozik ebben szóródás). A legnagyobb vidéki település közülük Győr Megyei Jogú Város (a vonatkozó rendelete ITT olvasható). A győri jogszabály - a legtöbb önkormányzathoz hasonlóan - a közigazgatási területe valamennyi zártkerti ingatlanára megadta a kivonási engedélyt.

Az egyetlen, e tárgyban eddig rendeletet alkotott fővárosi kerület, Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzata területileg differenciált: rendeletében konkrét területi körülhatárolás szerint biztosította zártkertjei kivonhatóságát - azonban a körülhatárolt terület legjobb tudomásunk szerint lefedi az összes csepeli zártkertet. A képviselő-testületi ülés tájékoztatója szerint a képviselők többsége támogatta a rendeletet, amelytől azt várják, hogy már rövid távon növelheti a csepeli zártkerti ingatlanok értékét, főként Háros településrész területén.
 

2025. október 31-én az njt.hu önkormányzati rendeletkeresőjének találatai szerint már 87 települési és 1 fővárosi kerületi önkormányzat hozta meg a zártkerti ingatlanok kivonhatósága érdekében a szükséges rendeletét.


 

Mi a teendője annak, aki ki szeretné vonatni zártkerti ingatlanát a művelés alól?


Az érintett tulajdonos dönthet úgy is, hogy nem él a helyi rendelet adta lehetőséggel, és változatlanul műveli a zártkertjét. Ebben az esetben nincs teendője, és a tulajdoni lap adatai sem fognak változni, akkor sem, ha az önkormányzat megalkotta a zártkerti rendeletét.

A zártkerti ingatlantulajdonosoknak érdemes az njt.hu oldalon, vagy a település honlapján megnézni, hogy megszületett-e már a zártkerti rendelet. Ha egyik portálon sem hoz eredményt a keresés, akkor a helyi főépítésznél, jegyzőnél vagy a polgármesterénél lehet érdeklődni, hogy tudnak-e az Inytv. 2025. június 26-i módosításából fakadó jogalkotási lehetőségükről, készítenek-e elő helyi rendeletet a zártkertek művelésből való kivonásának lehetővé tétele céljából (vagy már esetleg meg is alkották a vonatkozó rendeletüket)?

Ha elutasító fogadtatást tapasztalnának az érdeklődők, akkor a település más zártkerti besorolású telkei tulajdonosaival való összefogás, az önkormányzat felé petíció indítása lehet az első lépés. Itt is hangsúlyozzuk, hogy a belterületbe vonás, a lakó- vagy üdülőövezeti átsorolás már más kérdés: ezen módosítások megvalósíthatóságát nagymértékben csökkentették az OTrT. és a Méptv. által - korábbiakban már részletezett - törvényi szigorítások.

Kép forrása: Jámbor Attila

Azon településeken, ahol a zártkerti rendelet már hatályba lépett, és a tulajdonos ingatlana szerepel is a jogszabályban, ott a tulajdonosnak az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárást kell indítania a földhivatalnál. Az adatváltozás tehát nem automatikus, a helyi rendelet csak a földvédelmi járulék nélküli művelés alól való kivonás lehetőségét teremti meg

A törvényi szabályozás és az önkormányzati rendelet megalkotását követően egészen az Inytv Vhr módosításáig nem volt érdemes benyújtani az adatváltozás iránti kérelmeket, mert ezeket a földhivatal valószínűleg - az eljárási szabályok hiányában - visszautasította. 
 

Az Inytv. 72/E. § (1) bekezdése szerinti kérelemre induló adatváltozás bejegyzése iránti eljárás részleteit az Inytv Vhr kiegészítése már tartalmazza, ezért az érintett tulajdonosok 2025. október 31-e óta már megindíthatják a földhivatali eljárást ahhoz, hogy a zártkertjük ne minősüljön termőföldnek.


A szabályozás esetleges változásairól, illetve a kialakuló hatósági gyakorlatról haladéktalanul tájékoztatást fogunk adni. Javasoljuk, hogy IDE kattintva iratkozzanak fel az Építésijog.hu Változásértesítő szolgáltatására.

 

 

A zártkerti ingatlanok beépíthetőségének feltételeit több előadás is fogja érinteni az alábbi konferencián és webináriumon (az előadásokat december 5-ig lehet megtekinteni, és eddig megszerezhetők a MÉK pontok is):


 

_________________________________________________________________________________


Lakásfejlesztési célú beruházások,
mezőgazdasági területen folytatott építkezések, valamint
ipari rendeltetésű épületek létesítése, átalakítása
során alkalmazandó speciális
építési jogi és közbeszerzési előírások

Kifejezetten a fenti beruházások előkészítésére, tervezésére vonatkozó követelmények egy napon - de két hétig megtekinthető módon (konferencia.epitesijog.hu - részletekért kattintson a képre).