02.1. A felmondási tilalmak és korlátozások, illetve azok értelmezése

Szerző: Építésijog.hu

Közzétéve: 2020.05.09. 18:45 | Utolsó frissítés: 2020.05.09. 18:47

Olvasási idő: 9 perc
munkaviszonymunkaszerződés
Figyelem, ennek a cikknek a tartalma több, mint 2 évvel ezelőtt született. A jogszabály-változásokról tájékoztató cikkeinkben található információk értelemszerűen a publikálás, illetve a frissítés időpontjában érvényesek.

A munkaviszonyt mind a munkavállaló, mind a munkáltató felmondással megszüntetheti. E főszabály alól azonban számos kivétel létezik. A munkaviszony megszüntetésekor ugyanis felmerülhetnek olyan körülmények, melyek korlátozhatják, illetve meg is akadályozhatják a felmondást. Már az elején felhívjuk a figyelmet, hogy ezek a tilalmak, korlátok kizárólag a felmondásra (korábbi megfelelője: rendes felmondás) vonatkoznak. Nem érvényesek tehát a közös megegyezésre, és az azonnali hatályú felmondás három fajtájára: a próbaidő alatti azonnali hatályú felmondásra; a súlyos kötelezettségszegés vagy magatartási probléma miatti azonnali hatályú felmondásra (korábbi megfelelője: rendkívüli felmondás); illetve a határozott idő alatt, annak lejárta előtt közölt munkáltatói azonnali hatályú felmondásra.


 

A munkáltatói felmondás tilalma


Amennyiben az alábbi esetekben a munkáltató mégis felmondást közöl, akkor az jogellenesnek minősül, és munkaügyi bíróság előtt 30 napos határidőn belül megtámadható. A bíróság ilyenkor a munkavállaló kérelmére a munkaviszonyt helyreállítja (kivéve a megállapodáson alapuló felmondási tilalom esetét), ennek hiányában kártérítésre kötelezi a munkáltatót [2012. évi I. tv. 82. §, 83. § (1) bek. b) pont, 287. § (1) bek. b) pont].

a) Megállapodás alapján

A munkáltató és a munkavállaló megállapodhat abban, hogy a felmondás lehetőségét időben korlátozzák, azaz bizonyos ideig felmondással nem szüntethetik meg a munkaviszonyt. Ez a korlátozás legfeljebb a munkaviszony kezdetétől számított egy évig köthető ki, és többnyire együtt jár valamilyen kártérítési összeg (pl. kötbér) fizetésének kötelezettségével, ha mégis ilyen módon, idő előtt szünteti meg valamelyik fél a munkaviszonyt. A gyakorlatban inkább a jó munkaerőt kívánják így egy időre „röghöz kötni”, de a megállapodás a munkáltatót is köti, így ez egy kétoldalú tilalom, a munkavállalói felmondás tilalmánál és korlátozásánál is megjelenik [2012. évi I. tv. 65. § (2) bek.].

b) Várandósság

A várandósság ténye önmagában is felmondási tilalom, amennyiben a munkáltatónak tudomása van róla, azaz nem szükséges „veszélyeztetett terhesnek”, azaz keresőképtelennek nyilváníttatnia magát a munkavállalónak, ha az orvosilag nem indokolt. A bejelentés napjától kezdve tilos a felmondás, függetlenül attól, mióta áll fenn a várandósság [2012. évi I. tv. 65. § (3) bek. a) pont, 126. § (2) bek.; 1997. évi LXXXIII. tv. 44. § b) pont].

c) Szülési szabadság

Az anya egybefüggő 24 hét szülési szabadságra jogosult, amiből legalább két hetet köteles igénybe venni. Eltérő megállapodás hiányában legfeljebb négy hetet a szülés várható időpontja előtt kell kiadni. A szülési szabadság is teljes védelmet nyújt a felmondással szemben (erre az időtartamra jár a CSED, amennyiben a törvényi feltételei fennállnak) [2012. évi I. tv. 65. § (3) bek. b) pont, 127. § (1)-(3) bek.; 1997. évi LXXXIII. tv. 40. § (3) bek.].

d) Gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság

A szülési szabadságot követi általában a fizetés nélküli szabadság, melyet inkább a társadalombiztosítási és családtámogatási oldalról megközelítve GYED-es, GYES-es időszakként szoktak emlegetni. A gyermek 3 éves koráig tarthat a fizetés nélküli szabadság; örökbe fogadott gyermek gondozása céljából a gyermek gondozásba történő kihelyezésének kezdő időpontjától számított három évig, három évesnél idősebb gyermek esetén hat hónapig; illetve tartósan beteg gyermek után igénybe vett GYES (gyermekgondozást segítő ellátás, korábbi nevén: gyermekgondozási segély) esetén 10 éves korig. Mivel jelenleg a GYED mellett (a „diplomás”, illetve a „nagyszülői” GYED-et kivéve) korlátlanul lehet dolgozni, GYES mellett pedig alapesetben a gyermek féléves kora után, így nem minden szülő használja ki azt a lehetőséget, amit a törvény kínál, és akár már a gyermek első, második életéve betöltésekor vissza kíván menni a munkahelyére. Nagyon fontos szabály, hogy ilyenkor az újbóli munkába állással megszűnik a felmondási tilalom, az ugyanis nem a GYED, GYESE igénybevételéhez kötődik, hanem a fizetés nélküli szabadság tényleges tartamához, azaz csak addig tart a védelem, amíg a szülő otthon van a gyermekkel [2012. évi I. tv. 65. § (3) bek. c) pont, 128. §; 1997. évi LXXXIII. tv. 42/E. § (4a) bek., 42/G. § (3) bek.; 1998. évi LXXXIV. tv. 21. § (1) bek.].

Felmondási korlátozás ilyenkor is van, ez bővebben „A munkavállalói felmondás tilalma és korlátozása” alcím alatt olvasható.

e) Tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés

Ebben az esetben a hangsúly a „tényleges” szón van, vagyis a munkavállalót akkor illeti meg ez a védelem, ha önkéntes tartalékosként ténylegesen szolgálatteljesítésre hívják be, a tartalékos állományban való nyilvántartás nem elég [2012. évi I. tv. 65. § (3) bek. d) pont; 2011. évi CXIII. tv. 41. § (5) bek.].

f) A nő emberi reprodukciós eljárással összefüggő kezelése

Az emberi reprodukciós eljárásban való részvétel, a „lombikbébi-program” a nő részére nyújt védelmet. Ennek időbeli korlátja 6 hónap, azaz a kezelés orvosilag igazolt megkezdésétől számított 6 hónapig tilos a felmondás [2012. évi I. tv. 65. § (3) bek. e) pont; 1997. évi CLIV. tv. 165-169. §].

A várandósságnál tárgyalt felmondási tilalomhoz hasonlóan erre a körülményre is akkor hivatkozhat a munkavállaló, ha erről a munkáltatót tájékoztatta [2012. évi I. tv. 6. § (4) bek.; 65. § (5) bek.].
 

A munkáltatói felmondás korlátozása


A következő három esetben a munkáltatói felmondás közlése önmagában véve nem tilos, azonban a felmondási idő csak az alábbiakban meghatározott tartam lejártát követő napon kezdődik el:
a) betegség miatti keresőképtelenség, legfeljebb azonban a betegszabadság lejártát követő egy év;
b) beteg gyermek ápolása címén fennálló keresőképtelenség;
c) hozzátartozó otthoni gondozása céljából kapott fizetés nélküli szabadság [2012. évi I. tv. 68. § (2) bek.].

Konkrét példával szemléltetve: a munkavállaló keresőképtelenné válik, betegszabadságot, majd táppénzt vesz igénybe, és a táppénz alatt a munkáltató postai úton felmondást közöl vele. Ez önmagában fentiek szerint nem jogellenes. A munkavállaló még két hónapig táppénzen van, majd keresőképessé nyilvánítja az orvos, és visszatér dolgozni: amint újra munkába áll (vagy akár rendes szabadságot vesz ki), automatikusan elkezdődik a két hónappal ezelőtt közölt felmondás alapján a felmondási ideje. Ezt követően akár már másnap újra táppénzre kerülhet, ez azonban a felmondási időt már nem fogja kitolni vagy megszakítani.

Másik példa: A munkavállaló keresőképtelen lesz, a betegszabadság után táppénzre kerül, de a táppénze a korábbi tartós munkanélkülisége miatt csak másfél hónapig tart. Ha még ezt követően is beteg, akkor a keresőképtelensége fennáll, tehát felmondást lehet vele közölni, de a felmondási idő ebben az esetben is csak akkor kezdődhet el, ha újra keresőképes lesz.

Amennyiben a munkavállaló a betegszabadság lejártát követő egy éven túl is keresőképtelen, akkor megszűnik a felmondási korlátozás is, a keresőképtelenség fennállásától függetlenül is megkezdődhet a felmondási idő [2012. évi I. tv. 68. § (2) bek. a) pont].

Félreértésekre szokott okot adni a köznyelvben „védett kor”-nak nevezett felmondási korlátozás. Sokan úgy tudják, hogy nyugdíj előtt álló munkavállalónak nem lehet felmondani, de ez nem így van.

Fontos tudni, hogy a munkáltató köteles megindokolni a felmondását, és a felmondás indoka a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességével, vagy a munkáltató működésével összefüggő ok lehet [2012. évi I. tv. 66. § (1)-(2) bek.].

Ha a munkáltató a nyugdíjasnak nem minősülő munkavállaló határozatlan tartamú munkaviszonyát a munkavállalóra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt éven belül a munkavállaló képességével, vagy a munkáltató működésével összefüggő okból kívánná megszüntetni, ezt akkor teheti meg, ha a munkahelyen nincs olyan betöltetlen másik munkakör, ami megfelel az érintett munkavállaló által betöltött munkakörhöz szükséges képességnek, végzettségnek, gyakorlatnak, vagy van ugyan, de ezt a másik munkakört a munkavállaló visszautasítja. Amennyiben tehát a munkáltatónál nincs betöltetlen álláshely, mert pl. eleve létszámcsökkentést kell végrehajtania, akkor nem tud munkakört felajánlani, így a felmondási korlátozás sem érvényesül a nyugdíj előtt álló munkavállaló vonatkozásában. Megjegyzendő, hogy létszámcsökkentés esetén nem köteles a munkáltató a nyugdíj előtt álló személyt megtartani a fiatalabb helyett, mivel üres álláshely hiányában az idősebb és a fiatalabb munkavállaló egyenlő elbírálás alá esik [2012. évi I. tv. 66. § (5) bek.].

Másik esetkör a felmondási korlátozásra a magatartás miatti felmondás. Az előbb említett munkavállaló munkaviszonyát a magatartására hivatkozva csak akkor lehet felmondással megszüntetni, ha ez a magatartási probléma olyan súlyos, hogy az azonnali hatályú felmondásnak is alapjául szolgálhatna [2012. évi I. tv. 66. § (4) bek.].

Ugyanezek a szabályok vonatkoznak az anya, vagy a gyermekét egyedül nevelő apa munkaviszonyának felmondással történő megszüntetésére is a gyermek hároméves koráig, ha a munkavállaló nem veszi igénybe a szülési szabadságot vagy a gyermek gondozása céljából járó fizetés nélküli szabadságot (azaz pl. GYED mellett visszamegy dolgozni, akkor már nem jár neki a korábban részletezett teljes felmondási védelem, csak az a korlátozás, ami a nyugdíj előtt állókat is megilleti) [2012. évi I. tv. 66. § (6) bek.].

A munkáltató a rehabilitációs ellátásban vagy rehabilitációs járadékban részesülő munkavállaló munkaviszonyát a munkavállaló egészségi okkal összefüggő képességével indokolt felmondással akkor szüntetheti meg, ha a munkavállaló eredeti munkakörében nem foglalkoztatható tovább és a munkavállaló számára állapotának egészségi szempontból megfelelő munkakört nem tud felajánlani, vagy a munkavállaló a felajánlott munkakört alapos ok nélkül nem fogadja el [2012. évi I. tv. 66. § (7) bek.].
 

A munkavállalói felmondás tilalma és korlátozása


A munkavállaló részéről a felmondás tilalma, illetve korlátozása jóval szűkebb, hiszen a munkavállaló a határozatlan idejű munkaviszonyát korlátozásmentesen, indokolás nélkül felmondhatja, csak a felmondási időt kell letöltenie (ha azt nem tölti le, akkor viszont az jogellenes felmondásnak számít, és köteles a rá irányadó felmondási időre járó távolléti díjnak megfelelő összeget megfizetni).

A határozott idejű munkaviszonyának felmondását a munkavállaló minden esetben köteles megindokolni. A felmondás indoka csak olyan ok lehet, amely számára a munkaviszony fenntartását lehetetlenné tenné, vagy körülményeire tekintettel aránytalan sérelemmel járna. Erre példa lehet, ha a munkavállaló családjával az ország másik részébe költözik, ahonnan nem tud bejárni dolgozni, vagy egy válás miatt a gyermekét mostantól egyedül neveli, és a munkába járás hosszú időtartama, vagy a munkaidő-beosztása miatt nem tudja a gyermek elhelyezését megoldani. Felmondási tilalmat a felek kiköthetnek megállapodásban (pl. a munkaszerződés részeként is), ennek szabályairól a munkáltatói felmondási tilalmaknál már volt szó [2012. évi I. tv. 65. § (2) bek., 67. § (1)-(2) bek., 84. § (1) bek].
 

Építésijog.hu 2025 - Minden, amit a TÉKA szabályairól tudni kell

Konferencia 2025. június 12-én, személyes és online részvételi lehetőséggel

A TÉKA (Településrendezési és Építési Követelmények Alapszabályzata) 2025. január 1-én hatályba lépett rendelkezéseinek nagy részét ténylegesen 2025. július 1-től kell alkalmazni. Az Építésijog.hu konferenciája lehetőséget ad arra, hogy a résztvevők átlássák, júliustól mit kell másképpen csinálniuk, mennyiben változnak meg a munkájuk keretei.
Helyszín: AVKF Budapesti Campus
Online részvétel: https://epitesijog.hu/tanfolyam/268
Időpont: 2025. június 12., 10.00 órától (regisztráció 9.30-tól). Az előadásokról készült videófelvételeket június 30-ig meg lehet tekinteni.

Hasznos segédanyagok 

National Fire Protection Regulation in Hungary

National Fire Protection Regulation in Hungary

A hatályos Országos Tűzvédelmi Szabályzat eddig nem volt megtalálható angol nyelven, egységesen összeállítva.

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Kivitelezési szerződésminta – építkezésekhez

Az Építésijog.hu szerzői által összeállított szerződésminta az építési engedély vagy egyszerű bejelentés alapj...

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Kivitelezési szerződésminta – felújításokhoz

Az Építésijog.hu által összeállított kivitelezési szerződésminta a lakóház-felújításokra, valamint a bővítésse...

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Tervezési és tervezői művezetési szerződésminta

Az Építésijog.hu portálon elérhető szerződésminta hatályos jogszabályoknak megfelelő rendelkezéseket tartalmaz...

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Építési műszaki ellenőri szerződésminta

Az építési műszaki ellenőri tevékenységre vonatkozó megbízási szerződésmintát az Építésijog.hu portálról tölth...