Új miniszteri rendelet határozza meg a gázártámogatáshoz szükséges hatósági bizonyítvány szabályait

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2025.08.16. 10:21 | Utolsó frissítés: 2025.08.16. 10:53

Olvasási idő: 8 perc
Lakossági fogyasztóTöbbgenerációs lakóházGázártámogatásFogyasztói gázárkedvezményre jogosító hatósági bizonyítványTöbblakásos épületek rezsikedvezményéhez szükséges hatósági bizonyítvány

A rezsicsökkentés átalakításának 2022 évi bejelentését követően hangzott el Gulyás Gergelytől, hogy a többgenerációs épületekben úgy maradhat benne minden családtag a kedvezményes rezsiköltségben, ha társasházat alapítanak. A társasház alapítás nem egy rendkívül bonyolult folyamat, de jelentős jogi és hatósági költségekkel jár. Egy 2022 szeptemberétől hatályos kormányrendelet úgy tette lehetővé legfeljebb négy lakásig a többlakásos épületek kedvezményes gázfogyasztását, hogy társasházzá alakulás nélkül is lehessen igazolni a lakások számát. A rezsicsökkentett gázdíj érvényesítéséhez a jegyzőtől kell hatósági bizonyítványt beszerezni. 2025. augusztus 1. napjával hatályon kívül helyezésre került ez a kormányrendelet, és az energiaügyi miniszter egy NFM rendelet módosításával rögzítette a részletszabályokat.


Magyar Közlöny: 2025. évi 73. szám, 2025. évi 89. szám
Hatályát vesztette: 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet
Módosító jogszabály: 2025. évi L. törvény, 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet
Érintett jogszabály: 2008. évi XL. törvény, 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet
Hatályos: 2025. augusztus 1.
 

Jogszabályi háttér: kormányrendelet helyett NFM rendelet


A Kormány 2022. július 21-i bejelentése szerint a rezsicsökkentés védelme, átalakítása alapján a földgáz esetében a rezsicsökkentett ár felhasználási helyenként 1729 m3/év fogyasztásig, míg a villamos energia esetében a rezsicsökkentett ár felhasználási helyenként 2523 kWh/év fogyasztásig vehető igénybe. A Kormány rövid időn belül észlelte, hogy ha az osztatlan közös tulajdonban álló lakóházak tulajdonosainak is biztosítani akarja a kedvezményes közműhozzáférést, akkor azt speciális eljárás bevezetésével teheti meg, mivel a társasház alapítás a legtöbb esetben nem jelent hatékony és gyors megoldást.

Az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendeletbe (IDE kattintva a 2025.07.31-i időállapot érhető el) kerültek bele azok a rendelkezések, amelyekkel igazolható volt a lakóépületben található lakások száma.

A fogyasztói gázárkedvezményre jogosító hatósági bizonyítvány kiadásáról szóló 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet 2025. augusztus 1. napjával hatályát vesztette [2025. évi L. tv. 249. § (2) bek. 3. pont]. A kormányrendeletet hatályon kívül helyező, az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvény kiegészítette a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvényt is: felhatalmazást kapott a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a kedvezményes lakossági sávhatárra való jogosultság igazolásának eljárási szabályait, az eljáró hatóságot, az egyetemes szolgáltató részére biztosított jogorvoslati lehetőségeket [2008. évi XL. tv. 132. § 49. pont]. Egy másik törvényi felhatalmazás alapján a kedvezményes lakossági sávhatár jogszerű igénybevételének ellenőrzési folyamatát, jogosulatlanul igénybevétel esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket miniszteri rendeletben lehet szabályozni [2008. évi XL. tv. 133. § (1) bek. 2. pont].

A törvényi felhatalmazásokkal nem teljesen összhangban a gázártámogatásos rendelkezések nem kormányrendeletbe, hanem a földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó értékesítési árak megállapításáról és alkalmazásáról szóló 69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletbe kerültek be. A rezsivédelem vívmányainak fenntartása érdekében a kedvezményes árszabás előírásainak, valamint a rezsivédelmi szolgáltatás biztosításáért járó ellentételezés részletszabályainak meghatározása érdekében a 20/2025. (VII. 31.) EM rendelet módosította a 69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletet.
 

Milyen módosításokat tartalmaz a miniszteri rendelet?


2025. január 1. napjától lépett hatályba a TÉKA (a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet), és az OTÉK 2024. december 31. napjával hatályát vesztette. A TÉKA 126. § (3) és (5) bekezdése az OTÉK 105. § (2)-(3) bekezdések előírásaitól eltérő alaprajzi méretkövetelményeket fogalmaz meg a lakás tekintetében, azonban az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII.21.) Korm. rendelet 7/A §-a a lakás rendeltetési egységek számáról kiállítandó hatósági bizonyítvány vonatkozásában 2025. január 1-je és július 31-e között az OTÉK szabályozására hivatkozott. A jegyzők számára is kérdéses volt, hogy a kormányrendelet hivatkozása szerinti OTÉK vagy a hatályos TÉKA követelményeit vizsgálják a hatósági bizonyítvány kiállítása során (lásd még: Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell (GYIK) - 1. témakör: Mit kell alkalmazni? TÉKA és/vagy OTÉK? - 1/18. számú kérdés: A többlakásos épületek rezsikedvezményéhez szükséges hatósági bizonyítvány részletszabályait rögzítő kormányrendelet az OTÉK szabályozására hivatkozik. Nem a TÉKA hivatkozásnak kellene szerepelnie a jogszabályban?)

69/2016. (XII. 29.) NFM rendeletet 2025. augusztus 1-jétől már a hatályos TÉKA követelményeit jelöli meg: lakás rendeltetési egység alatt a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: TÉKA) 126. §-a szerinti lakás rendeltetési egységet kell érteni. A rendelet szerint az önálló rendeltetési egységek önálló bejáratára, valamint a lakások műszaki megosztására vonatkozó követelményeket nem kell alkalmazni, de a TÉKA egyéb követelményeinek eleget kell tennie a lakásnak. Az véleményünk szerint minimum kérdéses, hogy hogyan minősülhet külön lakásnak egy olyan helyiségcsoport, amelynek se önálló bejárata nincs, és műszakilag sincs elválasztva a másik helyiségcsoporttól.

A TÉKA lakásokra vonatkozó követelményeivel kapcsolatosan felmerült kérdéseket-válaszokat az Építésijog.hu Előfizetője az alábbi, folyamatosan bővített GYIK-ban érheti el: Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell (GYIK) - 8. témakör: Lakóépület. Lakás

A többgenerációs épületek érdekében történt meg 2023. januárjában a 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet módosítása: a többlakásos épületek esetében már elég egy közös bejárat is a hatósági bizonyítvány kiállítása során (a 2023 januári változásokról lásd: Módosultak a gázárkedvezmény igénybevétele során alkalmazandó szabályok). A gázártámogatáshoz kapcsolódó eljárásban 2025 augusztusától ez a könnyítés megmaradt, vagyis két önálló lakásnak tekinthető, ha azok helyiségei egymásba összenyílnak. Ha például a közlekedő, az egyik lakás szerves részét képezi, a ház központi részén van, vagy például a nappaliból /étkezőből vezet a lépcső az emeleti lakáshoz (tehát ha akarnák sem tudnák leválasztani a kettőt független egységgé), az már nem fogadható el a TÉKA szerint különálló lakásként, de a 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet szerinti hatósági bizonyítvány kiállítható.

A 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet már nem tartalmazza azt a korábbi szabályt, hogy a jegyző a hatósági bizonyítvány kiadása során az építmény jogszerű használatát vélelmezi. Ez azt jelentette, hogy a jegyzőnek abból kellett kiindulnia, hogy a kérelmező legálisan, a szükséges engedélyek, bejelentések alapján alakította ki a lakásokat, és azokat jogszerűen használja. Ez azért nem jelentette azt is, hogy a jegyző „bemondásra” megállapíthatta a lakásszámot, de – jogszabályi vélelemre tekintettel – leegyszerűsíthette a tényállás tisztázási kötelezettsége teljesítését.

A 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet szerinti hatósági bizonyítvány a ténylegesen kialakult állapotot igazolta. Vagyis a kérelem benyújtásakor fennálló, fizikai állapot volt a kérdéses, annak nem volt relevanciája, hogy a lakások kialakítása az építésügyi előírásoknak megfelelt-e. Ezt erősítette az is, hogy a jegyző az ingatlanra esetlegesen jogszabályban meghatározott, a rendeltetési egységek számára vagy funkciójára vonatkozó korlátozást nem vette, nem vehette figyelembe (259/2022. (VII. 21.) Korm. rend. 7/A. § (2) bek.). Ha például az adott ingatlanon a helyi építési szabályzat szerint csak két lakást lehetett kialakítani, a hatósági bizonyítványt a tényleges lakásszámra kellett kiadni (de legfeljebb négy rendeltetési egységig). A 69/2016. (XII. 29.) NFM rendelet a jegyzői eljárást korlátozó előírásokat nem tartalmaz, ezért véleményünk szerint – az NFM rendelet szerinti két kivételtől eltekintve – csak a TÉKA követelményeinek megfelelő rendeltetési egységekre lehet kiadni a hatósági bizonyítványt. Véleményünk szerint azonban a jegyzőnek a helyi építési szabályzat rendeltetési egység számának nem megfelelő számú lakásra is ki kell adnia a hatósági bizonyítványt.

Érdemi módosítás, hogy – mivel a hatályos jogszabályból kikerült a fellebbezés hiányát kimondó rendelkezés – már lehet fellebbezni a hatósági bizonyítvány iránti kérelem ügyében hozott elutasító döntés ellen. Az Ákr. szabályai alapján a jegyzői döntéssel kapcsolatos fellebbezésről másodfokon a kormányhivatal dönt, és a másodfokú döntéssel szemben közigazgatási per is indítható.

Korábban a kormányrendelet az építésügyi hatóságot felügyeleti szervként jelölte ki a hatósági bizonyítványok tekintetében, de mi nem tudunk olyan esetről, amikor az építésügyi hatóság élt volna a felügyeleti jogkörével. A 2025. augusztus 1-jétől hatályos előírások ezt a felügyeleti jogkört már nem tartalmazzák. Tekintettel arra, hogy egyébként is a kormányhivatal jogosult az Ákr.-ben a felügyeleti szervre ruházott jogkörök gyakorlására, és a lakóépületek tekintetében a kormányhivatal az építésügyi hatóság is, ezért itt lényegében csak az előírások pontosításáról volt szó már korábban is.

Az NFM rendelet sokkal kevésbé részletesen tartalmazza a hatósági bizonyítvány eljárási szabályait. Így például már nem kötelező tartalmi eleme az arra vonatkozó figyelemfelhívás, hogy a hatósági bizonyítvány csak a kedvezményes gázár igénybevétele céljából használható fel, bár arról rendelkezik az NFM rendelet, hogy kizárólag ezen eljáráshoz használható fel. Ezt a figyelemfelhívást – a hatályos jogszabályra is tekintettel – célszerű lesz a jegyzőnek továbbra is beleírnia a hatósági bizonyítványba főként, mivel a lakás jogszerűégének vizsgálatát mellőzi az eljárás, így ezen figyelemfelhívás hiányában a hatósági bizonyítvány felhasználható lehetne akár egy szabálytalan lakás legalizálásához is [69/2016. (XII. 29.) NFM rend. 17. § (12) bek.]


Kép forrása: pexeles.com
 

Többlakásos épületek rezsikedvezményéhez szükséges hatósági bizonyítvány részletszabályai


A gázártámogatás igénybevételéhez szükséges hatósági bizonyítvány 2025. augusztus 1. napjától hatályos részletszabályait két cikkben találják meg.

A cikksorozat 1. részében (IDE kattintva érhető el) azt vizsgáljuk, hogy milyen ingatlanok, épületek tekintetében lehet kiadni ezt a hatósági bizonyítványt, és mit kell kötelezően tartalmaznia a kérelemnek.

A cikksorozat 2. része (IDE kattintva érhető el) egyebek mellett az alábbi kérdésekre ad választ:
- Mit igazol a jegyző?
- Milyen okiratokat, nyilatkozatokat lehet bekérni a kérelmezőtől?
- Kötelező-e helyszíni szemlét tartani?
- Mit lehet tenni, ha a jegyző nem adja ki a hatósági bizonyítványt?
- Mi a következménye annak, ha a valóságban kevesebb lakás van a házban?
 

Hasznos segédanyagok 

Zöldfelületi tanúsítvány – GYIK

Zöldfelületi tanúsítvány – GYIK

  A Magyar építészetről szóló törvény (Méptv.), illetve a kapcsolódó kormányrendelet 2024 októberétől új módo...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Elsősorban egyszerű bejelentéssel és engedéllyel építhető lakóházak esetében használható. Részletes útmutató i...

Kivitelezési szerződésminta felújításokhoz, átalakításokhoz

Kivitelezési szerződésminta felújításokhoz, átalakításokhoz

A szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítéssel nem járó tetőtér-beépítésekre alkalmazható. 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.