Hogyan tudják a tervezők hitelesíteni az aláírólapot?

Szerző:  Építésijog.hu

Utolsó frissítés: 2025.01.16. 10:38

Közzétéve: 2025.01.16. 09:13

Az Eljárási kódex alapján a tervező az építészeti-műszaki dokumentációt az aláírólappal hitelesíti. Az építészek jelentős része az Ügyfélkapu keretein belül elérhető AVDH szolgáltatást vette igénybe az aláírólapok elektronikus hitelesítéséhez. Az Ügyfélkapun keresztül eltérhető AVDH szolgáltatás ugyan 2024. december 31-ével megszűnt, de fontos tudni, hogy a portálba integrált alkalmazások és űrlapok esetén a hitelesítés 2025. október 31-ig használható. Az aláírólap AVDH szolgáltatással történő hitelesítése az e-Papír szolgáltatás keretén belül változatlanul működik.  Jelen tájékoztatásból lépésről-lépésre bemutatjuk a hitelesítés folyamatát.



Az aláírólapot hitelesíteni kell


A tervező az építészeti-műszaki dokumentációt az építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről szóló 281/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet (Eljárási kódex) 1. melléklete 1. melléklet 2. pont 2.1. alpontja szerinti aláírólappal köteles hitelesíteni. Az aláírólapot személyazonosításra visszavezetett elektronikus aláírással ellátott, PDF/A formátumú dokumentumként kell benyújtani [281/2024. (IX. 30.) Korm. rend. 1. melléklet 2.1.2. pont].
 

Hogyan lehet az aláírólapot hitelesíteni?


Az aláírólap hitelesítésére az AVDH szolgáltatást lehet alkalmazni, amely 2025. október 31-ig elérhető az e-Papír szolgáltatás keretén belül: https://epapir.gov.hu/

Az e-Papír szolgáltatásban új levél írása során lehetőség van csatolmányt hitelesíteni. El kell készíteni egy levelet egy tetszőleges címzettnek, tetszőleges témában.


Ezt követően csatolmányt kell készítenünk, az oldal alján a „TOVÁBB A CSATOLMÁNYOKHOZ” gombra kell kattintani.
 




A hitelesítendő aláíró lapot fel kell ide tölteni.

 

 

A dokumentum feltöltésE után a HITELESÍTÉS gombra kattintva történik meg a hitelesítés.
 

 


A HITELESÍTÉS gombra kattintás után a dokumentum automatikusan megkapja az AVDH hitelesítést, semmi másra nem kell kattintani. A hitelesítés után már csak két gomb marad a dokumentum mellett, itt értelemszerűen a LETÖLTÉS gombbal lehet a feltöltött és hitelesített dokumentumot letölteni a saját gépünkre.
 


Arra figyeljünk, hogy ne folytassuk az eljárás benyújtását, vagyis a TOVÁBB A VÉGLEGESÍTÉSHEZ gombot már ne használjuk! Javasoljuk a LEVÉL TÖRLÉSE gomb használatát.

 

 

Jelen tájékoztató megírásának napján (25.01.16.) a DÁP felhasználók is és az Ügyfélkapu+ belépéssel rendelkezők is csak az e-Papír szolgáltatás keretében tudják az aláírólapokat elektronikusan hitelesíteni.

 

A hatósági eljárás megindításával kapcsolatosan felmerülő építési jogi kérdések és a rájuk adott válaszok 


Az Építésijog.hu összegyűjtötte az építésügyi hatósági eljárás megindításával kapcsolatosan felmerült kérdéseket. Az "Építésijog.hu Hatósági kérdések GYIK" elnevezésű segédlete jelenleg az alábbi kérdésekre adott válaszokat tartalmazza:

• 1. kérdés: Hogyan tudják a tervezők hitelesíteni az aláírólapot?
• 2. kérdés: Minden közreműködő tervezőnek külön-külön kell az aláírólapot hitelesítenie?
• 3. kérdés: Be lehet-e nyújtani papíralapú meghatalmazásokat az építésügyi hatósági eljárásokban?
• 4. kérdés: Cégek is beadhatnak papíralapú meghatalmazást az építésügyi hatósági eljárásokban?
• 5. kérdés: Kell-e valóban elektronikus aláírással ellátott aláírólap építési engedélyezési dokumentáció ÉTDR rendszerbe való feltöltésekor, ha igen mikortól?
• 6. kérdés: Ha a megrendelő külföldi állampolgár, csak ügyfélkapus regisztrációval hitelesítheti az aláírólapot?
• 7. kérdés: Mit jelent, hogy az aláírólapot személyazonosításra visszavezetett elektronikus aláírással ellátott, PDF/A formátumú dokumentumként kell benyújtani? 

Az Építésijog.hu a kérdéseket-válaszokat folyamatosan teszi közzé, illetve a már elkészített kérdéseket a jogszabályváltozások eredményeképpen hatályosítja is. 

Az "Építésijog.hu Hatósági kérdések GYIK" elérhető ide kattintva >>
 

Építési jog 2025. – Tervezés és beruházás az új jogszabályok alapján - konferencia és webinárium 2025. január 29-én

 

Nem csak elmondjuk, hanem ténylegesen meg is mutatjuk, hogy hogyan tudják az építészek, építési műszaki ellenőrök és építtetők az új jogszabályi követelményeket teljesíteni.


Az előadások február 15-ig bármikor megtekinthetők, és a MÉK kamarai pont is megszerezhető.

MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA (MÉK bírálati sorszám: 2025/18):
– személyes részvételre 2 pont
– online részvételre 1,5 pont
 

TOVÁBBI RÉSZLETEK, JELENTKEZÉSI FELTÉTELEK >>

 

 

 

Időben értesítjük önt
a jogszabályváltozásokról

Kérje INGYENES értesítőnket a változásokról! Sok időt megtakaríthat, elkerülheti a bírságokat és jogvitákat!

Feliratkozás itt