Új miniszteri rendelet határozza meg a gázártámogatáshoz szükséges hatósági bizonyítvány szabályait
Közzétéve: 2025.08.16. 10:21 | Utolsó frissítés: 2025.08.16. 10:53
A rezsicsökkentés átalakításának 2022 évi bejelentését követően hangzott el Gulyás Gergelytől, hogy a többgenerációs épületekben úgy maradhat benne minden családtag a kedvezményes rezsiköltségben, ha társasházat alapítanak. A társasház alapítás nem egy rendkívül bonyolult folyamat, de jelentős jogi és hatósági költségekkel jár. Egy 2022 szeptemberétől hatályos kormányrendelet úgy tette lehetővé legfeljebb négy lakásig a többlakásos épületek kedvezményes gázfogyasztását, hogy társasházzá alakulás nélkül is lehessen igazolni a lakások számát. A rezsicsökkentett gázdíj érvényesítéséhez a jegyzőtől kell hatósági bizonyítványt beszerezni. 2025. augusztus 1. napjával hatályon kívül helyezésre került ez a kormányrendelet, és az energiaügyi miniszter egy NFM rendelet módosításával rögzítette a részletszabályokat.
Magyar Közlöny: 2025. évi 73. szám, 2025. évi 89. szám
Hatályát vesztette: 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet
Módosító jogszabály: 2025. évi L. törvény, 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet
Érintett jogszabály: 2008. évi XL. törvény, 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet
Hatályos: 2025. augusztus 1.
Jogszabályi háttér: kormányrendelet helyett NFM rendelet
A Kormány 2022. július 21-i bejelentése szerint a rezsicsökkentés védelme, átalakítása alapján a földgáz esetében a rezsicsökkentett ár felhasználási helyenként 1729 m3/év fogyasztásig, míg a villamos energia esetében a rezsicsökkentett ár felhasználási helyenként 2523 kWh/év fogyasztásig vehető igénybe. A Kormány rövid időn belül észlelte, hogy ha az osztatlan közös tulajdonban álló lakóházak tulajdonosainak is biztosítani akarja a kedvezményes közműhozzáférést, akkor azt speciális eljárás bevezetésével teheti meg, mivel a társasház alapítás a legtöbb esetben nem jelent hatékony és gyors megoldást.
Az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendeletbe (IDE kattintva a 2025.07.31-i időállapot érhető el) kerültek bele azok a rendelkezések, amelyekkel igazolható volt a lakóépületben található lakások száma.
A fogyasztói gázárkedvezményre jogosító hatósági bizonyítvány kiadásáról szóló 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet 2025. augusztus 1. napjával hatályát vesztette [2025. évi L. tv. 249. § (2) bek. 3. pont]. A kormányrendeletet hatályon kívül helyező, az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvény kiegészítette a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvényt is: felhatalmazást kapott a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a kedvezményes lakossági sávhatárra való jogosultság igazolásának eljárási szabályait, az eljáró hatóságot, az egyetemes szolgáltató részére biztosított jogorvoslati lehetőségeket [2008. évi XL. tv. 132. § 49. pont]. Egy másik törvényi felhatalmazás alapján a kedvezményes lakossági sávhatár jogszerű igénybevételének ellenőrzési folyamatát, jogosulatlanul igénybevétel esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket miniszteri rendeletben lehet szabályozni [2008. évi XL. tv. 133. § (1) bek. 2. pont].
A törvényi felhatalmazásokkal nem teljesen összhangban a gázártámogatásos rendelkezések nem kormányrendeletbe, hanem a földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó értékesítési árak megállapításáról és alkalmazásáról szóló 69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletbe kerültek be. A rezsivédelem vívmányainak fenntartása érdekében a kedvezményes árszabás előírásainak, valamint a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításáért járó ellentételezés részletszabályainak meghatározása érdekében a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet módosította a 69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletet.
Milyen módosításokat tartalmaz a miniszteri rendelet?
2025. január 1. napjától lépett hatályba a TÉKA (a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet), és az OTÉK 2024. december 31. napjával hatályát vesztette. A TÉKA 126. § (3) és (5) bekezdése az OTÉK 105. § (2)-(3) bekezdések előírásaitól eltérő alaprajzi méretkövetelményeket fogalmaz meg a lakás tekintetében, azonban az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet 7/A §-a a lakás rendeltetési egységek számáról kiállítandó hatósági bizonyítvány vonatkozásában 2025. január 1-je és július 31-e között az OTÉK szabályozására hivatkozott. A jegyzők számára is kérdéses volt, hogy a kormányrendelet hivatkozása szerinti OTÉK vagy a hatályos TÉKA követelményeit vizsgálják a hatósági bizonyítvány kiállítása során (lásd még: Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell (GYIK) - 1. témakör: Mit kell alkalmazni? TÉKA és/vagy OTÉK? - 1/18. számú kérdés: A többlakásos épületek rezsikedvezményéhez szükséges hatósági bizonyítvány részletszabályait rögzítő kormányrendelet az OTÉK szabályozására hivatkozik. Nem a TÉKA hivatkozásnak kellene szerepelnie a jogszabályban?)
A 69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletet 2025. augusztus 1-jétől már a hatályos TÉKA követelményeit jelöli meg: lakás rendeltetési egység alatt a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: TÉKA) 126. §-a szerinti lakás rendeltetési egységet kell érteni. A rendelet szerint az önálló rendeltetési egységek önálló bejáratára, valamint a lakások műszaki megosztására vonatkozó követelményeket nem kell alkalmazni, de a TÉKA egyéb követelményeinek eleget kell tennie a lakásnak. Az véleményünk szerint minimum kérdéses, hogy hogyan minősülhet külön lakásnak egy olyan helyiségcsoport, amelynek se önálló bejárata nincs, és műszakilag sincs elválasztva a másik helyiségcsoporttól.
A TÉKA lakásokra vonatkozó követelményeivel kapcsolatosan felmerült kérdéseket-válaszokat az Építésijog.hu Előfizetője az alábbi, folyamatosan bővített GYIK-ban érheti el: Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell (GYIK) - 8. témakör: Lakóépület. Lakás
A többgenerációs épületek érdekében történt meg 2023. januárjában a 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet módosítása: a többlakásos épületek esetében már elég egy közös bejárat is a hatósági bizonyítvány kiállítása során (a 2023 januári változásokról lásd: Módosultak a gázárkedvezmény igénybevétele során alkalmazandó szabályok). A gázártámogatáshoz kapcsolódó eljárásban 2025 augusztusától ez a könnyítés megmaradt, vagyis két önálló lakásnak tekinthető, ha azok helyiségei egymásba összenyílnak. Ha például a közlekedő, az egyik lakás szerves részét képezi, a ház központi részén van, vagy például a nappaliból /étkezőből vezet a lépcső az emeleti lakáshoz (tehát ha akarnák sem tudnák leválasztani a kettőt független egységgé), az már nem fogadható el a TÉKA szerint különálló lakásként, de a 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet szerinti hatósági bizonyítvány kiállítható.
A 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet már nem tartalmazza azt a korábbi szabályt, hogy a jegyző a hatósági bizonyítvány kiadása során az építmény jogszerű használatát vélelmezi. Ez azt jelentette, hogy a jegyzőnek abból kellett kiindulnia, hogy a kérelmező legálisan, a szükséges engedélyek, bejelentések alapján alakította ki a lakásokat, és azokat jogszerűen használja. Ez azért nem jelentette azt is, hogy a jegyző „bemondásra” megállapíthatta a lakásszámot, de – jogszabályi vélelemre tekintettel – leegyszerűsíthette a tényállás tisztázási kötelezettsége teljesítését.
A 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet szerinti hatósági bizonyítvány a ténylegesen kialakult állapotot igazolta. Vagyis a kérelem benyújtásakor fennálló, fizikai állapot volt a kérdéses, annak nem volt relevanciája, hogy a lakások kialakítása az építésügyi előírásoknak megfelelt-e. Ezt erősítette az is, hogy a jegyző az ingatlanra esetlegesen jogszabályban meghatározott, a rendeltetési egységek számára vagy funkciójára vonatkozó korlátozást nem vette, nem vehette figyelembe (259/2022. (VII. 21.) Korm. rend. 7/A. § (2) bek.). Ha például az adott ingatlanon a helyi építési szabályzat szerint csak két lakást lehetett kialakítani, a hatósági bizonyítványt a tényleges lakásszámra kellett kiadni (de legfeljebb négy rendeltetési egységig). A 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet a jegyzői eljárást korlátozó előírásokat nem tartalmaz, ezért véleményünk szerint – az NFM rendelet szerinti két kivételtől eltekintve – csak a TÉKA követelményeinek megfelelő rendeltetési egységekre lehet kiadni a hatósági bizonyítványt. Véleményünk szerint azonban a jegyzőnek a helyi építési szabályzat rendeltetési egység számának nem megfelelő számú lakásra is ki kell adnia a hatósági bizonyítványt.
Érdemi módosítás, hogy – mivel a hatályos jogszabályból kikerült a fellebbezés hiányát kimondó rendelkezés – már lehet fellebbezni a hatósági bizonyítvány iránti kérelem ügyében hozott elutasító döntés ellen. Az Ákr. szabályai alapján a jegyzői döntéssel kapcsolatos fellebbezésről másodfokon a kormányhivatal dönt, és a másodfokú döntéssel szemben közigazgatási per is indítható.
Korábban a kormányrendelet az építésügyi hatóságot felügyeleti szervként jelölte ki a hatósági bizonyítványok tekintetében, de mi nem tudunk olyan esetről, amikor az építésügyi hatóság élt volna a felügyeleti jogkörével. A 2025. augusztus 1-jétől hatályos előírások ezt a felügyeleti jogkört már nem tartalmazzák. Tekintettel arra, hogy egyébként is a kormányhivatal jogosult az Ákr.-ben a felügyeleti szervre ruházott jogkörök gyakorlására, és a lakóépületek tekintetében a kormányhivatal az építésügyi hatóság is, ezért itt lényegében csak az előírások pontosításáról volt szó már korábban is.
Az NFM rendelet sokkal kevésbé részletesen tartalmazza a hatósági bizonyítvány eljárási szabályait. Így például már nem kötelező tartalmi eleme az arra vonatkozó figyelemfelhívás, hogy a hatósági bizonyítvány csak a kedvezményes gázár igénybevétele céljából használható fel, bár arról rendelkezik az NFM rendelet, hogy kizárólag ezen eljáráshoz használható fel. Ezt a figyelemfelhívást – a hatályos jogszabályra is tekintettel – célszerű lesz a jegyzőnek továbbra is beleírnia a hatósági bizonyítványba főként, mivel a lakás jogszerűégének vizsgálatát mellőzi az eljárás, így ezen figyelemfelhívás hiányában a hatósági bizonyítvány felhasználható lehetne akár egy szabálytalan lakás legalizálásához is [69/2016. (XII. 29.) NFM rend. 17. § (12) bek.]
Kép forrása: pexeles.com
Többlakásos épületek rezsikedvezményéhez szükséges hatósági bizonyítvány részletszabályai
A gázártámogatás igénybevételéhez szükséges hatósági bizonyítvány 2025. augusztus 1. napjától hatályos részletszabályait két cikkben találják meg.
A cikksorozat 1. részében (IDE kattintva érhető el) azt vizsgáljuk, hogy milyen ingatlanok, épületek tekintetében lehet kiadni ezt a hatósági bizonyítványt, és mit kell kötelezően tartalmaznia a kérelemnek.
A cikksorozat 2. része (IDE kattintva érhető el) egyebek mellett az alábbi kérdésekre ad választ:
- Mit igazol a jegyző?
- Milyen okiratokat, nyilatkozatokat lehet bekérni a kérelmezőtől?
- Kötelező-e helyszíni szemlét tartani?
- Mit lehet tenni, ha a jegyző nem adja ki a hatósági bizonyítványt?
- Mi a következménye annak, ha a valóságban kevesebb lakás van a házban?